BigBlock 800/900/1000 TripleTriple, Motorbekymmer & Balansaxellager... ?

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
ZR900 snopro fick en skev tunnel, trasig huv, trasig balja, styrstång, styre, vindruta, reglage och konsol.

Så det är lite att göra..

Men köpte en -05 ZR900 snopro tunnel från staterna och har resten hemma nu.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja okey..du har inga bilder på den?lägg gjärna upp en renoveringstråd på den om du orkar...vore kul att följa.verkar inte vara ett litet ingrepp.

vad tycker du om motorn på den?är det en efi eller förgasare?
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
du kan ju alltid svetsa blocket ditt ju!(ifall försäkringen inte gäller)
Har jag gjort på ett flertal thunderblock..speciellt då du måste ha kvar bitarna som ser ut att ligga i geggan på nedre bilden..ta den till en duktig alu svetsare så e saken biff..annars finns det andra dugliga lagningsmetoder.balansaxel bör du nog köpa en ny eftersom den där nog e av.
Den ska ligga i oljebad för övrigt när du dammar ihop den...fett i alla lagren först!som naturligtvis inte ligger kvar där för evigt..men så ska det vara iaf.
en annan bra ide e att som nån annan sa här e att montera nipplar eller skruvar uppifrån till varje oljekammare o avtappnings skruvar under ifrån så kan du ju alltid säkerhetsställa att den alltid har olja..dvs kolla o fylla på..samt om olyckan skulle vara framme att du tex sänker den i vatten!...då det alltid sipprar in vatten i balansaxel facken o förstör lagrena..om du har skruvarna där så kan du ju nu ttappa ur vattnet o veva in fräch olja dit(tvåtakts olja e ju lämpligast då av bra kvalle)

lycka till:)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
du kan ju alltid svetsa blocket ditt ju!(ifall försäkringen inte gäller)
Har jag gjort på ett flertal thunderblock..speciellt då du måste ha kvar bitarna som ser ut att ligga i geggan på nedre bilden..ta den till en duktig alu svetsare så e saken biff..annars finns det andra dugliga lagningsmetoder.balansaxel bör du nog köpa en ny eftersom den där nog e av.
Den ska ligga i oljebad för övrigt när du dammar ihop den...fett i alla lagren först!som naturligtvis inte ligger kvar där för evigt..men så ska det vara iaf.
en annan bra ide e att som nån annan sa här e att montera nipplar eller skruvar uppifrån till varje oljekammare o avtappnings skruvar under ifrån så kan du ju alltid säkerhetsställa att den alltid har olja..dvs kolla o fylla på..samt om olyckan skulle vara framme att du tex sänker den i vatten!...då det alltid sipprar in vatten i balansaxel facken o förstör lagrena..om du har skruvarna där så kan du ju nu ttappa ur vattnet o veva in fräch olja dit(tvåtakts olja e ju lämpligast då av bra kvalle)

lycka till:)
Det där är nästan redan löst redan..

Kid1000: Jag tycker riktigt synd om dig, då allting verkar gå fel när du har en skoter med dig :(
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Hej igen, en update behövs ser jag.

Monterat dedenbear vattenpumpen och varmkört skotern med lite ombyggt kylsystem.
Sen så behagade en del av elen att lägga av, lyset och extrautgången la av, inget lyse och ingen ström till vattenpumpen..

Men det märkliga är att motorn går fint och mätartavlarna på huven lyser, detsamma gör tankmätaren.
Resten är dött.
Iofs har jag klippt bort hand och tumvärmarna.

Jag får felsöka igen imorgon, men skotern går, iofs på batteri men den går!

Någon sa att jag har otur med skotrar, jo det är sant men i o fär sig är Thundercaten 6 år gammal och utsatt för mina klåfingriga fingrar..
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
En update så här långt:
Jag är i Funäsdalen med några vänner över nyår och självklart tog man med dit en oprövad skoter, och se på fan den funkar som en klocka förutom glappkontakt till lyset så man kör utan.

Dedenbear vattenpumpen drivs med en voltregulator med 3 kablar för artic cat med batteri.
Jorda svarta kabeln och kör direkt från den röda kabeln.
Kör sedan och det pumpar på som besatt med 14volt.

Jag kunde inte köra den varm trots hårda leder och några fullgasrepor vilket känns jäkligt bra efter allt strul.

ZR900 är ihopbyggd och funkar som en klocka sånär som några blessyrer på balja och huv.

Inga problem med varmgång där heller.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
En liten update igen.

Har frontat Thundercaten mot en sten och sabbat höger framvagn.
Axeln hoppade ur led, detta var nyår 2007.
Lagade den, drivaxellagret mosades vid första bästa fullgasrepa.
Adios kedjehus, alla inblandade lager.

Skoter sitter stående tills nu.

Det som finns nu från sist är ny RP glasfiber huv, 365x38x32mm matta inköps idag.
Nya framvagnsdelar kommer hit från staterna.

Backkit på gång.

AAEN pipor till original ljuddämpare på gång.


Till slut: elektrisk vattenpump är the shit för de som vill trimma och slösa på mer pengar än nödvändigt.


Xenon lyse lagt på is men på gång.

Barn nr 3 på väg :)

ZR900 snopron funkar klockrent, tror den har fått sin dos av murphys.
Bänkad till 145 hk, äkta hk med okända pipor och 500MJ tror jag det var.

Iår blir det ingen fjällresa men dock älvdalen ett par ggr och det är nästan mer snö där än uppe på fjällen.
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ojoj..vilken otur du har med skoter och skador.

Men vilka monster skotrar du har :D

Har själv ägt en Zr 900 -03, fan vilken skoter..man får nästan aldrig slut på motor. ;)
Men jag fick ett trisst haveri(båda kolvarna åt h-vete,nytt nikasil i högra cyllen,ny wier till APV porten)på den så ja laga den och skeppa iväg den. Och efter ca 1½månad efter att ja bytt bort den så får jag ett sms av den nya ägaren som frågar om ja gjorde nått mer vänstra cyllen för när han starta den å gasa lite så helt plåtsligt dog den och när han skulle dra igång den så var motorn stum.

En fråga bara..har inte Zr 900an 150hk orginal ??

Lycka till med monstret till skoter.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har just hämtat en T-cat 1000 -98 och ämnar montera fettnippel till balansaxeln imorgon.
Såg mig omkring i garaget efter lämpligt fett och hittade ett Omega 51 som det även står NLGI2 på tuben. Kan det vara ok att använda?
Har läst x3m's beskrivning på tillvägagångssätt så det känns ganska lungt. Sett att fem pump á en tum verkar vara lagomt, men hur mycket/ofta ska jag fylla på med fett till axeln?
Vad kan hända om man råkar ha lite för mkt fett där? Jag inser ju att man kan trycka bort, kanske knäcka saker å ting om man pumpar den knökfull...

Tacksam för svar!
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Har just hämtat en T-cat 1000 -98 och ämnar montera fettnippel till balansaxeln imorgon.
Såg mig omkring i garaget efter lämpligt fett och hittade ett Omega 51 som det även står NLGI2 på tuben. Kan det vara ok att använda?
Har läst x3m's beskrivning på tillvägagångssätt så det känns ganska lungt. Sett att fem pump á en tum verkar vara lagomt, men hur mycket/ofta ska jag fylla på med fett till axeln?
Vad kan hända om man råkar ha lite för mkt fett där? Jag inser ju att man kan trycka bort, kanske knäcka saker å ting om man pumpar den knökfull...

Tacksam för svar!
Det fettet blir bra! Fungerar också att använda Universalfett typ Statoils.
 

Falske

Medlem
20 mar 2009
14
0
1
skellefteå
snyggt arbete du delat med dej av, smart att strunta i balansaxel, jag skulle inte tvekat heller, arctic cat tänkte nog inte till riktigt när man konstruerade det hela:)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Update ?

Update :
Jag är i Funäsdalen med några vänner över nyår och självklart tog man med dit en oprövad skoter, och se på fan den funkar som en klocka förutom glappkontakt till lyset så man kör utan.

Dedenbear vattenpumpen drivs med en voltregulator med 3 kablar för artic cat med batteri.
Jorda svarta kabeln och kör direkt från den röda kabeln.
Kör sedan och det pumpar på som besatt med 14 volt.

Jag kunde inte köra den varm trots hårda leder och några fullgasrepor vilket känns jäkligt bra efter allt strul.
Update :
Har frontat Thundercaten mot en sten och sabbat höger framvagn.
Axeln hoppade ur led, detta var nyår 2007.
Lagade den, drivaxellagret mosades vid första bästa fullgasrepa.
Adios kedjehus, alla inblandade lager.

Skoter sitter stående tills nu.

Det som finns nu från sist är ny RP glasfiber huv, 365x38x32mm matta inköps idag.
Nya framvagnsdelar kommer hit från staterna.

Backkit på gång.

AAEN pipor till original ljuddämpare på gång.

Till slut: elektrisk vattenpump är the shit för de som vill trimma och slösa på mer pengar än nödvändigt.

Xenon lyse lagt på is men på gång.
Kid1000

En update med lite bilder hade varit trevligt ! ;)



.
 

blairmorgan

Aktiv medlem
11 jan 2008
86
0
6
Dalarna
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Precis bakom vattenpumpen på undersidan så finns det ett svallerhål så du kan se om det är läckage i vattenpumpen.Kolla det.

Provtryck systemet så ser du vart läckaget är
har en snopro 440- 03 som det kommer ut vatten ur det där hålet på också, men problemet e att jag har satt i nya packboxar idag men det kommer vatten där iaf vad e felet ?
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

har en snopro 440- 03 som det kommer ut vatten ur det där hålet på också, men problemet e att jag har satt i nya packboxar idag men det kommer vatten där iaf vad e felet ?
har jag inte fel så är det om vatten pumpspackningen läcker så kommer det vatten i det hållet `?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Hej

Ett av lagren i balansaxeln gav sig i våras trots oljebads modden.
Det sitter en gavelplugg på vänster sida på blocket mitt för balansaxelgaveln. Den hade börjat läka så det var snustorrt i balansaxelhuset.
Jag har ingen oljepump så den fick ingen olja därifrån heller.

Som tur var körde jag 20 km/h när det hände så inga skador i block eller vev.

Nu funderar jag på eldriven vattenpump.

Vad exakt är det jag behöver köpa/göra för att få det att funka.
Såg att pumpen kid1000 köpte var rätt dyr. Finns ingen billigare ?

Mvh
/David
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Okej men duger en husvagnspump. Kid1000 skrev att det krävs 70 liter/min flöde.
Husvagnspumpar pumpar 7-8 liter/min. Hittade en som tog 1.4 amp och pumpar 7 liter.

Är det nån som vet ungefär hur mycket vatten går igenom pumpen på en thundercat vid WOT.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
En husvagnspump? Håller ju knappt i en husvagn... så det ända är nog att satsa på en riktigt bra kvalitetspump. Eller bygga om så du driver den med en rem som polaris. Som tex boost III gjorde?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
En cirkulationspump från husvagn tål iaf hetvatten.
Eller en fontänpump dom brukar vara på 12v AC, då slipper man likriktare också. Men dom pumpar 7-10 liter i minuten.

Bägge är tillförlitliga och ska och går att köra kontnuerligt under lång tid.

Vad jag undrar är hur många liter som en skoter pumpar runt per minut vid fullgas. Nån som vet ?