Bensinsnål 600 cc

leveland95

Medlem
28 dec 2012
20
0
1
Linghed
Hej!

Jag har just nu en Polaris xcr 600 sp -97a och den är 3 cylindrig med 3 pipor så den har väl cirka 120 hk.
Väldigt rolig att köra och är bra stark, men lite tung tycker jag. Har hört att chassit är väldigt tunga.
Men xcr:en drar väldigt mycket soppa.

Men nu till frågan.
Jag skulle vilja ha lite tips och råd om en lite bensinsnålare skoter i ungefär samma prisklass(högst 20k)
Jag fick min för 12k så visst borde jag få en lite bättre och snålare skoter under 20k?

Jag har tittat lite på Arctic cat zr 600 efi, det är direkinsprutning så den borde väl dra bra mycket mindre?

Ps. Går det att göra xcr:en lite bensinsnålare (tips).

Mvh Andreas
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
ZR 600 efi är inte direktinsprutad men insprut är det :)
Går att köra snålt, tycker inte att den jag har drar särskilt mycket oavsett körning.
Min är från 98 så den har inte apv.

Hur som så är det mycket bättre fjädring jämfört med xcr, lättare, helt enkelt en bättre maskin(enligt mig iaf).
Köp en med apv så har du lite mer pulver än dom utan.
Kom -00 men modeller utan såldes som millennium edition även då.

Mvh Erland
 

leveland95

Medlem
28 dec 2012
20
0
1
Linghed
Jag har inte kollat riktigt hur mycket den drar men jag märker att den drar för mycket för mig som inte har någon inkomst.
Vad jag har läst så är det enutav dom maskinerna som drar mest när dom kom. Det märker jag, man kommer inte så långt på en halvtank (20L) då jag kör och leker på led och kanske kör lite utanför ibland också.
Gillar lössnö :)
 

leveland95

Medlem
28 dec 2012
20
0
1
Linghed
ZR 600 efi är inte direktinsprutad men insprut är det :)
Går att köra snålt, tycker inte att den jag har drar särskilt mycket oavsett körning.
Min är från 98 så den har inte apv.

Hur som så är det mycket bättre fjädring jämfört med xcr, lättare, helt enkelt en bättre maskin(enligt mig iaf).
Köp en med apv så har du lite mer pulver än dom utan.
Kom -00 men modeller utan såldes som millennium edition även då.

Mvh Erland
Okej a det har jag missat då, men insprut är iaf nånting. Så du tycker inte den drar så mycket.
Då är det en sån jag kanske ska börja titta på.
Har ju testat lite nyare maskiner och modeller, då dom har en normal vikt iaf, xcr:en är så jävla tung och det underlättar ju med lite lättare,bättre fjädring och bensinsnålare maskin :)

Det är ett helvete att köra fast med xcr:en för att den är som en stor fet tung padda.
Körde fast med en kompis Lynx enduro 600 från -03 och det var inga problem att få loss. Så mycket lättare och så mycket enklare att köra.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
finns ingen skoter i den prisklassen som man kan räkna till snål. på 20 l kommer man inte långt med någon skoter
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
För 20k och om du vill ha en maskin som är "snål" så borde du sikta på något med variabla avgasportar (RAVE, VES, APV, YPVS?). De flesta äldra (och nyare) Polarisar gillar soppa rätt friskt, framförallt de utan VES.
ZR 600 EFI med APV drar väl antagligen en gnutta mindre soppa än en XCR, men kom fan inte ihåg hur mkt den drog:p
MXZ/Enduro kan jag inte uttala mig om.

Men spontant känns ju nån Yamaha som de soppasnålaste? Svagast också iofs men ändå. Vilket fall som helst drar en skoter alltid mkt soppa.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
På 20 liter kommer jag 15-18 mil ledkörning med min BR250 .
Tyvärr har arslet ramlat loss innan man hunnit köra så länge .
Du har ju haft en ET så du vet "komforten "och toppfarten , men snål är den !
japp har haft en, och den gick då inte snålt, fick tanka den oftare än 440 jag lång som vi hade samtidigt. sen gick den ju aldrig heller, och köra mer än nån mil så var man slut i kroppen.


har även haft en lynx enduro 583 (g-type) och den gick heller inte snålt, brukade va upp mot 4 l milen med min körning, men då är det ganska hård körning, och även summitarna som man har kört med med 583 har dragit mycket soppa, men däremot enduron med 494 gick snålt jämfört med 583:an
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Men spontant känns ju nån Yamaha som de soppasnålaste? Svagast också iofs men ändå. Vilket fall som helst drar en skoter alltid mkt soppa.
Vilken Yamaha då tex?

För övrigt så har väl ändå inte avgasportarna så mycket med soppaförbrukningen att göra?
Den öppnar väl på högre varv för att få ut mer effekt på toppen och är stängd på lägre varv för mer vrid(?)...
Rätta mig gärna om jag har fel...

Mvh Erland
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vilken Yamaha då tex?

För övrigt så har väl ändå inte avgasportarna så mycket med soppaförbrukningen att göra?
Den öppnar väl på högre varv för att få ut mer effekt på toppen och är stängd på lägre varv för mer vrid(?)...
Rätta mig gärna om jag har fel...

Mvh Erland
Ja nu har jag ingen förstahands information, men vad jag förstått/hört/ryktas om så är Yamahas framförallt tripplar lite snällare i soppaförbrukningen än vissa andra skotrar. Om detta sen är helt sant låter jag väl vara osagt. Varierar säkert kraftigt =)

Jodå nog hjälper en variabel avgasport. Vid lägre varv så är ju porten lite stängd= man slipper skyffla ut lika mkt soppa i avgasröret bland annat. På full mutter är det ju sak samma dock.

Tror Polaris Liberty motorerna är lättast att jämföra med, där skiljer det en del på t.ex. XC 700 99-00 och de senare 700orna med VES =)
 

leveland95

Medlem
28 dec 2012
20
0
1
Linghed
Jag är nog lite inne på en zr 600. dom verkar lättare än xcr:en iaf och det lär väl bli ungefär samma effekt i dom.

Eller kanske en Yamaha vmax xtc 600, dom verkar vara betydligt bensinsnålare fast lite mindre effekt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Redtopen på 700cc är förhållandevis snål. Givetvis beroende på variatorbestyckning osv men min egen har jag aldrig fått över 3 liter milen trots buskörning i maj i Riksgränsen. Vid vinterkörning vid kusten ligger jag på dryga 2 liter milen.
Det jag har hört är att 600 drar mer...
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
japp har haft en, och den gick då inte snålt, fick tanka den oftare än 440 jag lång som vi hade samtidigt. sen gick den ju aldrig heller, och köra mer än nån mil så var man slut i kroppen.


har även haft en lynx enduro 583 (g-type) och den gick heller inte snålt, brukade va upp mot 4 l milen med min körning, men då är det ganska hård körning, och även summitarna som man har kört med med 583 har dragit mycket soppa, men däremot enduron med 494 gick snålt jämfört med 583:an
Hade en Skidoo formula nånting med 583 innan BR:en och den var ganska törstig och gick
riktigt bra efter led men sjönk i djupsnön .