• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Beltsaver, lösningen på alla remproblem!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När man trodde att alla dumma uppfinningar redan fanns så dyker det upp ännu en...

En grunka som ska mäta temperaturen på remmen och varna föraren om den blir för hög.
Föraren ska då släppa av på gasen så att remmen kan svalna.
Känns som att det vore bättre att komma tillrätta med det som genererar värmen...

http://beltsaver.fi/
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
12.979
352
83
Stora Blåsjön
haha, jag har ett tips på nästa version, då ska varningen vara kopplad till tändningen så skotern stängs av när remmen blir för varm :)
Kommer nog att sitta som standard på Lynx 2017.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.509
62
48
Örnsköldsvik
Ja fast vadå? Den funkar ju antagligen?
Sen att det knappast är att fixa problemet utan egentligen bara ett sätt att leva med det är en annan femma.
Knappast Beltsaver snubbarnas fel att många skotrar tuggar i sig rem. Och kan man då ta 2k för en IR tempsond eller vad det är plus en lampa/display så kan det ju vara värt ett försök. Att sälja alltså. =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska man hålla på och gå runt problemet finns ju en ännu billigare lösning...

Tejpa fast en kloss bakom gasen så du bara kan gasa 50%.
Remmen kommer hålla i alla evighet.
Billig lösning är det också.
Är den bra?
Nej...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Haha så sjukt tänkte skriva samma sak, men höll mig..

Ska man hålla på och gå runt problemet finns ju en ännu billigare lösning...

Tejpa fast en kloss bakom gasen så du bara kan gasa 50%.
Remmen kommer hålla i alla evighet.
Billig lösning är det också.
Är den bra?
Nej...
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.454
1
38
Ideen är helt rätt.

Byggde en sån för en massa år sen. En Ir sensor som mätte remtemperaturen kopplad till en microprocessor. Som skärm använde jag en GPS.
Remtempen matades in som ekolodsdata via NMEA interfacet, sen var det bara att slå på depth alarm på GPS:n på rätt antal meter...

tyvärr var jag för slö för att anpassa den till fältmässiga förhållanden så den ligger i en låda i garaget.. :)