BELTEDYNOKJØRING Freeride 154 og BC gade 2011 E-Tech

Freeride154

Medlem
13 nov 2011
8
0
1
Hei,
Jeg fant Beltedynokjøring av freeride 154 og Bc gade på nett.
Søk på Bergdahllundberg racing eller gå på. www.scooterforum.no/Teknisk
Det se ut som noe som klare å fikse problemene til nye Ski-Doo.
Tror jeg må ta kontakt med dem.


Freeride 154
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Säkert kanon. Men det får vi aldrig veta, norska är ju rena grekiskan att läsa?!:)

Jo om du pratar med honom vore det intressant att veta om han hunnit testat kitet i verkligheten också, tror inte jag skulle köpa ett kit som enbart är kört på trackdyno. Vore kul att höra totala priset också, då han är norsk menar jag.:bigsmile:
 
Last edited:

Freeride154

Medlem
13 nov 2011
8
0
1
Hei,
Har prata med han i går.Han samarbeider med en i Sverige.Kitan ble laget i Fjorvinter og testet og Dynokjørt i sommer.

Hvorfor ville du ikke kjøpt ett kit som bare har hvert i Beltedyno?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jag är ingen expert, men det beror lite på vad det är för trackdyno, du måste ju kunna simulera olika sorts snöförhållanden etc för att det senare ska fungera i verkligheten. Som exempel läste jag nånstans att Dynamo Joe gjorde ett kit till en xrs som gav 5-6 längder mot original på 201m men gav -2hk på en trackdyno. Det finns säkert avancerade trackdynos nuförtiden som kan simulera olika fören osv, men tidigare i alla fall har dom väl mest setts som ett hjälpmedel. Men du skriver ju att dom testat det på snö också så slå till och ge oss en recension! Det låter ju lovande och har man åkt en hel vinter på 413 rampen med originalsetupen efter 21/49 drevningen lär man garanterat få ståpäls!:eyebrows:
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Vad som har varit fint med dyno körningarna är att jag har fått grepp om vars i registret som motorn har legat för nära varv stoppen. Max efffekt uppnås på 7950rpm för att vara exakt, annars så gäller det att få e-tecn att växla på 7900+/- 100 varv. Detta gäller oavset vilken lösning man kör. Vid 8100 sjunker effekten. 8200 glöm det !På 21-49 drevningen som jag inte rekomenderar så gör ett steg på "clicken"250-300varv +/- utifrån C#3, på högre drevning så blir skillnaden mindre. Detta med anledning av att rampens rörelse är störst längst ut, och där hammnar man mycket fortare med 21-49 mot 21-45 eller 23-45 som faktiskt fungerar ännu bättre trot eller ej med rätt "set up".Med det vill jag säga att man måste "vänta tills motorn bara orkar 7700 före man "clickar up". En 154" kommer att gå med 23-45 och info om det kommer senare i vinter. För er som hoppas att 441 rampen är lösningen så kan jag medela att ni kommer att bli besviken. Det är testat lite här och var, tyvärr.

Christian

Här kommer lite info från en som kör BC gade och en 154" freeride åkare som köpte kit av min norska race kompis.

http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=448691&st=15&gopid=3521145& #entry3521145

0km-1300km Byttet 5stk. 391 reimer!!!
Vi har testet ganske mye forskjellig på scootern, andre fjærer, ramper, dreva ned osv. ingen ting har fungert.

Diablo oppsettet:
1300km-2000km ingen reimslitasje i det hele tatt!! helt SYYYKT!! kjører på 377 reima som er orginalreima.
Ikke nok med at oppsettet ikke tar reimer, det er en helt NY scooter etter det ble montert! Det er drag i motorn fra du klip inn gassen til du slipper gassen og i det du går på igjen på gassen --> 7000-8000rpm med en eneste gang!! fyfaen for en backshift og respons i motorn Det hær har dåkk virkelig truffet bra på!

Har kjørt med oppsettet på tung våt snø der det er så bratt at du nesten ikke kommer opp --> ikke anntydninger til reimslitasje! Æi kan kjøre rolig inn i bakkan, se etter en perfekt linje uten å stresse. Når æi har sett mæi ut ei linje er det bare å klampe til gassen å det er respons med en gang! Scootern skyter fart momentant.

Har testet noe "drag" opp noen passelig åpne fjell i Sverige. Det er ingen som holder følge med e-tecèn! Kjørt mot: m1000, crossfire 800 2011 mod den modellen som har 57kam belte og grønn i fargen. (limited edition den het kansje) rmk dragen 700 med effektanlegg og noe smått, 3 forskjellige AC800 dær den ene AC 800 skal være ganske så hardt trimma osv.

Har kjørt på overvatten endel no på slutten av sesongen. (å det er tungt for scootern) Fins ikke slitasje på reima!

Så no gjenstår det å få testa det til neste år i DYP puddersnø! hoho, kan nesten ikke vente. Men en ting er bra sikkert. Når det fungere i kramsnø og på vatten uten slitasje, ja da fungere det enda bedre i tørrsnøen

Har bestilt meg en freeride 800 146 til næste år. Å det er ikke nå tvil ka som skal monteres først på scootern! Nytt oppsett fra dåkk!

Så må bare få takke dåkk for ett vannvittig bra oppsett og avsluttning på sesongen. Var ganske lei av scootern helt til æi tok kontakt med Trond

"har dere fått benka noen av scooterne med dette oppsettet?? (Trond snakka i at dere sku gjøre det)"
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
21/45 original på -11:eek:rna i alla fall. Ingen kan säga vilken drevning som är "bäst", det beror ju på vilka egenskaper du är ute efter.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja, åker ju 90% lössnö och vill att de skjuter på så mycket man kan få ut, toppfart är totalt ointressant. Har dessutom funderat på startgropar då jag tycker registret är lite snällt, efterfrågar agressiv kurva från botten. mer info tack !!!
Kör original drevning och får köra clicker 1 men får även då övervarv ibland och tycker det känns som den skriker till men att man förväntar sig mer ut på mattan än vad som levereras...
 

Freeride154

Medlem
13 nov 2011
8
0
1
Drevningen i scooter har inte bare med Topspeed å gjøre.DEt hgjelper deg å veksle variatorene.Lavere drevning,mindre load i variatorene,mindre drag,mere reimslir om du ikke justerer primærvariatoren effter.
E-tech behøver mere load i starten.Ikke startgroper i rampene.Den liker ikke for høyt inkomplings varv.
Jeg har kjørt med DJ kit,std,prøvd mne egene greier,nu skal jeg bestille et kit fra Diablo i Alta Norge.
Jeg er blitt frakjørt i fjord av en Diablo tunet Freeride 154 så om jag stod still.

Om du girer ned til 21-49 eller 19-45,funke det ennu semre.

Har prata med han i Alta og han skal sende meg Dynokurver som jeg kan legge ut.
Dere burde ta enn titt på Forumet i norge å se på ka Folk som har kjørt kitet i fjord skriver.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
TNT, att göra start grop kommer att höja start varven och motorn kommer att gå i revlim ännu tidigare och oftare.

Jag kan säga vilken dreving som är BÄST, 23-45 ! Och det tar jag helst över telefon alt mellan 4 ögon för den som vill. Det finns ingen som helst anledning att dreva ner till 21-49 alt 19-45 för er som har 21-45. 21-49 skottar eller skjuter mindre snö än 21-45 av den anledningen att den låga drevningen helt enkelt ger mindre effekt på mattan. En 23-45 drevning ger mer på mattan i 80km/h och ut till 1:1 vs 21-49! Och i 130(riktig fart) så har 21-49 drevningen börjat att tappa ordenligt. För er som inte behöver topp fart så är tipset, släpp av innan det går för fort!

Med 21-45 så har man 14km/h att använda som bara är till fördel. Det betyder att vid 70-80km/h där vi ofta kör så är remmen lägre ner i variatorn med 21-45 och fördelen är att effektiviteten i variator systemet är högre, helt enkelt mer effekt att använda. Att dreva ner från 21-45 till 21-49 alt 19-45 sänker inte tempen på skivorna och rem. Radikala förändringar där emot sänker tempen ordenligt, nu pratar vi minst 30grader på summit! Det krävs en helt del energi(effekt) för att värma upp materia, vatten eller luft. Den som funderar på detta kommer nog ganska snabbt fram till vad 30 grader kallare variatorer innebär förutom att remmen håller.

Konst gjord andning: vent kit och flytande sekundär, snaka om att satsa på fel häst. En lyckad marknadsföring på nät av dessa produkter! Shimsa ut sek 4mm och motorstag ,inte så dumt. Löser inte problemet men hjälper till i det stora hela.(liten investering)

Org kalibreringen kan känner vi ju alla till vad den gör! VÄRME=högt remkonto, lite effekt till backen. Har även provat en del Kit på marknaden(givet vis från USA och CAN för dom vet ju hur det fungerar...) med samma riktigt usla resultat när det gäller värme och rem kontot. Hade dom fungerat så hade jag aldrig lagt ner så här mycket tid och energi. För det är racing som är min grej. Med andra ord i princip inte bättre än org på C#2. Faktum är att org på just C#2 alt 1 ger kallare variatorer än dessa. Back shiften blir tyvärr lite trasig men de sparar nog en del rem.

Det som har varit prio #1 var att få bort värmen och att hitta en lösning där responsen och "back shiften" är super utan att tappa driv när du nyper på gasen. Med org design armar, ramper o dyl så kan jag få ner tempen till en ok nivå men det är ofta på bekostnad av sämmre "Backshift" som jag nämde tidigare. Att få hela paketet är väll inte så dumt. I två år har jag/vi klurat på detta. Det började ju redan-08 med summit xp 151".Den updatering som nu kommer har jag och några händer till testat sedan början av Mars fram till mitten av April. Mellan 50-100mil på olika maskiner (44kam och 57kam). Track dynon började att rulla i början av sept för den sista finslipningen och för att få koll på läget.

Jag har lösningar även till 19-45 alt 21-49 så det är inga stora saker att få ordning på för dom som har den lägre drevningen. Som info kan nämnas att Polaris Pro RMK 800 har en utväxling som motsvarar 24-49, och mig veteligen så fungerar dom riktigt bra.

Christian
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ok, då är nerdrevning ingen förbättring alltså.
Vad ingår i Diablo kittet då, och vad kostar det?
Polarn som kört skotercross under flera år anser att variatorkitten inte är värd sina pengar kontra prestanda på BRP maskiner då man kan få ut mycket bara genom att vikta på med viktjusterings kit, rätt/fel vad vet jag? Är så himla mycket teorier om detta tycker jag!
Jag har som sagt inget remslitage så är enbart ute efter att få ut maximalt på mattan, skall även tilläggas att min sekundär schimsades ut redan när den var ny då min ÅF la märke till fellinjeringen direkt när han gick igenom maskinen innan leverans, med andra ord en mycket seriös ÅF tycker jag. Kör på klicker 1 men upplever forfarande då att den kan klippa på fullgas och ta omtag, men frågan är om den övervarvar eller om det beror på tempgivaren då jag hittade på denna: länk:
http://bikemanperformance.com/snowmobile/ski-doo/800-e-tec/bmp-e-tec-muffler-sensor-adapter.html
VAD TROR NI !!!
Dock behöver min maskin garanterat viktas på då den absolut saknar motstånd att varva ur, skriker bara till trots clicker #1...
 
Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
I vissa fall så har din kompis rätt. Din maskin måste få mer tryck i variatorerna, framför allt i låg fart. E-tecen har ett övervarvs skydd som för utom ett faktiskt över varv även känner av om motorn ökar med för mycket varv /10dels sek. Den tror helt enkelt att den ska gå i övervarv för att varv ökningen kommer för snabbt. Det upplevs som att motorn tvär dör. Med korekt last i variatorena så försvinner detta fenomen.

Christian
 
16 nov 2011
8
0
1
Tromsø,Norway
Jag har kjørt med prototypen på dette kittet i hela fjol vinter, og det har fungerat hyfsat bra. Endog måsta jag nevna at det jag kjørde med i fjol inte alls er like bra som det kit som har forfinats i trackdyno over sommaren. Jag kjør en BCX800 ETEC, og kjør båda i fjellterreng vid norskekusten, samt lite ledkørning i Finland. Med stock setup klarde BCX'en ungefer 75 km/t i track speed vid en 20 sekunder repa med hillclimbing. Etter montering av Diablo's kit drar den nu 110-115 km/t i trackspeed vid hillclimbing, og jag lovar er, den forskjellen merks rett godt :). Ingen remslitasje, och betydligt kallare variator. Jag gledar meg rett mycke til å stoppa inn årets version av dette kitet :) Til Er som kjør med std variator och giring, ni vet inte alls hur mycket power som ETEC'en kan leverera, den tåler grymt med belastning. Det som er det fina med kitet er at man beholder en snabb backshift samtidigt som man uppnår en voldsam uppshift.
Til sist må jag ursakta for min dålige svenska, men det er nu det man har snappat opp gjennom nogre semester i er flotta land :)
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Ni verkar ju ha lagt ned mycket tid på det här och givet att allt som skrivs är sant så verkar det ju dessutom funka kanon. Särskilt den delen om att DJs kit står stilla i jämförelse.:eyebrows: Det låter ju som ni har lite olika setups att välja på? En ok setup som sänker temperaturen för lite olika drevning och en "värstingsetup"? Nu tänker jag gissa lite av vad jag förstått av denna tråd för det här är ganska viktigt, i alla fall för oss svenskar:amuse::

Den "snällare" varianten: Helix, primärfjäder, Daltons justerbara viktpinnar till originalarmarna, antagligen nya ramper då ingen hittills verkar fått till en vettig setup med 413 rampen. Pris: 3800 SEK?

Värstingsetupen: Helix, fjädrar, ramper och eftermarknads justerbara armar. Pris: 6000 SEK? Plus helst omdrevning till 23/45 för att få ned alla kusar i backen. Vilket jag antar även innebär ett kedjebyte?

Det bör tilläggas att jag har absolut ingen aning vad jag pratar om, på riktigt.:bigsmile: Och jag kan ärligt säga att ni har fått mig lite sugen på "värstingsetupen", frågan är om jag har råd? Det är ju svårt att ta ställning till att köpa saker utan att veta priset.

Sen håller jag inte alls med om att köpa färdiga kit skulle vara bortkastade pengar som någon skrev. Är man van och tycker det är roligt att skruva i variatorer så visst, det finns säkert en setup som kanske skulle funkat lite bättre än kitet just den dagen. Men mer tid i garaget=mindre tid i pudret.:bigsmile:

Mvh
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
I vissa fall så har din kompis rätt. Din maskin måste få mer tryck i variatorerna, framför allt i låg fart. E-tecen har ett övervarvs skydd som för utom ett faktiskt över varv även känner av om motorn ökar med för mycket varv /10dels sek. Den tror helt enkelt att den ska gå i övervarv för att varv ökningen kommer för snabbt. Det upplevs som att motorn tvär dör. Med korekt last i variatorena så försvinner detta fenomen.

Christian
Beter sig precis som du skriver och tror inte att responsen blir dålig som du skriver "Freeride 154" eftersom den övervarvar eller eventuellt som du skrev om varv/10dels sek. christian
Ska åtminstone börja med det och se vart de bär :)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Du vil forlora backshift om du vikter på pinnan for mycke.
Scooteren blir også treg,dårlig respons.
Stämmer ganska bra faktiskt. Nån stans så finns det en fysisk gräns för hur mycket en 150hk motor gillar att ha roterandes runt vevaxeln. De extemt låg drevade maskinerna kan inte bara belastas i primären. Sekundär variatorn är kopplad till drivaxeln och man måste se den kombination som en enhet. Drevar du ner så kanske bästa lösningen är att titta på en sek lösning i stället för att bulta på en massa bly i primären. Som sagt nånstans så finns det en gräns för hur mycket roterande vikt en motortyp kan ta.

Christian
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Christian,

Vi pm'ade lite i våras om ett "Diablo-kit" till min Renegade 1200 som jag tänkte göra affär på snart (om du har grejorna kvar). Är det kitet också testat i dynon, eller har ni labbat fram det i "verklig" miljö?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Christian,

Vi pm'ade lite i våras om ett "Diablo-kit" till min Renegade 1200 som jag tänkte göra affär på snart (om du har grejorna kvar). Är det kitet också testat i dynon, eller har ni labbat fram det i "verklig" miljö?
Alla lösningar måste köras i "real life" för att se hur dom beter sig på olika underlag. Temp på rem och skivor måste kollas efter som detta är lite svårare i dynon. problemet är att ordna med rätt kylning till motorn och de medför ju att jag kan inte plåga den hur länge som helst i dynon. Jag kör alltid 3-4 pull med samma upsättning för att se hur motorn beter sig. i e-tecns fall så ger motorn mest krut vid normal motor temp och varm pipa. Med andra ord som när man kör lite tuffare.

Det som är bäst är att helst testa ute först och sedan gå i dynon. Då får man svar på om känslan man har/fick stämmer. Man får också svar på om det är lite fel någonstan i växlings kurvan (för lite eller för mycke varv) Kanske tjuv putsa på rampen, flytta ett gram hit eller dit, kanske testa en fjäder eller helix med nån liten skillnad. Men vi har ju inte vinter året runt så därför blir det mycket testade under hösten i dyno.

ski-doo och Lynx på senare tid är av någon anledning inte specielt bra när dom kommer. Polaris och Artic för att nämna är ofta rätt så bra på många modeller. om man dyno kör en maskin som har en 500-600mil så har dom ofta tappat en del effekt mot org därför att specielt fjädrarna är slut. Visst finns det motor typer som kroknar efter samma tid, men dom är lätt räknade. En fytaktare kommer för modligen att överleva chassiet 2gånger! kanske..

Christian
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Stämmer ganska bra faktiskt. Nån stans så finns det en fysisk gräns för hur mycket en 150hk motor gillar att ha roterandes runt vevaxeln. De extemt låg drevade maskinerna kan inte bara belastas i primären. Sekundär variatorn är kopplad till drivaxeln och man måste se den kombination som en enhet. Drevar du ner så kanske bästa lösningen är att titta på en sek lösning i stället för att bulta på en massa bly i primären. Som sagt nånstans så finns det en gräns för hur mycket roterande vikt en motortyp kan ta.

Christian
Å andra sidan om den varvar ur så snabbt och hur lätt som helst att den slår ifrån så lär man ju kunna vikta på en hel del.