Behöver ny matta, Summit 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Helgens körning resulterade i kaputt matta på min 154". En ytterkam släppte och rev med sig skoningen mellan två luckor så den mattan kör jag inte en meter till med.

Kom lite opassande då jag gick i tankar om att byta maskin men men, nu måste den lagas. Så nu letar jag alternativ. Har slängt ut lite krokar hos bekanta och handlare efter både nytt och begagnat.

Originalmattan (3" kammar) tycker jag förvisso funkar bra i lössnö, nästan för bra. Jämför jag med sambons 146:a med 2,5" kammar så är ju den mer allround skulle jag säga. Den greppar ju bättre på led och när det blir hårdare och när det är riktigt löst (som det var nu i helgen i Jorm/Blåsjön) så kan man hålla stumt på ett sätt som inte funkar på min. Jag har mer kontroll på 146:an trots att skidorna står rakt upp i vädret på den så därför funderar jag på hur 154:an funkar med lite olika alternativ. 2,5"-mattan håller bättre dessutom för hennes förra 146:a har gått över 1000 mil och alla kammar är hela på den. Min har gått 360 mil och det är många splittade kammar och två som saknas och det är ju inte helt ovanligt på dessa mattor har jag märkt. Var ju samma med T3:an jag hade innan.

Jag var inte jättesugen på att byta drivaxel så då blir ju alternativen ganska begränsade men jag ser ju att det finns Talon M66 och M67 samt Camso 260 och 280 med rätt delning. Ni som har testat lite olika mattor vad har ni för upplevelser? Jag ser några inlägg om M66 och Camso 280 där de skriver att det är det bästa som man kan göra på en G4 men vad blir det för skillnad mot original?

Nu vet jag ju inte om jag ska behålla maskinen men jag vill ju inte göra den sämre än original. Spontant verkar M66 eller Camso 260 eller Flexedge 2,5" vara det jag söker men det är svårt att hitta info om vad folk tycker mer än att den är bra...jag vill veta hur och varför den är bra 😁
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vad är det för delning på denna?
Talon mattorna håller för dåligt, vet flera inkl mig själv som är besvikna, inte värt den lilla prisskillnad.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ajdå det lät ju inte bra... Det är 3,5" delning. Man kan ju ta drivaxeln från en freeride eller SP så får man 2,86" men då drar det iväg kostnadsmässigt...

Vad är det som inte håller på dem? Misstänker att du har testat på polaris och om jag förstått det rätt så håller i stavarna i polaris mattor pga något med drivhjulen. Är det samma med talonmattorna eller är det kammarna som ryker?

Har du någon åsikt om Camsos 260 eller 280?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
På polaris så håller mattorna dåligt för dom som kör hårt som måste hålla mattan väldigt spänd så den inte ska kugga. Då är det stavarna som går av och då går det inte hålla mattan spänd längre. Byter man till noslip drivhjul så är problemet borta.
På talon attan är det kammarna som inte vill sitta kvar. Sen tycker jag den rullande onödigt tungt då den har 2lager cord istället för en som de flesta camso lössnömattor.
 
Reactions: eing9911

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Bytte till en challenger extreme på min Boondocker till denna vinter efter att ha kört sönder två originalmattor på två vintrar innan.
Bytet till 2,86" drivhjul, som var ett måste, ser jag bara som en bonus då den är betydligt mindre benägen att kugga över med dessa än med 6 kuggars 3,5"-skräpet som sitter från fabrik.

Hittills är jag väldigt nöjd med "extremen"!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Bytte till en challenger extreme på min Boondocker till denna vinter efter att ha kört sönder två originalmattor på två vintrar innan.
Bytet till 2,86" drivhjul, som var ett måste, ser jag bara som en bonus då den är betydligt mindre benägen att kugga över med dessa än med 6 kuggars 3,5"-skräpet som sitter från fabrik.

Hittills är jag väldigt nöjd med "extremen"!
Låter ju bra. Men är det inte den mattan som koster en par njurar och en lever?

Ändras karaktären på något vis?

Förresten du som kör boondocker. Är det 3,5" delning på de med 64 mm kammar på dessa eller är det bara 3" kammar som har 3,5" delning?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har inte alla 850 längre än 146" 3,5" delning? (och kanske en del som är 146" också?)

Jag har en BD RE 3900 -19, den hade väl 67mm kammar typ-ish.

Challengern är inte dyrare än originalmattan, om något så är den någon tusing billigare, eller var då i våras i alla fall.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Jag bytte från en Axys 2016 till en DS3900 850 i år med den lägre 64mm mattan monterad inför denna säsongen-den har 3.5" delning och samma mönster som den högre 3" modellen hos BRP.

Maken till vek matta har jag inte upplevt tidigare på andra fabrikat/modeller.

Min matta har märkbart sämre driv i all snö jag kört i i år, löst, mjukt och hårt. Jag har jämfört mot 3" 850 mattan på en summit 850 154" och upplevde den som mycket bättre direkt. En kamrat har en 146" summit 600R med en annan sorts 2.5" matta med 2.86" delning, också en originalmatta som är mer lik en Challenger extreme och den matar och reser bättre trots kortare längd.
Känns som en grym allroundmatta faktiskt.
Nu är jag lite i samma sits som dig då jag tappat säkert 20 kammar under den här säsongen och vill uppgradera till nästa år, till något bättre.

Jag överväger en 2.86" konvertering och en Peak MD 2.5 då jag vet att Axysen blir rätt galen med den mattan på, skidorna i luften för jämnan och mer kontroll som du säger.

Från det ena till det andra, har ni upplevt att BRP 850 har mycket vibrationer i skotern? Jag tycker att den känns väldigt "rå" i både mattrotation och motorvibrationer jämfört mina vänners Axys & proride modeller, nästan så jag misstänker att något är fel i min maskin.
 
Reactions: suregom

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag bytte från en Axys 2016 till en DS3900 850 i år med den lägre 64mm mattan monterad inför denna säsongen-den har 3.5" delning och samma mönster som den högre 3" modellen hos BRP.

Maken till vek matta har jag inte upplevt tidigare på andra fabrikat/modeller.

Min matta har märkbart sämre driv i all snö jag kört i i år, löst, mjukt och hårt. Jag har jämfört mot 3" 850 mattan på en summit 850 154" och upplevde den som mycket bättre direkt. En kamrat har en 146" summit 600R med en annan sorts 2.5" matta med 2.86" delning, också en originalmatta som är mer lik en Challenger extreme och den matar och reser bättre trots kortare längd.
Känns som en grym allroundmatta faktiskt.
Nu är jag lite i samma sits som dig då jag tappat säkert 20 kammar under den här säsongen och vill uppgradera till nästa år, till något bättre.

Jag överväger en 2.86" konvertering och en Peak MD 2.5 då jag vet att Axysen blir rätt galen med den mattan på, skidorna i luften för jämnan och mer kontroll som du säger.

Från det ena till det andra, har ni upplevt att BRP 850 har mycket vibrationer i skotern? Jag tycker att den känns väldigt "rå" i både mattrotation och motorvibrationer jämfört mina vänners Axys & proride modeller, nästan så jag misstänker att något är fel i min maskin.
Intressant med Lynx-mattan. Då blir det inte en sån. 146ans matta tycker jag oftast är riktigt kul och den bettar på bra även när det är ganska hårt. Det gör ju inte 3" mattan.

Ghaaa...det är ju omöjligt att hitta något till rimlig kostnad. Beggat finns ju knappt och det som finns är ju skrot. M66 finns på ett eller två ställen online, Camso 260 verkar finnas på ett ställe, Challenger extreme är tyvärr lite väl dyr för mig...får nog ringa runt lite i morgon.

BRP 850 har vibrationer, det verkar fullt normalt. Just de med 3" mattan skorrar det en hel del i ibland...inte alltid.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Det är just det som är så konstigt-här jämförde jag då med min 154" 2.5" matta mot kamratens 154" 3" matta, båda 850 min en Lynx och hans en Summit.

Märkbart mjukare gång och mindre vibrationer i hans maskin trots att jag nyligen kontrollerat både remspänning, kedjan samt kollat mattspänning/linjering.
Ungefär samma mil på båda maskinerna.
Är det möjligt att vevaxeln hamnar ur specifikation vid en tidigare remsprängning? Så pass att man får nyuppkomna vibrationer?

Jag har kört lite drygt 60 mil med maskinen i år och den har varit likadan hela tiden-inte tagit någon rem för mig men det har smullit åtminstone en åt tidigare ägare. Cirka 300 mil på mätaren nu.

Vore intressant att höra era åsikter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det är just det som är så konstigt-här jämförde jag då med min 154" 2.5" matta mot kamratens 154" 3" matta, båda 850 min en Lynx och hans en Summit.

Märkbart mjukare gång och mindre vibrationer i hans maskin trots att jag nyligen kontrollerat både remspänning, kedjan samt kollat mattspänning/linjering.
Ungefär samma mil på båda maskinerna.
Är det möjligt att vevaxeln hamnar ur specifikation vid en tidigare remsprängning? Så pass att man får nyuppkomna vibrationer?

Jag har kört lite drygt 60 mil med maskinen i år och den har varit likadan hela tiden-inte tagit någon rem för mig men det har smullit åtminstone en åt tidigare ägare. Cirka 300 mil på mätaren nu.

Vore intressant att höra era åsikter.
Av någon outgrundlig anledning har alla Lynxar med PPS betydligt mer mattvibrationer, (hastighetsberoende, inte varvtalsberoende) än egentligen alla andra skotrar jag provat. Från ny så har sambons Summit G4 -19 vibrerat betydligt mindre i fotstegen än min Boondocker. Det är samma längd 3900/154 och fram tills jag satte dit challenger extremen så vette fan om det inte var exakt samma matta också.
Farsans --19 Ranger 49 vibrerar också som fan i fotstegen, det är en Ace 900 och mattljudet överröstar galant motorljudet under de flesta förhållandena. Min förra Boondocker vibrerade också ordentligt vill jag minnas...

Jag har inte lyckats räkna ut vad det är som orsakar dessa mattvibrationer på Lynxen
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Av någon outgrundlig anledning har alla Lynxar med PPS betydligt mer mattvibrationer, (hastighetsberoende, inte varvtalsberoende) än egentligen alla andra skotrar jag provat. Från ny så har sambons Summit G4 -19 vibrerat betydligt mindre i fotstegen än min Boondocker. Det är samma längd 3900/154 och fram tills jag satte dit challenger extremen så vette fan om det inte var exakt samma matta också.
Farsans --19 Ranger 49 vibrerar också som fan i fotstegen, det är en Ace 900 och mattljudet överröstar galant motorljudet under de flesta förhållandena. Min förra Boondocker vibrerade också ordentligt vill jag minnas...

Jag har inte lyckats räkna ut vad det är som orsakar dessa mattvibrationer på Lynxen
Okej-är det på det viset kan jag leva med det men det har gjort mig lite nervös de gånger man lånbytt med andra skotrar i vinter. Tack för ditt svar och synpunkter, har inte haft möjlighet att testa Lynx vs Lynx men om det är en konsekvens av PPS så är det en jag är villig att ta, aldrig haft en djupsnö maskin som går så pass bra i snön men som även stormtrivs efter leden trots 154” och rätt fattiga framdämpare.

på en sidenote-är det bara jag som är rejält upphetsad över nya RE 3700 2022? Känns verkligen som den ultimata Lynxen med 146, rejälaste dämparna och kortad tunnel från fabrik med Shot!
🤩
 
Reactions: suregom

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
på en sidenote-är det bara jag som är rejält upphetsad över nya RE 3700 2022? Känns verkligen som den ultimata Lynxen med 146, rejälaste dämparna och kortad tunnel från fabrik med Shot!
🤩
Dom verkar inte hålla för att landa upp och ner på huven dock. Bergmark mosade sin efter 38km eller vad det var.
Men alla kör ju inte som han. Som tur är...
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Nån som prövat följande och kan ge ett utlåtande.
Camso epic 280
Camso challenger X3 eller X3,2
Talon m770
Ej intresserad av 66-67mm(2,5”)