Behöver hjälp!

LezzerQ

Aktiv medlem
14 okt 2012
56
0
6
Östersund
Hejsan
De är så här att jag har bytt matta på min lynx Enduro 700 rer 02a och vi prova lite grann så vi drar ut den från garage för att de inte ska rycka så mycket i garaget, sen när jag skulle köra så lät de som den kugga över. Är de kanske så att de ska va non slip drivhjul till mattan? Eller kan de va något annat?





Tack i förhand :D

Bjuder på stavfel :)
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
gnisslar den eller klonkar den?
Gnisslar den eller har högt "skär"ljud? så kan det vara så att boggihjulen längst back inte är helt raka emot varandra några millimeter betyder ett högt konstigt ljud från boggin och mattan..

Hissa upp den i bakkant så mattan hänger löst i luften och gasa lite så mattan snurrar och kolla om den verkligen kuggar över då den inte har tryck vikten emot backen. har den för mycket slack dvs hänger den ner mycket från slidsen då du låter boggin och mattan hänga fritt i luften?
 

LezzerQ

Aktiv medlem
14 okt 2012
56
0
6
Östersund
Klonkar tycker ja, ska ut och testa senare i kväll kanske, jag drog ju ut den från garage och skulle sedan bara köra in för att testa och då lät de som kugga över men senare när jag fick in din i garage så hissa ja upp den och gasa lite och då kugga den inte över, men de är såhär också att jag har ingen stopprem kan de påverka att den går trögare?

Tack i förhand
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Om "stopprem" är balataremmen så skulle jag råda dig att sätta dig en då du kan råka skrota dämparna annars=)
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Är du säker på att du får plats med en 44as matta i din maskin utan att den tar i ? Kan vara de som låter. Jag hade en enduro 600 -03 förut, och den fick inte en 44a plats i utan modifikation iaf. Så kolla de.
 

LezzerQ

Aktiv medlem
14 okt 2012
56
0
6
Östersund
Jag har svarvat ner dom över bärhjulen,på min är de väl 2.52 delning om ja inte minns fel. De är såhär att mattan jag köpte kommer från polaris iq r snubben sa den skulle passa min,Han fråga om jag har nonslip drivhjul men de visste jag inte sa ja.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Kolla under skotern och se så att drivhjulen ligger rätt i mattans "spår". Kan ju vara så att nån tidigare ägare bytt drivhjul så att det inte är 2.52 delning längre?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle kunn vara ett fel som jag stötte på för flera år sen.
En kompis hade bytt matta och fick ett vibrerande ljud när han åkte, kom direkt skotern började rulla, alltså inte vanlig överkuggning som bara sker på rejält gaspådrag.
Lyfte man upp skotern och körde runt mattan var det helt tyst.
Ställde man ner den kom ljudet direkt...

Det var ett distansrör på en av axlarna som sitter mellan boggiskenorna som var vridet ett halvt varv fel.
Tror det var axeln som främre dämparen sitter med...
Det fanns några urtag i röret, urtagen skulle vara på undersidan av röret.
När röret var fel vridet tog klackarna på insidan av mattan i röret när maskin stod på backen, klackarna tog i röret när mattan snurrade.
Lyfte man upp maskin så slakade mattan och gick inte emot röret...
Lurigt fel att hitta var det...