Be-trailerekipage

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Verkar vara populärt i europa? Har dom annorlunda regler måntro?
Vet inte svaret på andra frågan men på första frågan så kan jag säga att jag såg kanske ett 20-tal ADAC-bilar totalt ute på vägarna. Ungefär 3-4 st be-trailers, kanske runt 10-15 vanliga biltransportbilar för b-kort ungefär som den vänstra på bilden och 5-10 st c-kortsreggade ADAC-bilar.

Förövrigt så är vägstandarden och bilstandarden i Tyskland riktigt hög. Och ingen tysk har några extraljus så med ett par välplacerade blinkningar från big knickarna så flyttar alla in sig i högerfilen.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vet inte svaret på andra frågan men på första frågan så kan jag säga att jag såg kanske ett 20-tal ADAC-bilar totalt ute på vägarna. Ungefär 3-4 st be-trailers, kanske runt 10-15 vanliga biltransportbilar för b-kort ungefär som den vänstra på bilden och 5-10 st c-kortsreggade ADAC-bilar.

Förövrigt så är vägstandarden och bilstandarden i Tyskland riktigt hög. Och ingen tysk har några extraljus så med ett par välplacerade blinkningar från big knickarna så flyttar alla in sig i högerfilen.
varför dom inte har x-ljus är för att dom inte får ha mer än 2? x-ljus eller liknande. är väl någon gräns på hur många lumen kanske?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo nu när du läst det.
Jag tog mitt e-kort den 12 januari förra året. Jag var medveten om regeländringen då och jag är medveten om den nu. Förövrigt har jag pratat om regeländringen tidigare i tråden också, nämligen i det fjärde inlägget på första sidan. Bevisade då att jag visste det när jag skrev: "...som du dessutom inte kan ta körkort till längre."

Snarare du som uttalade dig från början utan att känna till regeländringen.

Dessutom så har jag ingen lust att diskutera semantik in absurdum med dig.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Alla EU-länder + Norge, förutom Sverige.
Åker man dit i Norge får man plocka ner dom från taket eller vars man nu har dom.
Skitland.
haha, helvete va gay :D visst, 2st bra xenon-ljus klarar man sig långt på... men sitter man och kör ständig natt är det trevligt med lite mer ljus, typ 4-5st iaf :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
varför dom inte har x-ljus är för att dom inte får ha mer än 2? x-ljus eller liknande. är väl någon gräns på hur många lumen kanske?
Nu håller det på att vara jävligt länge sen, som tur är, men när Svea rike klantade sig och gick med i EU jobbade jag på en Volvo lastbilsverkstad. DÅ sa EUs regler att man inte får ha mer än 4st ljuspunkter framåt, (helljus).
Denna regel ska med andra ord även gälla i Sverige, och jag misstänker att den gäller än. Däremot så har för en gångs skull Sverige valt att inte bry sej så jäkla hårt ungefär som att varken polis eller bilprovning skjuter någon för att dom inte har den i regbeviset specade dimensionen på vinterdäcken.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
haha, hade som mest 11 x-ljus på 245:an min förra året, knickare samt hella 3000 fulla bilen. man hade ju tagit livet av sig om man inte fick ha mycke lyse, har nu 5 knickare, 3 med 75w xenon och 2 me 35 w xenon
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
gissar att det satt 100W lampor i allihopa om du hade halogen då? De borde alltså bli lite drygt 90 amp.. stackars generator :D