Be-trailerekipage

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har länge sneglat på olika be-trailerekipage.
Tycker det verkar vara ett perfekt sätt att transportera många snöskotrar bland annat.

Någon som har erfarenhet av dessa?

Om man skulle köpa ett ekipage och hyra ut och eller ta åt sig körningar - vilka regler gäller, med tex färdskrivare osv?
-är ju bara BE behörighet som gäller.

Tycker det verkar jävligt fint.



 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det blev väl skillnader för BE-behörigheten också när de nya reglerna kom. Som jag förstår det så Tidigare var släpvagnsvikten begränsad endast av vad bilen var godkänd för men med ett färskt BE-kort får släpen aldrig överstiga 3500kg oavsett vad bilen får dra. Oftast inget problem men kan vara värt att ha i skallen
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har hört det jag å, verkar värdelöst att skaffa ett be idag. Tur det är avklarat sen länge.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag kollade in trailerekipagen för några år sedan och det är riktigt sexiga maskiner.

Min tanke är såhär. Om du anser att du har för mycket pengar, och det verkar du ju tycka eftersom du har(hade?) en avalanche, så kan du absolut köpa en sådan och använda privat.

Men jag tror inte att det är en bra idé för företagsverksamhet. Dels skulle jag inte ge mig in i åkerbranschen alls eftersom att baltländerna har konkurrerat ut svensk åkerinäring och dels tror jag att en be-trailer är fel fordon.

För det första så tror jag inte att så många privatpersoner fraktar runt på riktigt stora grejer tillräckligt ofta. En trailer ligger väl mellan vanliga bilsläp och vanliga lastbilar i storlek men en tradare som kuskar fram och tillbaka på E4:an kostar inte mer än några hundra kronor milen och det är det som du ska konkurrera med.

Som hyrmaskin kan den fungera men folk brukar inte vara så varsamma med hyrgrejer.

Sen tvivlar jag på att det är så smart att köpa en one-off tillverkad från vanliga bilkomponenter av en tillverkare som är ny och kanske inte finns om 5-10 år för 700k som du dessutom inte kan ta körkort till längre.

När du är åkare måste du tänka i lite nya banor, t ex: "Var kan jag serva och repa den?", "Var får jag tag på personal?", "Vilka driftskostnader kan jag räkna med?" och så vidare i all oändlighet. För om du börjar ta på dig körningar så tar du också på dig krav.
Som åkare måste du tänka tanken på att bilen faktiskt kan gå sönder mitt i ingenstans när du har kunder som väntar och då är det inte allt för roligt att måsta bärga fanskapet till andra änden av landet till den enda verkstaden som klarar av att repa grejerna och sen kanske vänta några veckor då verkstaden inte hade delen inne.

Nej ärligt talat, ett c-kort kostar 15k och en FL6 får du för 100k. Dessutom har den en lägre fordonsskatt. Volvon har ett stort återförsäljarnät med gott om verkstäder och den är gjord för att jobba med 10-tals ton på flaket i 100 000 mil. Det är inte en volkswagen eller iveco.
 
Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag kollade in trailerekipagen för några år sedan och det är riktigt sexiga maskiner.

Min tanke är såhär. Om du anser att du har för mycket pengar, och det verkar du ju tycka eftersom du har(hade?) en avalanche, så kan du absolut köpa en sådan och använda privat.

Men jag tror inte att det är en bra idé för företagsverksamhet. Dels skulle jag inte ge mig in i åkerbranschen alls eftersom att baltländerna har konkurrerat ut svensk åkerinäring och dels tror jag att en be-trailer är fel fordon.

För det första så tror jag inte att så många privatpersoner fraktar runt på riktigt stora grejer tillräckligt ofta. En trailer ligger väl mellan vanliga bilsläp och vanliga lastbilar i storlek men en tradare som kuskar fram och tillbaka på E4:an kostar inte mer än några hundra kronor milen och det är det som du ska konkurrera med.

Som hyrmaskin kan den fungera men folk brukar inte vara så varsamma med hyrgrejer.

Sen tvivlar jag på att det är så smart att köpa en one-off tillverkad från vanliga bilkomponenter av en tillverkare som är ny och kanske inte finns om 5-10 år för 700k som du dessutom inte kan ta körkort till längre.

När du är åkare måste du tänka i lite nya banor, t ex: "Var kan jag serva och repa den?", "Var får jag tag på personal?", "Vilka driftskostnader kan jag räkna med?" och så vidare i all oändlighet. För om du börjar ta på dig körningar så tar du också på dig krav.
Som åkare måste du tänka tanken på att bilen faktiskt kan gå sönder mitt i ingenstans när du har kunder som väntar och då är det inte allt för roligt att måsta bärga fanskapet till andra änden av landet till den enda verkstaden som klarar av att repa grejerna och sen kanske vänta några veckor då verkstaden inte hade delen inne.

Nej ärligt talat, ett c-kort kostar 15k och en FL6 får du för 100k. Dessutom har den en lägre fordonsskatt. Volvon har ett stort återförsäljarnät med gott om verkstäder och den är gjord för att jobba med 10-tals ton på flaket i 100 000 mil. Det är inte en volkswagen eller iveco.
Jo jag har Avalanchen kvar, men kör Crafter till vardags - Så därför har jag råd med Chevyn :)

Du verkar lite insatt i åkeribranschen, vilken jag absolut inte tänker ge mig in i.
-Har jobb som jag inte tänker byta.

Skulle jag däremot ha en fordonskombination som de övre är jag rätt säker på att många bönder skulle vilja ha sina hövändare och dylikt skjutsade lite varstans.
-Kul grej på kvällar och helger jussöm..

Men det är nog som du säger, om man väl köper ett ekipage så lär man ju aldrig bli av med det till ett vettigt pris, den dagen man ledsnat.

Fast en sjusitsig 160hk Crafter och 12 meter släp hade inte vart så tokigt..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja jävlar, sitter man tillräckligt länge vid blocket så behöver man många miljoner för att förverkliga alla drömmar.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
inget skrivar tjafs så länge det är b inblandat. däremot om du ska köra yrkesmässig trafik med en c-reg bil så behövs skrivare (undantag är plogning, djurtransporter och liknande)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag har själv sneglat många gånger på ett vettigt ce ekipage med Amerika pickis med vändskiva och heltäckt trailer.. Förjävla fräsigt om du frågar mig, men i slutändan en fruktansvärt dyr investering för att vara fränast på macken i Lycksele på väg till fjälls.. Men drömma på blocket måste man ju få göra!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Bra svart-inkomst på helger och andra lediga dagar. Men det kommer nog ta år och dar att köra in dem pengarna du måste spendera på ett sådant ekipage.

.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
inget skrivar tjafs så länge det är b inblandat. däremot om du ska köra yrkesmässig trafik med en c-reg bil så behövs skrivare (undantag är plogning, djurtransporter och liknande)
Man måste ändå ha färdskrivare, samt ha färdskrivarkortet i, enda skillnaden är att du inte behöver följa KoV... // Grabb som pysslat med vägunderhåll, och kört på undantag.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Man måste ändå ha färdskrivare, samt ha färdskrivarkortet i, enda skillnaden är att du inte behöver följa KoV... // Grabb som pysslat med vägunderhåll, och kört på undantag.
jajamen, du ska ha skrivaren i out om du kör digital skrivare. men gäller det även för analog skrivare? att man ska fylla i ett blad och sätta i?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Med BE får du dra 7500kg om du har en stor bil som klarar av det. Nån skrev här man får dra 3500kg Det är helt fel. Det är 7500Kg man får dra med BE
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Där verkar det tyvärr som att du har fel.
Däremot är det inte så vida känt.

Jag har läst det i någon specialbilaga angående just BE. (ej i trucking som nämns i länken.)
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=126&t=22018

Kör man en fordonskombination över 3500 kg yrkesmässigt så ska man i vissa fall ha färdskrivare monterat.
oj fan, inget jag fått lära mig. dock är det ju sällan (aldrig) man kommer köra yrkesmässigt med ett be ekipage över 3500kg
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
jajamen, du ska ha skrivaren i out om du kör digital skrivare. men gäller det även för analog skrivare? att man ska fylla i ett blad och sätta i?
Jajjamen, det ska fyllas i och sparas på samma sätt som om man inte körde undantag, men man måste ju då markera på något vis att de är vägunderhåll eller liknande, hur man gör detta rent praktiskt vet jag inte, då jag bara kört digitala bilar då jag kört sånnt, men jag antar att andledningen är ifall arbetsmiljöverket eller liknande skulle kolla upp arbetstider för att se att chaufförerna följt arbetstidslagen osv...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Funkar bara fint o köra skotrar på riktiga CE-ekipage annars med :p brukar ja göra...

 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Körde genom Tyskland i helgen och jag såg flera be-ekipage. ADAC körde omkring som fan med dessa. Tyvärr så tog jag ingen bild förutom denna genom ett stängsel på ett industriområde i Warzburg.