Barnskoter, Tayga?

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Hej, någon som har hunnit kollat eller provat den nya barnskotern från Tayga?

Den påminner ju en del om Polaris Indy 120 men hur mycket skiljer det emellan dom? Det fina är ju att det sitter en 200cc motor i den samt elstart.

Så är det bara rappel tro eller håller den likvärdig kvalitet som konkurrenterna?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Jag kan inte säga om de är bra eller dåliga. Men troligtvis lite bättre än de kinesiska miniskotrarna som jula sålde för några år sedan.

För två år sedan när ryssmaskinerna av olika modeller började att dyka upp hos ett flertal försäljare här i landet, så kontaktade jag Snowriders Björn Friström och även Pär Lidgren på Snöskoter om att de borde göra seriösa test av dessa ryssar.
Alltså test som inte utgår från att det är skitmaskiner, utan likvärdiga test som utförs på de fem stora märkena.

Svaret från herrar redaktörer var att det var en toppenidé, och att de skulle kontakta återförsäljarna och sedan lägga in det i sin planering för kommande tidningar.
Tja, de har uppenbarligen väldigt mycket annat att skriva om innan de kommer till dessa reportage... eller är det så att de inte får några $$ för att skriva om ryssar. Men nog vore det intressant för oss "vanligt folk" att få en juste utvärdering, eftersom att flera modeller faktiskt skulle kunna funka bra som andra- eller tredje-skoter, alternativt barn/ungdomsskoter för en väldigt rimlig peng.
 
Last edited:
Reactions: Vituraz

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Dom som är gamla 59or borde ju vara helt ok.
Prövade den som kom för 2-3år sedan. Var det en Tayga tro? Det var väl fritidsimport som importerade dom.
Det är nog på ritkigt den sämsta snöskoter jag kört. Inklusive en gamla ombyggd värdelös TNT jag haft.
Dom var billiga. Men inte nog billiga...

Blir spännande för övrigt när vi har både Tayga och Taiga på den europeiska marknaden. Kan bli lite domstol på det känns det som.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har man bara pengarna så vill jag nog påstå att oavsett om det gäller skotrar, crossar eller fyrhjulingar till barn så brukar det vara en bra idé att köpa begat från känt märke hellre än uddagrejer. Prylarna funkar så ungarna är glada, pajar något ändå så går det få tag på grejer och när ungarna växt ur dom går dom sälja igen för i princip vad du gav för dom.

Värsta jag sett var en polare som köpte en kinacross till ungarna när dom var små. Hojen var sjukt billig, tror det var 1500, men kostade tre gånger nypriset i reservdelar innan första sommaren var över och det hade ändå inte blivit mycket kört.
Hade varit en brilliant affär köpa en begad PW50 direkt för 5k istället.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Är lite därför jag ville att skotertidningarna skulle göra "riktiga" tester, för att på riktigt utvärdera om rysktillverkade maskiner är bra, har potential eller om det bara är anus.
Dra en parallell med japanska bilar när de kom till europa på 60- 70- talet, det var enligt bilbranchen bara skit som inte var värda att parkeras bredvid en Volvo eller Mercedes. Men när vi seglade in i 90-talet så var japanerna minst lika bra som europeiska bilar som t.ex Opel, Ford m.fl
Eller en ännu bättre liknelse är motorcyklar, där japanerna krossade så gott som alla andra fabrikat på ett drygt decennium inom alla körstilar.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Jaa det var inte konstigt att dom kallas gixxer än idag!! Och vi får absolut inte glömma den fränaste hojjen (enligt mig) Yamaha rd ypvs 350 en brutalt rolig TT som tillverkades 83-86 😁
Och ja det är ett skoter forum sorry! Såå nu pratar vi inte mer om det...lr wankel kanske 🙈🙈
 
Reactions: mas