Backcountry Sprint Challange, friåkningstävling?

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Kul idé! Angående tillstånd och tävlingsområde etc borde någon med erfarenhet av t.ex. enduro, eller klubb, kunna komma med input och tips.

Håller med om att det vore vettigt med två klasser gällande motor, typ "stock" och "mod". Alla kan ju fortfarande köra samtidigt dock.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kul idé! Angående tillstånd och tävlingsområde etc borde någon med erfarenhet av t.ex. enduro, eller klubb, kunna komma med input och tips.

Håller med om att det vore vettigt med två klasser gällande motor, typ "stock" och "mod". Alla kan ju fortfarande köra samtidigt dock.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
Problemet med klassindelning är ju att man behöver underlag för att fylla klassena. Enkelt och smidigt med en klass som är fri. Precis som dom har det i watercrossen.

Sedan så är ju inte antalet ponnys under huven som räknas här. Är du duktig och kan friåka på riktigt så slår du många med din standardmaskin.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Grymt sa grisen.

Vi håller på att anordna en mopedenduro tävling här hemma. hyffsat inofficiell men med ca 100 startande. (inte första året tävlingen genomförts.)

med liknande upplägg vore det inget större problem att anordna en "inofficiell" skoter tävling heller.

problemet är ju att tävlingsförsäkring och att det blir svårt med sponsorer till en tävling som inte finns.

i övrigt så tror jag att man ska hålla det så enkelt som möjligt och med möjlighet för så många som möjligt att vara med, någon ska ju sitta och kolla på filmer/kontrollera tider/ waypoints för varje enskild förare. säg att det är 100 startande. dvs lika många gpser och hjälmkameror att gå igenom.. teknikstrul osv. det brukar vara nog så mycket jobb med ett evenemang ändå.

angående klassindelning så tror jag på en FRI klass, längden på mattan och storleken på kammarna betyder nog så mycket som en skillnad mellan 120hk och 200hk. en 120hk 144" är lättare att köra på vissa ställen än en 172" nypex med 300hk och vice versa.

Dessutom är det svårt att avgöra vars man ska dra gränsen, någon åker med slutburk som tappar 4hk medans en annan åker turbo och ökar 100hk. och hamnar i samma klass ändå ("modd")

Fortsätt brainstorma.!! jag anmäler mig direkt
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror inte heller på detta med hjälmkameror för kontroll. Finns mycket som kan gå fel där....kameran hänger sig, linser fryser igen, fel vinkel på kameran, batteriet tar slut. Och redan med en liten tävling med säg 10lag och där snabbaste kör på ca 1h och det långsamaste på 2h så om alla lyckas filma hela sina "lopp" så blir det typ 30h film att gå igenom. Kamerorna delar ju upp längre filmsekvenser i flera filer så det blir en jädrans massa filer att kolla igenom innan man kan ge ett resultat.

Då tror jag det är lättare med att ha en/flera personer som sitter vid kontrollpunkterna och helt enkelt bockar av då lagen passerar. Och kontrollpunkterna skall ju vara väl synliga så det inte blir en orientieringstävling.

Sen hur många tävlande kan man ha för att ha ungefär liknande förutsättningar för alla? Jag tänkte på om området är hyfsat orört vid start och det är 50 deltagare...hur ser det ut då sista laget kommer efter att 48 andra skotrar har kört typ "samma" spår för att komma till en kontrollpunkt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kalla det motionslopp och använd old school orienteringshålslagare (låna av orienteringsklubb)

Sätt ut kontrollerna i tid så blir det inga stenhårda spår man kan fuska och använda.

Kallar man det motion istället för tävling så bör det vara lättare att få det godkänt.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Men varför över huvudtaget ansöka någonstans?? Första året är det ju bara att samlas och köra! precis som vi skulle köra en vanlig dag! GPS punkter är bäst för då behöver ingen skoter vara och köra ut dom utan man kan sitta hemma och placera ut punkterna! Bara man är känt med området så vet man vars man kan ha dom utan att det är i stort sett omöjligt.
Vad vore lämpligt pris på en sån här tävling? Kan ju kolla om inte HMK skulle vara intresserad av att gå in med lite priser..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Men varför över huvudtaget ansöka någonstans?? Första året är det ju bara att samlas och köra! precis som vi skulle köra en vanlig dag! GPS punkter är bäst för då behöver ingen skoter vara och köra ut dom utan man kan sitta hemma och placera ut punkterna! Bara man är känt med området så vet man vars man kan ha dom utan att det är i stort sett omöjligt.
Vad vore lämpligt pris på en sån här tävling? Kan ju kolla om inte HMK skulle vara intresserad av att gå in med lite priser..
Håller med börja enkelt och se hur det utvecklas... enbart gps punkter ser jag också som en stor fördel, så slipper man gamla spår och kan också ge lite extra utmaning då kanske vissa punkter ibland hamnar lite galet :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Men varför över huvudtaget ansöka någonstans?? Första året är det ju bara att samlas och köra! precis som vi skulle köra en vanlig dag! GPS punkter är bäst för då behöver ingen skoter vara och köra ut dom utan man kan sitta hemma och placera ut punkterna! Bara man är känt med området så vet man vars man kan ha dom utan att det är i stort sett omöjligt.
Vad vore lämpligt pris på en sån här tävling? Kan ju kolla om inte HMK skulle vara intresserad av att gå in med lite priser..
Priser är aldrig fel, lockar alltid lite extra förare.

Håller med börja enkelt och se hur det utvecklas... enbart gps punkter ser jag också som en stor fördel, så slipper man gamla spår och kan också ge lite extra utmaning då kanske vissa punkter ibland hamnar lite galet :)
Vi tänkte definitivt köra det enkelt och bara samla ihop ett gäng och testa. Bara köra ut GPS punkter på datorn är enkelt och smidigt. Problemet som kan hända är ju att vissa punkter blir nästan omöjliga och andra väldigt enkla, fast det är ju iofs ganska kul.
 
A

AssaultRMK

Låter ruskigt kul, är garanterat på om det blir av och kan säkert samla ihop yttligare ett-två lag.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Håller med angående GPS-punkter för att det ska bli genomförbart för "tävlingsledningen". Tävlar i fiske rätt mycket och då C&R där bilder ska gås genom, ett jäkla jobb.

Om ett krav ändå är GPS av något slag som kan tracka så är ju det rätt smidigt. Vid målgång så kontrolleras spåret på GPS man kört för att se att man passerat inom rimligt avstånd från punkterna (kanske 10-20m). Då får man ju även avståndet man kört från det trackingspåret om man ska ha pris för "kortast väg" t.ex. Samt tid om man inte kör masstart så slipper man extern tidtagning.

Tar tillbaka det jag sa om klasser, blir bara krångligt.

Och som nämts, kör man det inte som en tävling utan en skoterträff/motionslopp el. dyl. så borde man komma man runt försäkring etc då det blir som en vanlig dag på fjället för deltagarna.

Beroende på vart det ska arrangeras bör jag kunna få ihop 2-3 lag till en sådan här grej.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
låter svinkul sen är ju en fråga vart man ska vara finns nog folk både från gävle o kiruna som vill vara med? :)
Jo det är inte enkelt att hitta något ställe som passar alla. Vi håller till i Jokkmokks och Arjeplogsfjällen. Så det är ju frågan är ju om det finns nog intresse för något sådant där.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Lätta 105 mil härifrån Mälardalen, dock mest E4 så kanske 11-12h. Är ju ingenting (eller ovanligt) för att komma till riktigt bra skoteråkning :)

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
 

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
42
Karlskoga
Man får väl ansöka om tillstånd att arrangera en tävling. Är det nån i eran kommun styrelse eller tillståndsenhet som gillar det borde det kunna gå hem att spärra av en del o köra. Lägg upp en bra plan o kör hårt. Brukar fungera på enduro tävlingar
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Kan vara det bästa jag hört på länge, man blir ju bara glad! Man behöver väl inte ha tillstånd för att köra i skogen på någons mark, eller har jag fel? Eftersom tävlingen är på en stor yta kanske man vill förvarna så inga olyckor händer? Man betalar en avgift för att vara med i tävlingen och sen bestämmer man vinstsumman i samband med inkomsterna, lockar ju som sagt mer folk. Vad är det som kostar? Man kanske kan söka sponsorer, finns säkert pengar att hämta där. Behövs det någon åldersgräns, målsmans tillstånd, ansvarsbefriande? Fortsätt brainstorma, håll tråden i liv!

Självklart ställer jag upp!
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Att göra det "inofficiellt" i början och bara ha det som en vanlig dag på fjället låter som enklaste sättet, är något man verkligen skulle va intresserad av!
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Jag har bestämt mig att arrangera en sån här tävling. Har pratat med en del sponsorer om intresse och det låter helt klart intressant!

Vad säger ni om ställe, Personligen är jag mest känt med området upp mot tärnafjällen. En del kring Kittelfjäll/Saxnäs. Tärnafjällen kan jag arrangera en riktigt bra bana också då jag vet relativt bra vars dom kluriga ställena är.

Kommentarer!
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Om ni ska ha en tävling med sponsorer och lite reklam se till att ni har en tävlingsförsäkring.
Annars kan det bli riktigt otrevligt om olyckan är framme från försäkringsbolagets sida.

Vid de rallytävlingar jag varit med att anordna så ska markägarna , polis och komunen ge tillstånd kom inte ihåg vad som gäller med länsstyrelsen.

Om tävlingen är längre än 5min från sjukhus behöver ni en akututbildad sjuksköterska med tillgång till bårbil denna placeras lämpligen vid depån.

Har varit med och arrangerat ganska många tävlingar så vill ni ha hjälp så kan jag hjälpa till, mest biltävlingar som jag hållit på med.

Mvh Stefan

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2