Back problem xtrim 600 sdi

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hej

Köpte nyligen en xtrim 600 sdi -08. Tvär nöjd med skotern. Men den har ett irriterande problem. 1 gång av 5 försök så funkar rer funktionen. Jag trycker på knappen den stannar och sen inget mer. Startar igen och prövar, samma lika. Sen kan det helt plötsligt funka rätt var det är. Har kollat alla elkontakter och sprutat in fuktutdrivande spray men tyvärr inget bättre. Skotern är rejält varmkörd när jag prövar. Nån som har nått tips på vad det kan vara eller vart jag ska börja felsöka?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ok, ska göra det. Vad ska en kry motor ligga på för värde?
Min 07 nyinköpta Lynx re 600 ligger på 9 bar varm kall lite mer. 9-10 bar varm är bra men viktigast är att de är jämt mellan cylindrarna., Om de blir 9 på ena och 10 på andra är de dags att kolla skicket på cylindrar/kolvar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
dör motorn när du lägger i backen så brukar det vara 8 av 10 gånger att du har så dålig kompression så motorn ej orkar vända.
8,5 till 10 brukar vara tecken på en ok motor och du bör ha samma värde på båda.
om ej, byt kolvar och ringar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag tar ur bägge för att de ska gå så lätt som möjligt att dra runt motorn. Håll full gas och Slå av tändning typ ndra ur dess eller tryck in dödare,,,dra så hårt du kan minst 5 drag eller tills komätaren stannar.
Fråga till Undi varför ska man ha ett stift kvar de va något nytt och intressant jag aldrig hört.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
På SDI-motorerna så kan det vara batteriet som börjar att vara dåligt. Motorerna kan starta och allt verka okej, men att batteriet är "utslitet" och inte levererar full spänning. Detta kan även påverka just RER-funktionen.

Kan även vara att tomgångsvarvtalet ligger lite för lågt, då kopplas inte RER in. Har du provat att hålla in gasen bara en liten smula så att varvtalet är högre? Testa att hålla 1600-1800 rpm när du trycker in RER.

Skulle kompressionen vara lite för lågt så är det precis som de andra säger, då vill inte RER funka.
Det borde gå att "lura" motorn lite bara för att testa. Slå i 3 procent olja direkt i bensinen, så att du ökar oljeinblandningen ifrån separatoljesmörjningens ca 2% till runt 5%. Då tätar det bättre mellan kolvar och cylinderlopp.

Nyinköpt skoter skriver du... Har du full tank med ny fräsch bensin? Gammal dålig soppa kan ge dålig funktion på det mesta i motorväg.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tack för alla tips👍 Ska göra ett komp prov ikväll så får vi se. Har inte tankat skotern nått så det kan mycket väl vara gammal bränsle oxå. Men vi får se vad kompet är. Om det blur kolvbyte, vad ska man satsa på för kolvar, och ska man passa på att glra någe mer när man ändå river, skoter slår snart om på 900 mil.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Fått lära mig det sen gammalt så jag har alltid trodd att det är så man gör =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Tack för alla tips👍 Ska göra ett komp prov ikväll så får vi se. Har inte tankat skotern nått så det kan mycket väl vara gammal bränsle oxå. Men vi får se vad kompet är. Om det blur kolvbyte, vad ska man satsa på för kolvar, och ska man passa på att glra någe mer när man ändå river, skoter slår snart om på 900 mil.
Vi håller tummarna att kompet är bra. Om de skulle va så illa att du måste byta kolvar så köp Pro-x kolvar för de är de äldsta pirtatkolvarna på marknaden med bra ryckte. De funkar med andra pirat också men undvik kimpex och alla smidda kolvar typ wössner och wiseco. Din motor har inge problem med sprickor o kolvar så du behöver inte köpa smidda kolvar och då ska man också undvika smidda kolvar.
Min braighetskolvlista är typ.
1. Pro-x
2.Spi
3.Snopro
(smidda kolvar går wiseco för wössner)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ol tackar för nra info. Har sett att det finns kolvar med både enkel kolvring och dubbla. Vad är att föredra där då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Enkelringskolvar ger mer effekt om ringen är rel smal. Efter 45 sek full mutter påstår säljarna av dubbelringskolvar att de ger mer effekt de har med värmeöverföring från kolv till cylindervägg att göra enkelringen påstås bli så het att den tappar spänst vid långa pull. Jag kan tro att enkelringar tappar effekt ju hetare de blir så när man kört pälle i botten 45 sek går de nog ner i effekt en aning. De är inte ofta man håller full mutter i 45sek på raken för då brukar man va död. Enkelring ger helt klatr mer effekt och ju smalare den ringen är desto mer effekt ger det pga mindre friktion. Alla RR tävlingshojar har enkelring och många crosshojar i både fyrtakt och tvåtakt har det. Rotax skidoo har under de flesta åren över 2000talet haft singelring och Polaris har kört det senast på 18 årg men 19 blev de dubbla ringar igen. Köp singelring om du vill ha mindre slitage av cylindervägg och mer effekt under kortare tid och dubbelringat om du vill behålla full effekt längre tid.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Gjort kompprov nu och det var inge roligt resultat, iofs så har jag problem med att startsnöret inte går tillbaka helt så det blir inte fulla drag. Men ena cylindern gav runt 6 bar och den andra 8😳 Gjorde flera försök och fick till samma värden. Konstig då skotern går bra förutom att backen krånglar. Blir till att riva och hoppas att det räcker med kolvbyte så inte cylindrarna ör kassa oxå😟
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Oj de va illa men man köper inte en tvåtaktsskoter utan att ta kompprov så nu har du lärt dig en dyr läxa som du aldrig gör om.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Haha sant. Men dagens skotrar får man ju riva ner hela skotern för att ta ett kompprov. Tror inte säljaren är så intresserad av det, men du har rätt, egentligen ska man göra det. Men fick skotern till riktigt bra pris pga av backen och lite andra småfel som redan är åtgärdade. Så kolvbytet känns inte helt surt ändå, plus att när det är gjort så vet jag att det verkligen är det, i stället för att lita på det säljaren sa "förra ägaren sa att han bytt vid 700 mil" 😁🎅 Nu ska jag bara hitta kolvar till den, nått tips vart jag kan köpa bra kolvar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Påp just dessa maskiner är de lätt och snabbt att kolla kompet som du märkte men på nyare är de hoipplöst nästan men man måste kolla ändå för de är för de blir så jäkla dyrt om de är kassa cylindrar kolvar. Kolvar modell Pro-x tar https://www.blixtensracing.se/ hem till vettig peng då jag frågat . De syns inte på hemsidan att de finns till skoter men han tar hem.
Sledstore hade slutsålt men de kan ev få hem snabbt för Pro-x tillverkas i Hålland.
Här finns de hemma men jag tycker de va dyrt https://www.motoaction.se/kolvsats-prox-p515038/ski-doo-summit-600-sdi-adrenaline-2008#v331219
 
Last edited:

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nu ligger det 2 st pro x kolvar och packningar på bänken i garaget. Nu ska dom bara bytas oxå, hoppas verkligen att cylindrarna är felfria.