Började plötsligt rassla, nu helt stum | Ski-Doo GT 580 -95

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Ja du ska kunna ringa till en verkstad och fråga. Försök att få tag i en som mekar med skotrar.

Tråkigt när saker går sönder.

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Ja du ska kunna ringa till en verkstad och fråga. Försök att få tag i en som mekar med skotrar.

Tråkigt när saker går sönder.
Jaa, inte så kul..

Ska försöka ringa idag och höra..
Ingen som vet nån sida där det står hur många Nm eller som vet av hur mycket man ska dra?

jensa_fanbyn

Medlem
23 jan 2008
14
0
1
Östersund
Motorn står lös på bänken, endast blocket och stakarna kvar, men får inte av överdelen..

Ska försöka imorgon igen när man inte har varit upp nästan ett dygn..:boring:

Ingen som vet nått om Nm för alla blutar som ska tillbaka i blocket sedan? Dvs. som håller ihop blocket, cylindrarna, topplocket mm..?

Kan man ringa typ till en verkstad som renoverar/fixar skotrar och fråga?

Du behöver en avdragare till inre skivan, antar att du bara fick av yttre?

Har du fått lös svänghjulet? sitter någon skruv för tändplattan där har jag för mig.

Det som låter i din variator tror jag är helt normalt, min rev -03 och polares rave 670 -96 låter likadant när man roterar den sakta, skulle tro att det är rullarna som ligger och slår.

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Nej, hade inte tänkt de.. Ska kolla vad som är trasigt först imorgon sedan ska jag köpa nya grejor..

Lyckades fiska upp några metallflisor ur blocket och de ser inte så bra ut.. Kan ha skadat blocket..

Får se imorgon när jag får bort överdelen på blocket hur stora skador det är.. Kanske inte änns går att laga..?
variatoravdragare till den inre variatorskivan behövs och så måste du ta lös magnapull sen svänghjulet samt tändplattan innan du kan "dela" på blocket,för svänghjulet så krävs det även där en avdragare.
nästan allt går att laga men det är ju en kostnadsfråga och det blir ju en avvägning om det inte kan vara värt att titta på en annan motor.
men som det låter i ditt fall så blir det nog mycket jobb för det verkar vara ett eller flera lager i veven som sagt upp sig.verkar som att det är ett vevstakslager som gett sig och då blir det ju även en ny vevstake oxå.
tyvärr

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Okej, fick låna en avdragare av en bekant, så nu är svänghjulet loss..
Ska senare ta bort tändplattan och dela på blocket..

Så det är inte bara att byta ut lagret på vevaxeln?

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
beror ju på vilket lager det gäller,sitter det utanför "vevslängarna" går det ju att byta men om det sitter innan för dessa eller om ett vevstakslager havererat så måste veven pressas isär för att kunna byta ut dessa&då tycker jag att man gör en ordentlig renovering av vevaxeln när den ändå är isärpressad.

få ut veven och titta på vad som är trasigt&få en kostnad för reservdelarna samt arbetskostnaden för det om du inte har grejer&kan göra det själv förstås.
gör sen en avvägning om det är värt att renovera eller kanske hitta en begagnad vevaxel/motor i stället.
kolla även upp priser på en beg vevaxel/motor och se vad det är i prisskillnad.
hoppas det löser sig på ett "billigt"men ett bra sätt!

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
YES! ! ! JAG SÄGER BARA YES! ! ! ! ! ! ! !

Har delat på blocket och var beredd på det värsta, men när jag lyfter av överdelen av blocket så ser jag en massa flisor i mittenspåret där oljepumpen sitter..
Då är det drevet som driver oljepumpen från vevaxeln som har smulats sönder och gjort så att det tog tvärnit i skotern. Det förklarar även att det lät så konstigt när man drog i startsnöret..!

Vilken lättnad säger jag bara.. att få slippa hålla på och *****s med att byta lager på veven..! Känns så JÄVLA BRA! :D

Ska beställa ett nytt drev på RINAB imorgon och hämta det där, så blir det skotermek hela dagen och natten, eftersom att jag skulle ha haft den klar tills lördag.. :rock:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå

Då är det drevet som driver oljepumpen från vevaxeln som har smulats sönder och gjort så att det tog tvärnit i skotern. Det förklarar även att det lät så konstigt när man drog i startsnöret..!

Har den inte fått någon olja där?

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16

Har den inte fått någon olja där?
exakt,försök att hitta felet till VARFÖR drevet smulats sönder innan du smackar ihop motorn igen.
men kul att det inte var värre i alla fall.
lycka till med skruvandet.

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
exakt,försök att hitta felet till VARFÖR drevet smulats sönder innan du smackar ihop motorn igen.
men kul att det inte var värre i alla fall.
lycka till med skruvandet.
Varför och varför.. det har ju inte riktigt "smulat" sönder utan det har gårr ur bitar ur drevet.. Och varför? Det kan ju vara lite olika saker som spelar in..

Men om man kollar på drevet så ser det bara allmänt "slitet" ut, och tvärniten blev när några bitar som lossnat från drevet fastanade mellan drevena, då tog de tvärnit.. Varför är ju svårt att säga..

jensa_fanbyn

Medlem
23 jan 2008
14
0
1
Östersund
mellan pumpen och blocket sitter det en stålskiva som styr insugsflödet till motorn, öppen när den skall och stängd när den skall, och den styrs av samma axel som driver oljepumpen.

Har precis monterat ihop en 670-96 som "rivaren" inte tänkte på detta.
Som jag sa vet jag inte om det är slidmatning på den motorn.

jag pm:ar en förklaring!.

B

Biosteel

ta alltid reda på varför det blev ett haveri innan du monterar nya grejjero då kan det bli onödigt dyrt :)

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
mellan pumpen och blocket sitter det en stålskiva som styr insugsflödet till motorn, öppen när den skall och stängd när den skall, och den styrs av samma axel som driver oljepumpen.

Jaja, då förstår jag vad du menar..

Förstod att det skulle ihop på samma sätt, så jag knäppte kort när ena kloven var längst upp så att man kan sätt upp kolven och sedan sätta tillbaka skivan som den satt förut..

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
ta alltid reda på varför det blev ett haveri innan du monterar nya grejjero då kan det bli onödigt dyrt :)
Ta reda på..

Det var ju drevet som driver kylningen som gick sönder, och vad det beror på vet jag inte, men jag menar.. Skotern är ju 13 år så det är ju klart att saker blir slitna?

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna

om drevet i slidmatningaxeln går paj så är det inte samma inställning som det var innan det gick paj..

han har ju dragit på motorn så kolvarna har rört på sig men inte skivan.
alltså spelar det ingen roll om du inte har kollat läget på skivan..

för du måste ändå installera det med en gradskiva eller om det finns märken på blocket..

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
om drevet i slidmatningaxeln går paj så är det inte samma inställning som det var innan det gick paj..

han har ju dragit på motorn så kolvarna har rört på sig men inte skivan.
alltså spelar det ingen roll om du inte har kollat läget på skivan..

för du måste ändå installera det med en gradskiva eller om det finns märken på blocket..
Okej, så det spelar ingen roll hur det satt förut?

Fick grejor idag från RINAB, bla. nytt drev och lite packningar.. Problemet är att själva axeln också är sne, så det var ju ingen bra.. Får se om det är värt att köpa en ny eller om man ska sälja motorn i delar och köpa en ny komplett.. Köpt drevet och några packningar, gick på 2200:-

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Jag har bild på hur korrekt montering av slidskiva utförs om detta är av intresse länk ---> http://rapidshare.com/files/101019496/P1010006.JPG.html Fast graderna som står där är till 643 och stämmer inte med din fast om du kollar med närmsta ÅF så har dom nog gradantalet till just din motor också :)
Okej.. Får ringa närmaste serviceställe när jag ska ihop med motorn och fråga..

Har inte fått alla delar ännu..