Jaa, inte så kul..Ja du ska kunna ringa till en verkstad och fråga. Försök att få tag i en som mekar med skotrar.
Tråkigt när saker går sönder.
Motorn står lös på bänken, endast blocket och stakarna kvar, men får inte av överdelen..
Ska försöka imorgon igen när man inte har varit upp nästan ett dygn..:boring:
Ingen som vet nått om Nm för alla blutar som ska tillbaka i blocket sedan? Dvs. som håller ihop blocket, cylindrarna, topplocket mm..?
Kan man ringa typ till en verkstad som renoverar/fixar skotrar och fråga?
variatoravdragare till den inre variatorskivan behövs och så måste du ta lös magnapull sen svänghjulet samt tändplattan innan du kan "dela" på blocket,för svänghjulet så krävs det även där en avdragare.Nej, hade inte tänkt de.. Ska kolla vad som är trasigt först imorgon sedan ska jag köpa nya grejor..
Lyckades fiska upp några metallflisor ur blocket och de ser inte så bra ut.. Kan ha skadat blocket..
Får se imorgon när jag får bort överdelen på blocket hur stora skador det är.. Kanske inte änns går att laga..?
YES! ! ! JAG SÄGER BARA YES! ! ! ! ! ! ! !
Då är det drevet som driver oljepumpen från vevaxeln som har smulats sönder och gjort så att det tog tvärnit i skotern. Det förklarar även att det lät så konstigt när man drog i startsnöret..!
Har den inte fått någon olja där?
exakt,försök att hitta felet till VARFÖR drevet smulats sönder innan du smackar ihop motorn igen.YES! ! ! JAG SÄGER BARA YES! ! ! ! ! ! ! !
Då är det drevet som driver oljepumpen från vevaxeln som har smulats sönder och gjort så att det tog tvärnit i skotern. Det förklarar även att det lät så konstigt när man drog i startsnöret..!
Har den inte fått någon olja där?
men kul att det inte var värre i alla fall.
lycka till med skruvandet.
Varför och varför.. det har ju inte riktigt "smulat" sönder utan det har gårr ur bitar ur drevet.. Och varför? Det kan ju vara lite olika saker som spelar in..exakt,försök att hitta felet till VARFÖR drevet smulats sönder innan du smackar ihop motorn igen.
men kul att det inte var värre i alla fall.
lycka till med skruvandet.
Men om man kollar på drevet så ser det bara allmänt "slitet" ut, och tvärniten blev när några bitar som lossnat från drevet fastanade mellan drevena, då tog de tvärnit.. Varför är ju svårt att säga..
Slidskivan? Vad menar du?Du håller väl koll på slidskivans position när du monterar ihop den om det är slidmatning på den!
Lycka till//
Jaja, då förstår jag vad du menar..mellan pumpen och blocket sitter det en stålskiva som styr insugsflödet till motorn, öppen när den skall och stängd när den skall, och den styrs av samma axel som driver oljepumpen.
Har precis monterat ihop en 670-96 som "rivaren" inte tänkte på detta.
Som jag sa vet jag inte om det är slidmatning på den motorn.
jag pm:ar en förklaring!.
Ta reda på..ta alltid reda på varför det blev ett haveri innan du monterar nya grejjero då kan det bli onödigt dyrt![]()
om drevet i slidmatningaxeln går paj så är det inte samma inställning som det var innan det gick paj..mellan pumpen och blocket sitter det en stålskiva som styr insugsflödet till motorn, öppen när den skall och stängd när den skall, och den styrs av samma axel som driver oljepumpen.
Har precis monterat ihop en 670-96 som "rivaren" inte tänkte på detta.
Som jag sa vet jag inte om det är slidmatning på den motorn.
jag pm:ar en förklaring!.
Okej, så det spelar ingen roll hur det satt förut?om drevet i slidmatningaxeln går paj så är det inte samma inställning som det var innan det gick paj..
han har ju dragit på motorn så kolvarna har rört på sig men inte skivan.
alltså spelar det ingen roll om du inte har kollat läget på skivan..
för du måste ändå installera det med en gradskiva eller om det finns märken på blocket..
Okej.. Får ringa närmaste serviceställe när jag ska ihop med motorn och fråga..Jag har bild på hur korrekt montering av slidskiva utförs om detta är av intresse länk ---> http://rapidshare.com/files/101019496/P1010006.JPG.html Fast graderna som står där är till 643 och stämmer inte med din fast om du kollar med närmsta ÅF så har dom nog gradantalet till just din motor också![]()