Bör göras innan vattenåkning??

GranbergK

Medlem
27 mar 2014
6
0
1
dala-järna
Hej! tänkte jag skulle börja fixa min skidoo summit 700 00:a med 51 matta å köra på vattne nu i sommar med täkte höra vad som behövs göras både innan och efter (om jag sänker han) vill ju ha och köra med den i vinter också så vill ju att den ska fungera.

Men med el och sånt måste jag plocka bort allt, sen tänkte jag på om det är stor chans att det kommer in vatten i avgasröret.. aa skulle va bra och veta så mycke som möjligt MVH Eddy =)
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Täta, täta, täta, täta och täta ännu mer. Gör ett dubbelskrov på variatorsidan så vattnet inte kan skvätta upp på variatorerna. Finns mycket att göra om du vill vara seriös.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Täta ÖVERALLT där det kan tänka sig krypa in vatten, samt dubbelbotten under variatorerna så behöver du inte vara orolig över vatten på remmen. Fetta in alla kontakter så bör det vara rätt lungt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Du lär ju få flytta bak och ner boggie för att rymma 51mm kammar. Sen täta och plocka bort dyna och annat onödigt. Styrhöjare och en smal framvagn sen är det bara börja köra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det viktigaste för att motorn inte ska ta för stor skada efter sänkning är att montera dränernipplar i vevhuset!

Drar man runt motorn med vatten och bottenslam skadar man lager och cylindern skär/blir ripig. Jag har just mont botten nipplar på 3 st rotax 800or genom att svarva rör med krage utvändigt mot motorblock som går vidare rakt igenom blocket och nitas/smids ut inv i vevhuset. Då krävs ingen svetsning och det sitter berget om man inte har tummen mitt i handen. Nipplarna har 8mm ytterdim men endast 4mm borrhål genom sig för att inte motorn ska påverkas under gång av slangländen och dess volymökning. 4mm hål flödar för lite för att störa motorgången så att säga. De två vevhusens slangar går direkt till en y koppling till 1 slang med vred/kran på. Vvs banjo kulventil funkar bra som kran.

Avgaspipan fylls såklart med vatten så man får lyfta upp skotern i bak o vända o vrida på den i luften så man tror pipan tömms ut i dämpare.

När vattnet tömts och man tror sig tömt pipan tar man lös tändstiften och sprutar i typ smörjspray vd-40 eller liknande,, går men bensin med tvåtaktsolja också då får den en startsup i samma veva. Det gör man för att få en smörjfilm på lager och cylinderyta innan man börjar dra runt motorn. Förgasare måste såklart dräneras också innan start.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Du lär ju få flytta bak och ner boggie för att rymma 51mm kammar. Sen täta och plocka bort dyna och annat onödigt. Styrhöjare och en smal framvagn sen är det bara börja köra.

Hur tänkte du nu Ika?

Jag är iofs helt färdig i pallet men jag förstår det som att han har en summit med 51 mm kammar.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Men dubbelbotten i en zx med helbuk... känns lite overkill ;) Rev och andra glesa chassin kan det ju va fint men just zx brukar ju funka kanon utan :)

Köp silikon och täta med, seriösare än tejp, bättre än tejp och man slipper peta bort allt klister sedan.
 

GranbergK

Medlem
27 mar 2014
6
0
1
dala-järna
Nu blev det väldigt mycke måste jag säga ^^ men alltså ta bort dynan och sånt fattar jag ju men vad mer exakt måste jag göra om jag sänker den? räcker de med å dra ur tändstiften och ställa sig å dra dra och dra tills allt vatten är borta? Hade ju inte tänkt mig nått riktigt seriös, tänkte mer dra några vänder på älven nedanför måste jag verkligen göra allt de här då? (vill ju köra i vinter också) Och vad menas med att förgasare måste dräneras? xp

Och JA det sitter redan en 51 matta på den =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Att dra ur vattnet sliter oerhört på kolv mot cylindervägg så dränage nipplar i botten vevhus är nästan ett måste om du vill köra vidare i vinter. Men om du törs bara dra ur vattnet så ta lös stiften och spruta in någon smörjspray innan du drar runt motorn. Förgasarna öppnar man bottenpluggen på och släpper ut soppan/vattnet ,dra sedan åt pluggarna innan du börjar dra. Bensintanken kommer också fyllas med vatten så den måste tömmas och byta ut bränslet i innan du kör vidare.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bara en tanke:

Skotern du använder för att köra med på vattnet ska vara en annan än den du kör med på vintern. Sänker du den (vilket man brukar för eller senare) så kan du få jävligt irriterande elfel.

Ska du köra vatten så ska du köpa en skoter endast för det. Den skotern ska du ha råd att kasta i sjön.

Är din summit från -00 vad du har råd med så skulle jag rekommendera att inte köra med den.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Tömning efter sänkning UTAN vevhusnipplar = plocka av pipan och ställ skotern på nosen så maskinen står rakt upp med bakdelen, dra runt motorn så vattnet rinner ut. Om du endast tömmer fuggar/pipa, sätter tillbaka och drar ur vattnet genom tändstiftshålen kommer du döda kolvarna fort. Du har alltid kvar massa vatten i vevhuset när du får igång motorn.

Kan väl nämna TÄTA chassit om det missats... :-D Smal och låg framvagn, boggivinkel så maskin håller upp skidorna när du kör. Glöm INTE lina och boj..... :) Om du har heltätt i huven blir det jävligt varmt OM du börjar köra en stund, ventilera bakåt och ev. fläktar. Självklart MÅSTE variatorerna gå torrskodda! :)