Bästa skotern i lössnö

Skoterpojken_Norr

Aktiv medlem
22 nov 2007
72
0
6
lynx gl 3900 måste vara bland dom bästa i lössnö :D
kan stanna mitt i backens djupsnö och sen köra vidare om man vill
men då var den också ganska lång
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fast noga ska det mycket till för att spöa Summitar RMK ar och Arctic's moutain maskiner. Samer som kör mycket i löst använder här Summit 550 och Forestfoxar samt någon Skidoo/Lynx Ranger 550. Det måste betyda att dom är djävligt bra.
 

Skoterpojken_Norr

Aktiv medlem
22 nov 2007
72
0
6
samer kör också mycket lynx gl 3900 :D
en same köpte våran direkt för att han sa dom var så bra i snön :p'
men nog är dom riktiga klättrarmaskinerna säkert lite bättre men det kommer ju till ett pris
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det känns som om vi måste sluta diskutera Äpplen och päron. En lynx 3900/5900 och bredbandare hit och dit går bra i lössnö om det är plant och trångt men några mountainmaskiner är dom inte.

Mountain/hillclimb maskiner är bra i lössnö och på att klättra.
En arbetsskoter är inte bra på att klättra.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
lite skryt här från polaris, Rmk har vunnit fler hillclimb-titlar än konkurenterna tillsammans.

Har kört det mesta och jag måste säga att Rmk är den bästa lössnö-skotern
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
lätt den nya polaris 800 dragon rmk 163 -08 med 61mm paddlar och lättvikt chassie och massa andra egenskaper
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hehe, paddelmattorna har inte en suck mot denna maskin. En sak att ta sig rakt upp, en annan är att ta sig fram släpandes en massa timmer eller liknande.. Kolla denna guldpjäs... Och tänk vad en turbo skulle kunna göra:eek:

http://www.alpina-snowmobiles.com/fondo sherpa.htm
vet inte om det var en sådan jag körde men liknande. Iallafall var det en blå NY dubbelbandare. var så snuskigt stor.



Skulle jag ha tippat så skulle jag gissa på en rmk 900 166"
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Här nämns det Lynx 3900, Forest Fox mm mot extrema mountainmaskiner med minst 3 ggr större motor. Det är som att jämföra äpplen med päron som någon skrev.
De tar sig ju fram på helt olika sätt. Mountainmaskinerna måste ju oftast ha fart och gräva sig fram, medans lappskotrarna knappt går att gräva med utan glider fram ovanpå snön.

Självklart tar sig mountainmaskinerna fram hur bra som helst så länge det inte är för tät skog och aldeles för brant. Snödjupet spelar nog ingen roll.

Ska man däremot ta sig fram i riktigt lös snö med eländig terräng med stenar, sly, tät skog mm. Då tar nog lappskotrarna sig fram bättre. Risken är nog mindre att man behöver bära med dessa (bara det inte blir för brant).

Så för att svara på frågan måste du nog precisera dig mera.
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
lite skryt här från polaris, Rmk har vunnit fler hillclimb-titlar än konkurenterna tillsammans.

Har kört det mesta och jag måste säga att Rmk är den bästa lössnö-skotern
Hillclimbe....kör man inte uppför branta preparerade backar då ?
Jag har då inte sett nån lössnö på i de filmer jag sett, det verkar ju mera som puckelpist.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Lynx Forest Fox röstar jag på.

Annars är det väl någon av klättrarna som tar det.