Bästa ryggsäcken?

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Hejsan alla glada! :)

Sitter här och drömmer mig bort till meter djupt puder surf och kommer då att tänka på ryggsäcken, vad jag vill veta är vilka ryggsäckar kör ni med? Stora eller små? Spaden på väskan eller på annat ställe på skoter? Kör ni med skoter tillverkarnas egna väskor eller andra? :)

Berätta lite om vad ni använder och hur ni tycker de funkar :)
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Kör med HMK väskan, spade och skaftet på ryggsäcken, finns ju även hydrapack att köpa till om man vill. Den har då fungerat bra under de två säsongerna jag använt den annars har ju Klim en väldigt fin väska som brorsan kör med.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Körde med Klim (den större) fram till jag monterade tunnelväska.

Im not going back... to backpack
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Kör med Klim´s stora ryggsäck med tillhörande spade, är grymt nöjd, spaden sitter som gjuten.

Rymmer en hel del och har många smarta fack, utan att kännas klumpig.

Finns ju även en mindre variant som har plats för spade, om man tycker den är för stor.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jag kör med dakine heli-pro 20 liters finns fäste för både spade skidor och yxan sam en hel del plats invändigt, och ett yttre vadderat glasögon fack.
Den har spänne runt magen och mellan axelremmarna och det gör att den sitter sjukt bra, det känns knappt att man har den på.
helt klart en sjukt bra ryggsäck
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag kör också med en Dakine Heli-Pro. Klart bästa ryggsäcken jag haft. Sitter riktigt bra! Den har dessutom 1,5 L vattenbehållare med slangen dragen inuti axelbandet = det fryser inte.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Som Vidgren skrev så är det otroligt skönt att köra utan ryggsäck, så satsa slantarna på att få fast det du behöver med på skotern istället.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Kör du i områden med potentiell lavinfara SKA du köra med ryggsäck och spade och sond i ryggsäcken ifall du behöver gräva upp dina kompisar och din skoter (med tunnelväska) har åkt iväg och eventuellt blivit begravd.
Jag som mest letar mig fram i hälsingeskogarna med obefintlig lavinfara är det nya Burandt-väskan på tunneln som gäller. Sjukt bra.
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Hur många liter är den stor klim på? Kör själv med en väldigt liten haglöfs:)
Måtten är 23x35x51 så det borde betyda 41 liter.

Man får då i ett osprättat flak (24 pack) cola utan bekymmer, plats finns det över också.

Personligen så föredrar jag ryggsäck framför diverse väskor på skotern, det man har i tunnelväskan ser ju ofta ut som rena slakten när man åkt ett par mil.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Föredrar också ryggsäck! Skrå körning längs brant sluttning också tappar man kontrollen hamnar skotern lätt under bra med snö! Då skönt att ha allt på ryggen :) 41 liter... Den blir inte väldigt stor när man hoppar runt på skotern då? :)
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Föredrar också ryggsäck! Skrå körning längs brant sluttning också tappar man kontrollen hamnar skotern lätt under bra med snö! Då skönt att ha allt på ryggen :) 41 liter... Den blir inte väldigt stor när man hoppar runt på skotern då? :)
Vet inte riktigt om det stämmer med 41 liter, är inte helt säker på hur de räknar hittade måtten på en hemsida.

Dock så är den ju ganska stor för att vara en ryggsäck men jag upplever den inte alls som klumpig, är ju båda midjeband och rem mellan axelbanden så den sitter bra. Men finns ju som sagt även en mindre modell.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Måtten är 23x35x51 så det borde betyda 41 liter.

Man får då i ett osprättat flak (24 pack) cola utan bekymmer, plats finns det över också.

Personligen så föredrar jag ryggsäck framför diverse väskor på skotern, det man har i tunnelväskan ser ju ofta ut som rena slakten när man åkt ett par mil.
Jo lastar man in ett paket mariekex och en hockeypuck så visst blir kexen lite smuliga.

Brp väskan jag har spänner du ihop så inget rörs (man bör lasta in en tröja eller något över). Bandtunnelväskan måste vara en av dom bättre grejerna jag köpt.
 

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Istället för att skapa ny tråd så provar jag med denna...

Samma fråga: Vilken rygga är bäst?
Krav: fack för spade/sond/goggles

HMK recon v13?
HMK summit v16?
Klim krew pak
Klim nac pak
BRP LinQ?
någon annan?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
använder nac pac klim, har den vattenblåsa men den fryser direkt så en flaska är att föredra i den.
bra förvaring av spaden, men dock lite krångligt att ta av den då man måste lossa remmarna runt verktygsdelen ( behövs inte om man kör utan den delen)
jag rymmer nödvändiga verktyg, lite vatten, två godispåsar, hanskar, mössa, tröja samt batterier till gopron men sedan börjar det vara trångt
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16

King tunnelväska. Är så grymt skönt att ha ryggen fri. Inget skit som fastnar i träden. Vill också rekommendera hotdogger. Kung med pizza till lunch:)