Bästa 800cc

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hmm, vet inget känt fel på arctic, men jag är inte så insatt i deras motorer.. Men på polarisen var det ju avgasportarna, och så är väll motorkuddarna mycket dåliga. En här i stan som får byta motorkuddar hela tiden, han ska sätta nån dämpare som "håller" i motorn.

Rotax hade ju kolvringarna, så verkade ju det som att den hade dålig kylning (gick för snålt), många som rasar..

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Du verkar ju inte vara partisk, vad är felet på Rotax 800a då?

Tycker den går bra.
Tycker också dom går bra, men många som rasar.. Kolvringarna är dåliga på modeller fram till -04 eller -05 tror jag det var. Så om du läser mitt inlägg före så står det att många gick snålt. Jag tror det var så.

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Tycker också dom går bra, men många som rasar.. Kolvringarna är dåliga på modeller fram till -04 eller -05 tror jag det var. Så om du läser mitt inlägg före så står det att många gick snålt. Jag tror det var så.

Och så var det yttre vevaxeltätningar som ploppade ut. Kanske en orsak till att dem gick för snålt. Infettade vevlager var väl inte det smartaste heller.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Och så var det yttre vevaxeltätningar som ploppade ut. Kanske en orsak till att dem gick för snålt. Infettade vevlager var väl inte det smartaste heller.

Ahh, just det. Tror den har ploppat ut på min 500a också, men den byttes ut iallafall, så har vi ju det kända felet: Insugningsgummina, fast det gäller ju alla rotax modeller..

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Arctics 800 -01-03/04? sägs ju vara den bästa arctic motorn som gjorts utom kanske dom nyaste. Har inte hört talas om några typ-fel på den iaf.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Orginal insugsgummi suger (men inte på alla modeller)

Byt dom och sluta gnälla.
Vadå gnälla? Här snackar vi om vilken den bästa original 800cc motorn är. Då kan man ju inte säga "nämen rotax är ju bäst, om man byter bla,bla,bla.. Så sluta gnälla om det"

:hmmmm:

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Inget gnäll PontusSandberg bara ren fakta. Rotax 800cc oavsett årsmodell är skräp dom har haft 7år på sig att fixa den men den fungerar ännu inte dock vet jag inget om XPns 800a så ska inte säga något om den.
men jag har skruvat i X antal rotax 800a för att säga att det bara är skrot oberoende av årsmodell skruvade senast igår i en summit XRS800a som skurit efter 346mil.

Felen är oftast blåser hål i insuget och därmed far kolven, vevaxeltätningarna hoppar ut och därmed skär den. Dålig smörjning till vevlagrerna därmed skär den. Dåligt material till kolvarna därmed skär den.
Det finns dock vissa exemplar går över 1000mil utan problem dock är det få exemplar.

Arctic cats motor hade även den lite problem med APV ventilerna och statorn annars verkar det vara en stadig motor så är nog ganska lika mellan Polaris och AC motorn.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Inget gnäll PontusSandberg bara ren fakta. Rotax 800cc oavsett årsmodell är skräp dom har haft 7år på sig att fixa den men den fungerar ännu inte dock vet jag inget om XPns 800a så ska inte säga något om den.
men jag har skruvat i X antal rotax 800a för att säga att det bara är skrot oberoende av årsmodell skruvade senast igår i en summit XRS800a som skurit efter 346mil.

Felen är oftast blåser hål i insuget och därmed far kolven, vevaxeltätningarna hoppar ut och därmed skär den. Dålig smörjning till vevlagrerna därmed skär den. Dåligt material till kolvarna därmed skär den.
Det finns dock vissa exemplar går över 1000mil utan problem dock är det få exemplar.

Arctic cats motor hade även den lite problem med APV ventilerna och statorn annars verkar det vara en stadig motor så är nog ganska lika mellan Polaris och AC motorn.
Jag säger inte att den är bra, eller att den är dålig. Jag gillar rotax, jag bryr mig inte om ni säger att det är skräp. Visst är det bra att han tar upp det, men det lät på han som att han säger att vi bara ska byta dom och sluta gnälla.

Den här tråden är ju till för att ta upp fel på olika modeller.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Rotax kan du räkna bort
Yamaha hade ingen

Så frågan är vilken har den driftsäkraste motor'n mellan Polaris och Arctic-Cat..?
Vad är det för jäkla skitsnack? Rotax har och hade en av de driftsäkraste 800 på den tiden. Snacka inte om saker du inte vet, jag har erfarenhet jag.

Polaris fick VES till sin 800 -02 och den gick utav bara h******** på den tiden.

Arctic Cat hade även dom en fin 800, dock hade dom många problem med sina tändningar (Statorn) vilket dom även har haft stooora problem med på 600cc motorerna!

Jag skulle valt Rotax eller Polaris efter -02

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Närsomhellst, vilken dag på året, inklusive skärtorsdagen skulle jag ta en 800 från rotax än någon av de andra tillverkarna. Även om de har kända brister så är det lååångt ifrån alla som har dessa men man ska vara uppmärksam och hålla efter sin motor, oavsett märke.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
rotaxen är väll bäst under körningen men i längden inget jag skulle satsa på.

polarisen ligger sämre till i effekt.samt rackliga avgasventiler.

arctic's 800 funkar bättre skulle jag vilja säga.dock dålig primär variator.