Bästa 800cc

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Mest Effekt AC motorn, sedan polarisen sist rotaxen. rotax har alltid haft tama motorer med minst effekt på marknaden och ändå sämst hållbarhet.
Ska nu inte bara smutskasta rotax dom har en grymt härligt effektkurva och när dom går så går dom riktigt bra dock inga pålitliga motorer.
Skulle satsat på en VES 800a med rostfria avgasventiler jag personligen.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vilken skoter har den driftsäkrate 800 motorn mellan ca 98-02?

Rotax
kan du räkna bort
Yamaha hade ingen

Så frågan är vilken har den driftsäkraste motor'n mellan Polaris och Arctic-Cat..?
Du verkar ju inte vara partisk, vad är felet på Rotax 800a då?

Tycker den går bra.
Partisk att jag drog ner alternativen till 2 istället för 5

För er som undrar varför jag nämnde det om Serie-3 motorn
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932&highlight=rotax

Citerar även 2-Stroke här:
Hej !

Att något är på tok med bla. ROTAX 800 Twin'arna är ingen tvekan om....

....Problemen gäller dock mer eller mindre alla sk. Serie-3 motorer ( 600 / 700 / 800 )

800'an är dock den som är mest utsatt för problem.

Vad som är fel tvistar dock de lärde om !!

Det tråkiga är ju att BOMBARDIER mer eller mindre ignorerar problemet helt och hållet

och att de istället låter ägarna ta smällen den dagen motorn säger upp sig och Garanti tiden har gått ut.

Enligt tydliga & klara indikationer i USA/Canada så är det material sammansättningen i kolvringarna som är en av huvud problemen , men även Kolvens utformning har del i problemen

Vissa eftermarknads företag har tom tagit fram lösningar som verkar fungera mycket bra !! ...dessutom med höjda prestanda som bonus !

- - - -

Det är framför allt 3 olika problem med Serie-3 motorerna

1. Kolv och kolvrings utformningen och material sammansättningen
2. Kappslade vevaxellager + fel material i lagerhållaren
3. Yttre packboxen på vevaxeln mot variatorn ploppar ut

Punkt 1 är det lite svårare att komma till rätta med, men det finns BRA lösningar framtagna.
Punkterna 2 & 3 finns det 100%'iga lösningar till !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

.

Vad är det för jäkla skitsnack? Rotax har och hade en av de driftsäkraste 800 på den tiden. Snacka inte om saker du inte vet, jag har erfarenhet jag.

Polaris fick VES till sin 800 -02 och den gick utav bara h******** på den tiden.

Arctic Cat hade även dom en fin 800, dock hade dom många problem med sina tändningar (Statorn) vilket dom även har haft stooora problem med på 600cc motorerna!

Jag skulle valt Rotax eller Polaris efter -02
Bra, då kan du ju ge mig någon fakta som stadgar att Rotax Serie-3 motorerna är dom absolut hållbaraste under spannet '98--->'02

Thx Rasmus

Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
SAKTA I BACKARNA NU...

Han frågade efter DRIFTSÄKRASTE 800 snurran '98--->'02..

INTE
BÄST
STARKAST
EFFEKT KURVA

UTAN
DRIFTSÄKER = Pålitlig o Hållbar

Vadå gnälla? Här snackar vi om vilken den bästa original 800cc motorn är. Då kan man ju inte säga "nämen rotax är ju bäst, om man byter bla,bla,bla.. Så sluta gnälla om det"

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Namnet rotax förknippar jag dock alltid med driftsäkerhet, fast just 800'an som satt i zx-chassit har ju sina brister. Men min röst faller på polaris, arcticen verkar ha lite mer småbekymer, och endel rotax har sina skärningar vissa klarar sig bra.

Last edited:
R

Robin

Rotax gör pissmotorer om vi ska snacka de där årtalen.
Bästa motorn i ett skidoo eller lynx chassi under de där årgångarna han nämner skulle jag säga nästan säga sista 670in, men då får du ju lida utav de äldre chassit också.

AC har väl inga direkta fel överhuvudtaget på deras större motorer under den årgången, dock är det väl som vanligt när de gäller AC att statorlindningarna är av kalite hästskit. Men hittar man en med omlindad så kan det ju vara en bra affär, sedan görs ju inte saken sämre utav att AC har de modernaste chassina och fjädring av topp kvalite under den där årgången.
Gör nästan ont att prata bra om AC men så är det..

Polaris har ju sitt Ves problem men på 99% av alla 800or så är de redan bytt till rostfritt.
Därefter inte heller några större problem, men fortfarande relativt gammal chassi konstruktion så där slår AC Polaris på fingrarna.

Så hade jag varit du så hade jag satsat på en plastkatt

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Näe ska man ha en driftsäker 800 från den tiden så får man nog skaffa en 700......
yamaha trippeln eller polaris 700 går ju hur bra som helst. Sen tror jag faktist att rotax 700 inte heller har samma problem som deras 800

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nej vet ni vad. Ska man ha en driftsäker 800 från den tiden ska man ha en 700....... Då jag inte har hört nå ont om varken Yamaha trippel eller Polaris 700. Å jag tror tamejtusan att jag inte hört nå illa om rotax egen 700 heller. Ja det var dom driftsäkraste 800orna jag kunde komma på.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Måste bara få säga att jag kör Rave 800 -02 och den går hur fint som helst och har gjort det så länge jag haft den. Sen finns det säkert andra sämre exempel... jag känner även två andra som också kör med rotax 800 (01-02) som har gått utan problem :)

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Som "repeter" skrev så tror ja att det är stabilare med 700:a med. Även fast inte alla behöver råka ut för haverier och tråkigheter.
Även fast jag nog räknas till ett Polaris-freak ;) så ska det ju inte hymlas med att det funnits problem med 800:eek:rna.

Nu vet inte jag om det gäller alla årsmodeller men detta är citerat från ett inlägg av "Pitabroed":

Pro-XR 800 ( 2004 ) Köpråd & allmän info... ?

Ja huvva, det är mycket man ska kolla efter, ger några tips:

*Avgasportarna SKALL vara utbytta mot rostfria, annars är risken stor att de går sönder och ramlar in i cylindrarna.
*Vevaxellagret på variatorsidan ska vara bytt mot ett bredare lager, det som sitter där är för klent vilket har lett till vevhaveri för en del med denna motor.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Förlåt att jag använde ordet "bäst" istället för "driftsäkraste" Var det jag menade iallafall

SAKTA I BACKARNA NU...

Han frågade efter DRIFTSÄKRASTE 800 snurran '98--->'02..

INTE
BÄST
STARKAST
EFFEKT KURVA

UTAN
DRIFTSÄKER = Pålitlig o Hållbar

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men sammantaget så är det nog ganska jämt. Alla motorer från 99-02 har sina fel och brister. Det gäller att tänka efter före och inte byta kolvar och lager efter att dom skurit ihop. Det blir förstås mkt billigare att renovera mot att reparera