Bäst å fråga....

Djomla

Ny medlem
6 dec 2020
1
0
1
41
Lycksele
Hejsan alla!
Det är så att jag har satt in värmare i pulkan så frugan å barnen mår bra då dom åker :D
Nu är det bara det tekniska problemet kvar....
Jag har monterat in ett 12V ( 44A ) batteri i pulkan och den driver värmaren ... nu är det frågan om jag får koppla den batteriet till skoterns batteri?
En vanlig 1.5 mm2 kabel ( + och - ) från plus till plus minus till minus ....
Kan det hända nåt otrevligt med skoterns elektronik eller är det bara att koppla å se glad ut ? :)

Tack för alla svar! :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sätt säkring på plus så ska det inte vara några problem, det som kan bli ett problem (kanske) är att skoterns laddning inte orkar hålla 2st batterier laddade, bara koppla in och kolla men så länge den är säkrad ska det inte vara nåt problem.
kom ihåg att stänga av värmarna bara annars drar dom ur båda batterierna när den är avstängd
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De funkar så länge bägge batterina är lika mycket laddade vid ihopkoppling. Ex om du kopplar lös pulkan och kör en sväng med skotern så får du inte köra värmen i pulkan under tiden. Om pulkans batteri dras ur och man kopplar in skoterns batteri som är fulladdat så blir de för hög amp för en liten klen kabel. Säkring är ett måste och tänk på att ladda bägge batterina fullt innan du kopplar ihop dem!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
De funkar så länge bägge batterina är lika mycket laddade vid ihopkoppling. Ex om du kopplar lös pulkan och kör en sväng med skotern så får du inte köra värmen i pulkan under tiden. Om pulkans batteri dras ur och man kopplar in skoterns batteri som är fulladdat så blir de för hög amp för en liten klen kabel. Säkring är ett måste och tänk på att ladda bägge batterina fullt innan du kopplar ihop dem!
Hur är det om man i det fallet skulle ha haft grövre kabel? Låt säga en 16mm² kabel? Men det är väl beoende på värmarens kapacitet i W med antar jag och kabelns längd?

https://www.legoelektronik.se/kabelarea fanns en bra kalkylator :) som besvarade mina egna funderingar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hur är det om man i det fallet skulle ha haft grövre kabel? Låt säga en 16mm² kabel? Men det är väl beoende på värmarens kapacitet i W med antar jag och kabelns längd?

https://www.legoelektronik.se/kabelarea fanns en bra kalkylator :) som besvarade mina egna funderingar.
Hur är det om man i det fallet skulle ha haft grövre kabel? Låt säga en 16mm² kabel? Men det är väl beoende på värmarens kapacitet i W med antar jag och kabelns längd?

https://www.legoelektronik.se/kabelarea fanns en bra kalkylator :) som besvarade mina egna funderingar.
Ja med grövre kabel liknade startkablar som du beskriver kan du ladda ur pulkans batteri i stort sett helt, och koppla in skoterns batteri utan överhettad kabel. Men då bör du ha skotern igång vid inkoppling annars kan den bli trögstartad då pulkans batteri stjäl all ström.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det är inga problem att koppla ihop så som du beskriver.
Har kört så i några år nu, utan problem.
Om det är lite laddningsskillnad mellan batterierna vid ihopkoppling spelar ingen större roll.
Skulle det ena vara helt urladdat är det ett sämre läge.
Men lite skillnad funkar.
 
Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du skulle kunna överdriva det hela med ett skiljerelä som laddar pulkbatteriet först när skoterbatteriet är ordentligt laddat. Det är vanligt i husbilar, servicebilar, båtar osv.

Även ett par rema-kontakter (laddhandskar till truckar) är ett smidigt sätt att koppla i och ur såna här anläggningar. Fråga din lokala truckreparatör så får du säkert tag i ett par såna.