Axys Trim

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Får nog hem mitt BMP Steg2 kit idag lr imorgon! Topp, pipa, bullydog för å chippa ecun samt variatorkit. Chippet ska styra bensin, tändning, oljepump mappningen. Avgasventilerna har också en egen map men den märkte BMP ingen skillnad på att ändra så den lät dom vara original. Blir spännande å se hur det kommer lira. Tänkte jag skulle få den dynokörd men verkar vara svårt å få tid för det :)
Grymt! Spännande att se vad resultatet blir och vad du tycker om det :)
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Så hur lirade maskinen med uppdateringarna?

Planeras några förändringar/uppdateringar till nästa säsong?

Blev de nå körning i dyno?


Får nog hem mitt BMP Steg2 kit idag lr imorgon! Topp, pipa, bullydog för å chippa ecun samt variatorkit. Chippet ska styra bensin, tändning, oljepump mappningen. Avgasventilerna har också en egen map men den märkte BMP ingen skillnad på att ändra så den lät dom vara original. Blir spännande å se hur det kommer lira. Tänkte jag skulle få den dynokörd men verkar vara svårt å få tid för det :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Lirade jävligt bra måste jag säga. Men jag uppgraderade ju till steg3 med ett durability kit då 24mx hade må kampanj. Kommer flytta över prylarna på min nya maskin.
Ljudet är ju verkligen hårresande bra med bmps pipa.

Vart aldrig å bänka den. Krockade alltid med tiderna så jag gav upp tillslut. Man kanske skulle gjort de nu.... Får ringa å prata med han :)
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Nice!

Bänka på och uppdatera med lite siffror, grymt intressant :nuts:


Lirade jävligt bra måste jag säga. Men jag uppgraderade ju till steg3 med ett durability kit då 24mx hade må kampanj. Kommer flytta över prylarna på min nya maskin.
Ljudet är ju verkligen hårresande bra med bmps pipa.

Vart aldrig å bänka den. Krockade alltid med tiderna så jag gav upp tillslut. Man kanske skulle gjort de nu.... Får ringa å prata med han :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
"Tyvärr" har han blivit 2 barns far så nu fanns det varken tid till hobbymek eller bänkningar! Men kanske finns fler runtom i västerbotten/norrbotten som kan bänka än Jens på r-verkstan?
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu drar vi igång denna tråd lite tycker jag!
Nu då motorn har funnits i 2 säsonger om man räknar bort rusch:en så bör det mesta vara provat här i sverige/norge.
Då man provat en hel del grejor till den gamla motorn så har man ett litet hum om vad som bör funka även till denna.
Det jag vet funkar är ökad vevhusvolym till dessa, så detta ska göras tänkte jag. Om man bortser från kostnaden så bör längre vevstakar + spacerplatta vara den bästa lösningen för att öka vevhusvolymen.

Sen då det sitter servostyrda avgasportar bör portning svara väldigt bra på denna motor. Den gamla kunde bli lite skum med häftiga porttider på avgasssidan då avgasventilen styrs av cylindertryck. Men denna bör funkar utmärkt.

Sen pipor vad funkar? till standard motor samt portat.
Motor/spridar/tändnings styrning?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Org pipa funkar jättebra med lite laddtryck. 0.4bar å man rastar sidewinders. Mer behövs inte ;)
Ja det kanske är den bästa lösningen egentligen :) Men då min sks ska kapas ner till en kortbandare så blir nog turbo lite överflödig (sen är det så dyrt att kapa axys då även kylarna är lackad så jag har vart tvungen att köpe en olackad tunnel så är redan uppe i 58k för matta, chassie, skenor och dämpare, så jag tänkte nog satsa lite på portning och ev nån pipa. Men det blir ju såhär når man vill ha en maskin som polaris vägrar bygga i fabrik...