Axys Trim

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Om man ska trimma axys.en, så är det väl just ett helsystem med normal ljudnivå som gäller(inga skrik burkar), minst modifiering&blir billigast, sen att den tar bort vikt är ju inte helt fel, sen att det låter mer kan man diskutera hur mkt.som helst...men om det är nu ett stort problem, vad ska vi då göra med alla som kör äldre maskiner?typ gammel storkubiks tripplar, mm.dom låter då rätt mkt.mer än vad dagens maskiner gör.
Kommer själv att sätta ett helsystem i framtiden, dom flesta som stör sig på ett skoterljud hatar ju skotrar fast dom skulle gå på el, är ju inte rumsrent att åka runt i naturen med ett fordon överhuvudtaget, rejäla människor går eller skidar sig fram:)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Nu ska inte detta bli en pajkastartråd.
Men det där argumentet håller inte eftersom det är fler än dig som kommer höra ljudet, så du kan inte bestämma själv om det låter okej.
De fjuniga tonåringarna med riktiga skrikburkar tycker ju samma sak, att ljudet inte är störande högt med deras mått mätt. I resten av skotersverige tycker 99% att det låter fördjävligt.

6kg kan du aldrig tjäna på endast burk.
Måste väl vara för ett helsystem?
Då tjänar du inga 6 kg på att få leva om lite mer.

Det är bara att hoppas att de populära friåkningsområdena inför nolltolerans mot för hög ljudnivå. Tror det kommer bli så.
sen kan jag inte rå för om du stör dej bara för det sitter en burk där då den låter marginellt mer så anser jag det är ditt problem har ingen burk som lever 100db precis :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Finns ju burkar med normal ljudnivå också.
Sånt intresserar mig iaf, speciellt med tanke på att man kan spara dryga 5kg på endast burk och dessutom kunna fixa maten.

Att folk däremot sätter på skrikburkar det är inget jag själv hade gjort. Just därför jag tog upp frågan, som du kan se tidigare i denna tråd.
Problemet är som jag skrev tidigare att de möter bara ljudkraven på lägre varvtal. Med en rmk har jag svårt att tänka mig att man ligger i de lägre varvtalen så ofta. Då det oftast blir ett mer gällt ljud på högre varvtal med en eftermarknadsburk än STD så anser jag att ljudproblemet kvarstår även om ljudnivån är lägre än tidigare generationer slutburkar.
Hittade vad jag tror är den ljudbestämelse SLP säger sig uppfylla.
w.michiganvotes.org/2007-SB-530
there is a sae standard test 88 decibels

*Jan. 2004 SAE J2567 stationary test overview: The sound meter microphone is placed 4 feet above the ground, inline with the exhaust outlet/center point of multiple exhaust outlets, on the side of the snowmobile toward which the exhaust is directed, 4 meters distance from the snowmobile longitudinal centerline. The operator holds the brake during the test, starts and runs the engine up to normal operating temperature, then slowly opens the throttle until a steady 3,750 to 4,000 rpm is achieved for not less than 4 seconds. The test is immediately repeated and the two readings averaged
 
Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ja det finns burkar med "normal" ljudnivå som tex slp, men dom låter mer än original och det är det som är problemet. Finns ingen eftermarknadsdämpare som är tystare än original.
Visst har du rätt i det du säger. Känns som om detta med burkar börjar dö ut. Det är mest muppar som svamlar runt i fjällen med burkar. Ser att förbudsområdena runt riksgränsen utökas från detta år. Anledningen säger man beror på det störande ljudet. Det värsta är att man från myndigheten får igenom begränsningarna rakt av. Detta med friåkning kan ta slut fortare än man tror. Men- nog tycker jag det kan vara lite grymt med "raka rör" ibland. Vi får nog tänka till kanske?

Om det är så lätt att kapa vikt i burken - varför har inte Polaris redan gjort det?

Nää. Nu snackar vi annat trim kanske.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Finns ju burkar med normal ljudnivå också.
Sånt intresserar mig iaf, speciellt med tanke på att man kan spara dryga 5kg på endast burk och dessutom kunna fixa maten.

Att folk däremot sätter på skrikburkar det är inget jag själv hade gjort. Just därför jag tog upp frågan, som du kan se tidigare i denna tråd.

Denna burk är ingen tyst burk bara kolla klipp på nätet låter betydligt mer än original

https://www.youtube.com/watch?v=nFn9ROIsZg8
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Mountain can? jo tjena... Dom bör döpa om den där till Avalanche can...

Måste säga jag är grymt nöjd med ljudet ur axysen. Tycker den låter jävligt bra på full mutter utan att vara störande. Fattar ej att folk demonterar den. Finns andra ställen man kan lätta vikten om det är nu det dom är ute efter.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
+1

Att folk ska ha så svårt att förstå?! Synd man inte måste vara intelligent för att få köra skoter...
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Att någon ens tänker tanken av att köpa en mountain version av slutburken är väldigt svårt att förstå, tycker trail versionen låter nog mycket. Såpass mycket att den låter för mycket kanske, enligt de flesta här iaf.
 
Reactions: Hoolmaa

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
då hade jag en fråga igen angående sec variatorn har ju samma fjäder där som proride (standard) då borde ju black/purple funka riktigt bra vet att asker pratade om nån annan fjäder som växlade tillbaka ännu hårdare?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då det är en flackare helix i axysen så kan man inte utgå från att det som fungerade bra i pro ride funkar bra på axysen.
Men troligen så lär nog black/purple eller black/white (som jag rek till pro-ride) funka bra.
 
Reactions: svalbard

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Då det är en flackare helix i axysen så kan man inte utgå från att det som fungerade bra i pro ride funkar bra på axysen.
Men troligen så lär nog black/purple eller black/white (som jag rek till pro-ride) funka bra.
nej det vet jag men tänkte om dom har samma i sec variatorn så borde det funka men man vet ju aldrig funderar på prova det får vi se vad som händer :D
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Har kört tio mil nu och har aldrig haft en maskin med så mkt remslir i primären förut. Nu kanske man kan börja med variatorerna lite smått, finns en del å göra.
Verkar som att den raka helixen håller emot för mkt i början så remslir i primären uppstår.
Polaris har ökat remtrycket i sekundären med nästan 50 % den första tredjedelen av utväxlingen, ganska intressant. Gissningsvis så skulle nog heelclicker vikter vara överlägsen med den sekundären, lägg också till lägre drevning jämnfört mot tidigare år samt lite andra grader på primärskivorna.
Blir intressant å bestycka :)
 

K Ström

Medlem
22 dec 2012
46
2
1
Sälen
Har ägnat morgonen att kolla runt på alla möjliga sidor för att hitta nå roliga små moddar och försöka lista ut vad det är för vikter och fjädrar i dom variator kitten som redan säljs.
Och just nu ligger bd-extremes pip mod klart högst upp på listan över mest trim för pengarna. 249 amerikanska pengar och den ger 10hk till med standard insprut och slutburk. Dessutom SÄNKER den ljudnivån. Det ni! Den infon kommer dessutom från DynoTechs team så dom uppgifterna stämmer.
Tyvärr lär man skicka över sin egen pipa dit så alternativet att köpa deras egna pipa för 399pengar kanske är bättre i slutändan...
 
Reactions: Emil Linde

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
en liten stilla undranm hur många har provat denna maskin i "riktigta" förhållanden? Menar i skogen brant bra med snö och har en uppfattning hur den går, samt beter sig? Tänkte verkar vara många som ska köpa olika trim och finns inte så mycket snö, men kanske finns mer där ni åker än här där jag bor.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är nog ingen i sverige som testat i "riktigt bra" snö än, är väl kring metern +/-, men får ju såklart komma mer.
Men behövs ju inte alls trimma om man tycker så..men om man vill göra det, så är det väl ok?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Är nog ingen i sverige som testat i "riktigt bra" snö än, är väl kring metern +/-, men får ju såklart komma mer.
Men behövs ju inte alls trimma om man tycker så..men om man vill göra det, så är det väl ok?
Självklart får man köpa precis vad man vill tänkte bara svårt kalibrera om det inte finns snö?
 

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Sledstore har börjat sälja Bikeman Performance såg jag! Det verkar vara riktigt seriösa prylar då allting testas noggrant och tar aldrig hästkrafter. Finns Y-pipor, slutburkar, pipor, variatorkit och massa annat kul! :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Får nog hem mitt BMP Steg2 kit idag lr imorgon! Topp, pipa, bullydog för å chippa ecun samt variatorkit. Chippet ska styra bensin, tändning, oljepump mappningen. Avgasventilerna har också en egen map men den märkte BMP ingen skillnad på att ändra så den lät dom vara original. Blir spännande å se hur det kommer lira. Tänkte jag skulle få den dynokörd men verkar vara svårt å få tid för det :)