Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skaffade ny maskin i sommras.
Det blev en axys sks 155".

Givetvis är 155" dötråkigt. så den skulle ta och kapas till 146" denna gång.
Så jag tänkte göra den SKS 146" som polaris borde ha släppt i år, men istället valde att gå på switchback chassiet istället med all vad det innebär.

Då tunneln är svartlackad original på dessa maskiner så inhandlades en ny tunnel som är olackad. Dyr metod för att göra det lättsvetsat :)



Sedan är det bara att kapa lite på måfå..



Plockat lös den bakre delen på kylaren som snart ska svetsas tillbaka.







Sådär då har vi tunneln färdigsvetsad:


Klar med indy voyageur bakbågen.




Fortsättning följer...
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nästa steg blev att fixa boggien.
Det blev återigen skenor från iceage, av modell pro-rmk bomber 146".
Dessa är egentligen till proride chassiet, men bra att veta är att hålen är exakt lika som på axys så det är bara designen som är lite annorlunda.

Här ser man skillnaden när man ersätter luft med aluminium :)


Boggie med nya dämpare monterat. Har kört en hel del med fox float evol r/rc2 tidigare men ville prova fox värsta fjäderbeklädda dämpare nu, blir givetvis fram också. Även monterat skidoos variant av isrivare.


Nästa steg blir att montera tunnel med framdelen av chassiet.
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tog och kortade av dom onödigt långa fotstegen också. Har för mig att jag läst att axysen skulle ha något kortare fotsteg men dom är i samma längd som förra chassiet.


Sen har jag höjt upp fothålkarna även på denna maskin.
Till väster original och höger upphöjt så man ser skillnaden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Motor med lite smått och gott monterat, likaså fotsteg, tank och dyna.
Har studerat sprängskisserna och jämfört lite mellan de korta och switchaback modellerna och på dom sitter det ett extra stag på variatorsidan precis som på ljuddämpar sidan.
Så jag tog och beställde detta staget och monterade, dock blev man tvungen att kapa det något då den sitter fast i pyramiden på de kortare modellerna.






 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hörruduru vad har du gjort med motorn ? :)
Är inte så jättemycket gjort åt den, men det är ett fixkit, annan topp och en jaws pipa med luftburksmodd , pc5 med tänning samt vattentemps resistor (ger ca 3grader ”kallare” motor) för att slippa effektnerdragningen när tempen går över 55-56grader vid väldigt långa fullgasrepor:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då skidor är dyra så tänkte jag att det är bra att dom inte lossnar i skogen så nya spindlar inhandlade.



Är lite grövre och i bättre legering och utformning. Sen ser dom riktigt bra ut också :)
Om det är fler som vill ha så kan jag kolla om det är fler på gång från dom som tillverkar dessa, samt pris.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Lagom till jul så åkte ett dekalkit på :)


Och en liten bild på skotern när det skulle ut och hämtas julgran.


God Jul på er alla!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det ska föreställa renar djuren på skotern.. SGT syftar på skoterhandlaren i gäddede - SGT i Jämtland, har för mig att det betyder skjut gräv tig, nä menade snö gräs terräng :)
Tack SGT!

Tack till Swetown också som fixade dekalkitet lagom till jul!
 
Last edited:

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Jag har en fråga...
Eftersom att skotern är splitterny och kostade en slant i inköp, så undrar jag hur det funkar med försäkringen på den om olyckan är framme? Tänkte eftersom du har kapat av tunneln och byggt om den enligt dina egna önskemål så kanske det blir problem om något händer med chassiet t.ex? Missförstå mig inte nu, jag tycker du gör helt rätt och att den blev grym och garanterat skitrolig. Antar dessutom att du har tänkt på det och kollat upp det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag har en fråga...
Eftersom att skotern är splitterny och kostade en slant i inköp, så undrar jag hur det funkar med försäkringen på den om olyckan är framme? Tänkte eftersom du har kapat av tunneln och byggt om den enligt dina egna önskemål så kanske det blir problem om något händer med chassiet t.ex? Missförstå mig inte nu, jag tycker du gör helt rätt och att den blev grym och garanterat skitrolig. Antar dessutom att du har tänkt på det och kollat upp det.
Bra fråga, den är faktisk inte helt ny denna maskin men vid ihopmontering så har allt tvättats så den ser väll ut som ny antar jag :)
Är egentligen inget problem med ev försäkring skulle man sätta den hårt i ett träd så hela chassiet blir snett så få jag nog ett nytt chassie, men får kapa och fixa själv då det är special.. annars är inte en tunnel så himla dyra till dessa.. inte bulkhalvorna heller. Plasten är väll nästan det dyraste till dessa...
Det viktigaste tycker jag att man ska kolla med sitt försäkringsbolag vad som gäller vid stöld. Många jag har frågat ersätter endast skotern som orginalutförande. Så allt man har monterat på extra ersätts inte. Men det finns några som ersätter eftermarknads delar så ett sådant bolag har jag valt.
Ikväll blir det sågen i en helt ny maskin :) Kommer dock inte hinna fota något då den måste vara klar innan helgen...