Med en Lynx Ranger LCE så är man nog inte intresserad av att det ska gå så snålt som möjligt, för att få ut så mycket effekt det bara går.
Göran är nog mer intresserad av att hans pärla ska fungera klanderfritt.
Använd dig med lugn i sinnet av den rekomenderade bestyckningstabellen.
Då ska din maskin fungera i alla väder.
Åker du sedan upp till fjällen och vet att du ska högt upp på vidderna så kan du lungt bestycka ner enligt tabellen. Skotern fungerar klanderfritt även på låghöjd då. Trots nerbestyckningen.

(skotern går fet då du åker högt upp i fjällen)
Men en analog avgastemp är inte att förkasta. Vid -30 grader och låg höjd så ser du om det går för varmt.
Om du sedan hinner reagera innan motorn skurit är en annan sak.
Mulle har lite rätt i det han säger.

Har din maskin rätt bestyckning vid dom flesta tillfällena så hinner du inte se en kraftigt stigande avgastemp innan det är försent. Vid fullgas körning över sjöar ex.vis.
Vi som är lite extrema kör med "tight" bestyckning. Men då vet man om det och använder gasen därefter. Ligger aldrig med fullt hissade trottlar under längre tider, över sjöar o.s.v