Avgastempmätare

libbresse

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Luleå Sverige
GeK skrev:
Verkar vara riktiga "proffsgrejor", behövs det för vanlig ombestyckning, d.v.s. håller inte på med trimm.
Jo det gör det nog .... Det är mycket svårt(om inte omöjligt) att läsa av den analoga mätarn medans man ligger å matar på i säg 150 blås(skakar å guppar nå djävulskt) .... Sen har Digatron även minnesfunktion som gör att man kan kika på avgastemperaturen i efterhand ...
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Påkänn?
Nä,började med fet bestyckning samtidigt som jag kollade digatronen.Sen gick jag ner i bestyckning samtidigt som jag kollade stift + avgastempen.Lyckligtvis så var det nära redan från början.
 

Jisstus

Ny medlem
6 okt 2004
2
0
1
Stockholm
GeK skrev:
Hmm, du har nog en poäng där... Hur gör ni ombestyckargubbar, byter ni bara på känn eller?
Bästa sättet är att hålla koll på stift och kolv. En avgastempmätare kan vara lite lurig eftersom du inte vet på vilken temperatur din maskin ger upp (detta kan variera väldigt mycket beroende på hur du monterar den).
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
OK, men betyder inte det att man vid varje ombestyckning alltid "tar en chans"? Enligt Mulle i Mora finns det ingen förvarning vid skärning, tvärstopp. Skulle egentligen vilja ha en trestegs avgastempindikator, t.ex. grön= kall, gul=normal, röd=för varmt med rejäla lampor så man ser och hinner dra av men det är möjligt att förloppen vid överhettning är för snabba.
 

libbresse

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Luleå Sverige
GeK skrev:
OK, men betyder inte det att man vid varje ombestyckning alltid "tar en chans"? Enligt Mulle i Mora finns det ingen förvarning vid skärning, tvärstopp. Skulle egentligen vilja ha en trestegs avgastempindikator, t.ex. grön= kall, gul=normal, röd=för varmt med rejäla lampor så man ser och hinner dra av men det är möjligt att förloppen vid överhettning är för snabba.
Mulle menade säkert vätsketemperaturen. Om det är för snålbestyckat så syns det direkt på avgastempen. Man kan även ställa in nivåer på digatron då man vill att dioderna ska larma.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
har du väl bestyckat rätt så behöver du ju inte ändra nånting, och då ska den inte kunan skära, iaf inte pga bränslet.. Det finns ju bestyckningstabeller man kan gå efter när man bestyckar, där står vad du ska ha beroende på höjd över havet och temperatur. Följer du bara en sån så går det ju bra.
 

libbresse

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Luleå Sverige
Rekomendationstabelerna är ju ofta ultra säkra. Brukar ofta gå att bestycka ner mer än så. Sen ser man ju på avgastempen om ex insugsgummina inte är täta. Detta kan annars orsaka en skärning.
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Med en Lynx Ranger LCE så är man nog inte intresserad av att det ska gå så snålt som möjligt, för att få ut så mycket effekt det bara går.

Göran är nog mer intresserad av att hans pärla ska fungera klanderfritt. :cool:

Använd dig med lugn i sinnet av den rekomenderade bestyckningstabellen.
Då ska din maskin fungera i alla väder.
Åker du sedan upp till fjällen och vet att du ska högt upp på vidderna så kan du lungt bestycka ner enligt tabellen. Skotern fungerar klanderfritt även på låghöjd då. Trots nerbestyckningen. ;) (skotern går fet då du åker högt upp i fjällen)

Men en analog avgastemp är inte att förkasta. Vid -30 grader och låg höjd så ser du om det går för varmt.
Om du sedan hinner reagera innan motorn skurit är en annan sak.
Mulle har lite rätt i det han säger. :rolleyes: Har din maskin rätt bestyckning vid dom flesta tillfällena så hinner du inte se en kraftigt stigande avgastemp innan det är försent. Vid fullgas körning över sjöar ex.vis.

Vi som är lite extrema kör med "tight" bestyckning. Men då vet man om det och använder gasen därefter. Ligger aldrig med fullt hissade trottlar under längre tider, över sjöar o.s.v
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Tro det eller ej, men jag är intresserad av att "ta ut så mycket som det går". Jag vet, jag borde välja ett "vrålåk" istället men jag är så nöjd med LC:n för övrigt (smygkörning, framkomlighet, konstruktion, ...) att jag inte vill byta. Funderar också på en 50-kammsmatta, Rinab har en för 6300:-, så jag kan behöva några extra kusar att plöja med.