avgasportar

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jag har gått å funderat ett bra tag nu på vilket märke det var som tog fram variabla avgasportar Te.x APV och Rave. är det någon som har koll? :)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Inte för att vara dryg och dum , men skall vi vara rättvis så skall väll ROTAX i Österike ta åt sig den äran av RAVE , inte BRP , även om det är innom samma koncern :blink1:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Inte för att vara dryg och dum , men skall vi vara rättvis så skall väll ROTAX i Österike ta åt sig den äran av RAVE , inte BRP , även om det är innom samma koncern :blink1:
Men att du ids. Rotax köptes upp av Brp 1970.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
När var detta?

Yamaha hade avgasportar redan tidigt åttiotal eller möjligen sent sjuttiotal (YPVS) och reedventiler kom ännu tidigare.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Men att du ids. Rotax köptes upp av Brp 1970.
Ids väll lika mycket som dig , trotts allt är det ju Rotax som tillverkar dom , inte BRP Koncern , se skillnaden mellan vad en koncern gör och vad dess företag under BRP gör , kan kallas för stolthet hos Rotax , men inte för dig som konsument kanske !
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
"Vilket märke tog fram" tolkar jag som vilket märke som uppfann konstruktionerna. Rotax kom väl med det när man övergav slidmatningen?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ids väll lika mycket som dig , trotts allt är det ju Rotax som tillverkar dom , inte BRP Koncern , se skillnaden mellan vad en koncern gör och vad dess företag under BRP gör , kan kallas för stolthet hos Rotax , men inte för dig som konsument kanske !
Googla Besserwisser.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Medans det ändå spårat ur totalt Herr Vidgren som verkligen tog illa vid ang BRP , och Rotax , så kanske du kan Googla lite oxå .

Här har du lite Info kopierat från nätet .

In 1878 Sir Dugald Clark developed the first two-stroke engine. Clark was an engineering genius and later contributed designs for England during World War II, but he did not patent the engine design. In 1904 Alfred Scoff patented the first two-stroke, a v-twin, and later developed a rotary valve engine in 1912

Sen låg Yamaha rätt tidigt ute med sitt väl fungerande system oxå ...

Men du kanske vill fortsätta gnyla ang BRP och Rotax , kan du få lite info här .

Så ser du att ROTAX har lite historia före BRPs namn och intåg i företaget !!!

Tack för mig :ciao:


The company was founded in 1920 in Dresden, Germany as ROTAX-WERK AG. In 1930 it was taken over by Fichtel & Sachs and transferred its operations to Schweinfurt, Germany. Operations were moved to Wels, Austria in 1943 and finally to Gunskirchen, Austria in 1947. In 1959, Rotax merged with the Vienna-based Lohner-Werke, a manufacturer of car and railway wagon bodies. In 1970 Lohner-Rotax was bought by Bombardier Inc. The former Bombardier branch, Bombardier Recreational Products, now an independent company, uses Rotax engines in its motorcycles, personal water craft, and snowmobiles.[5]