Avgaspipa och ev burk Formula Z-96

mumrik

Medlem
27 jan 2009
14
0
1
Östersund
Det läcker rätt häftigt med avgaser runt min Formula -Z 583 Rave 1996 årsmodell. Avgaspipan verkar vara problemet, den ser rätt rostig och sliten ut. Vet någon var jag kan få tag i en "pirat" eller original till rätt pris?? Har inte så bra koll på skoterdelar. Det är min första skoter nämligen... :D. Kollat på Tikka och Speedtech men där verkar bara finnas delar till nyare modeller.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Kontrollera så att det inte är hål i den. Är det inget hål så kan du ta ett fint santpapper/smärjelduk och slipa ändarna på pipan. Sen kollar du så att alla fjädrar sitter som dom ska.

Efter det så ska det bara vara att åka.

mumrik

Medlem
27 jan 2009
14
0
1
Östersund
Tack för bra tips. Ska prova detta.

En detalj till bara: Det finns tydligen en typ av skärmmaterial runt pipan som ser riktigt rostigt ut och slamrar mot pipan. I mellanrummet mellan pipan och skärmen kan jag också se någon typ av tätmaterial. Är detta ok?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
På din beskrivning så får jag det till: Värmeisolering, den ska sitta där och om det skrammlar för mkt kan du dra ihop den med ett stort slangklammer.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
är det bara ett litet hål i pipan så kan du alltid bränna ihop det med en svets..

Man bör inte sandpappra/slipa på pipan eftersom att den är så tunn på vissa ställe, ta en stålborste och borsta istället..