Avgasböj Phazer mtx -09

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Känns inte roligt att behöva pynta 520:- för en bit böjt metallrör. Ingen som har förslag på något billigare alternativ?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Och detta svar var allt yamahasektionen hade att komma med? Göra ett eget........
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Jag gjorde ett eget av en rostfriböj till min nytro. Fick dock tigga på en bit rör på sidan man trycker över orginal utblåset för att få lite påstick. Gjorde även en bussning i mässing så jag skulle få det tight å säkert.
Lite jobb men vart bättre än köpes.
Sett dom som satt på en böj från bilavgas ochså men då blir radien så stor och utsticket på själva böjen blir ganska långt ut.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det finns inget direkt man kan köpa från annat håll, iaf har jag inte hittat. Dom som är gjorda för bilar har för stor radie. Jag tror inte heller det blir så mycket billigare om du går till nån som skall specialbocka en krök...om du nu inte känner nån som jobbar med det.

Det som blir billigare är ju att göra en egen böj med hjälp av plåtbitar...på samma sätt som man gör 2-takt pipor. Men det är ju ganska så mycket jobb så du komemr ju inte ha någon bra timpeng år dig själv att göra det :)
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Går jhu att köpa bilavgas böj å så kappa snitt för att krympa radien också. men som sagt så blir det klart snyggast att köra med rostfri böj.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag hade förväntat mig att någon som faktiskt vet vad dom pratar om berättar hur enkelt/svårt det är och isåfall vart man kan hitta delar. Dumt betala 500:- för något som kanske finns på Mekonomen för 50:- Nu fick jag svaret att det går men det krävs lite arbete. Jag är lat och inte helt pank, så då känner jag mig nöjd med svaren jag fick och tar ett beslut därefter. Så tullus, det är vad jag förväntar mig/ hoppas på att få!
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Det går iofs att använda en rostfri svetsböj i rätt dim å så bara lägga ett par svets punkter så den sitter fast. Men då får du inte av den utan att kapa/slipa bort punkterna.
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Vidgren vilken dimension är det du behöver ner till? På jobbet har vi slangpress som går utmärkt att pressa ner avgasrör till önskat mått. Dock så kan det bli lite knepigt om det rör sig om mer än 20-25 mm då avgasrör har en förmåga att vecka sig.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ingen som vinklat avgasböjjen nedåt och borrat ett hål i tunneln? :)
Då kanske tom värmen från den smälter bort den ca 15kg tunga isbiten som brukar bildas där...

Edit.. Det kanske sitter en kylare där under, då är det väll inte allt för smart :hmmmm: