Att köpa en egenimporterad skoter?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tja.

Kollar lite på skotrar nu och hittade en som jag gissar på är importerad. Nu har jag inte hunne så långt som samtal m.m.

Men tänkte fråga här rent generellt. Om vi säger att allt är ok, papper, inreggad m.m m.m. Är det då nån större skillnad att köpa en egenimporterad skoter? Värde mässigt och dylikt?
Tänkte mer på om man ser som t.ex. med bilar så är ju import i regel lite mindre värda och så=)
Det jag kan tänka mig är att miltalen kanske kan vara lite sådär med då mätaren är utbytt eller nå annat tjaffs?

Skotern jag funderar på är en RMK 700 -07 om det nu spelar någon roll:p
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag skulle inte bry mig om alla papper är i sin ordning. Det viktigaste är ju ändå skicket på maskinen.
Vad garanterar dig att en svensksåld skoter inte har fifflad mätarställning??
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag skulle skilja på om alla papper är i sin ordning eller om mätarställningen är fifflad. Mätarställningen skulle jag inte hänga upp mig på om skicket på maskinen verkar motsvara milen och att maskinen i sig är fräsch... Men uppmärksamma det det för kan ju vara prutmån...

Och ja givetvis (för mig) är import överlag lägre värderade, misstänker att det finns en anledningen till att du fastnat för annonsen?

Men fråga om den är importerad samt kolla regnr, chassinr & helst att det sitter en stor klisterlapp med maskinuppgifter på sidan av tunneln tillsammans med chassinr. Är rätt omständigt att importera själv så jag skulle nog säga att antingen är den svensksåld men dåligtskick/många mil eller importerad men ej inreggad i sverige (dvs viktigt att matcha chassirnr mot TRs uppgifter om du får ett regnr).

Jag var iväg för längesen och kollade på IQR och fick ett regnr till typ en Polaris XLT eftersom "det blev bättre så, billigare försäkring".