Att bli skoter/småmaskinsmek?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Tanken har som sagt slagit mig, och det är något jag ärligt kan säga att jag verkligen funderar på.
Tur är så har farsgubben en gång i tiden haft egen byggfirma. Ska fråga lite där om tips och råd också.
Får helt enkelt se hur det blir.
Tanken om ett eget i framtiden är en verkstad med butik och sälja kläder och eftermarknadsprylar.
Sen har jag funderat på att ev. tillverka modifieringar till äldre maskiner. Årsmodeller från slutet på 90-tal och in på början av 2000-talet.
Där jag suttit och läst på internet överallt där folk moddar dessa maskiner så finns det nästan inga saker framtagna för just den modellen. Exempelvis boggieförstärkningar till MXZ modeller, Modellanpassade rörfotsteg för dessa äldre modeller.

Nu tänker säkert de flesta som så att den idén vore rätt dum. Men jag tror inte det.
Många vill nog modda sina äldre maskiner, men då kommer det i kläm med att dom inte har rätt grejjer för att bygga själv och då får det helt enkelt vara.
Det är då väldigt enkelt att gå in på en hemsida eller en butik och punga ut nån tusenlapp för att få det man vill ha istället.
Men som sagt, det är bara en idé jag har. Det i kombination med vanlig fullserviceverkstad och butik.

Vi får helt enkelt se vad framtiden har att erbjuda. Men det är helt klart ett intressant ämne att diskutera.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
104
63
Örnsköldsvik
Problemet med att tillverka t.ex. fotsteg till gamla maskiner är att få vinst på det hela.
För dom som har gamla maskiner brukar inte vara dom med mest pengar och som är villig att betala mest.

Det är helt enkelt svårt att motivera fotsteg för 4-5k till en maskin värd 20-25k.

En del av att starta företag är ju att ta reda på marknadsbehovet. Finns en marknad? Hur är konkurrensen? Går det att göra rimligt förtjänst på grejerna?
Många chansar nog hejvilt och hoppas folk vill köpa det man gör bara. =)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag vet int ehur mycket du har tillverkat och byggt delar/modifieringar till skotrar. Jag har ju gjort en del till mina maskiner och att ta fram t.ex. rörfotsteg kräver en hel del tid och skall du sen kunna tillverka dessa med nån form av vinst behöver du tillverka jiggar. Problemet sen är ju att du behöver få tag i dessa skotermodeller för att kunna anpassa delarna till dom och det är inte alltid så lätt. Så du behöver ju sälja ett antal av varje pryl för att kunna betala "framtagningen" av den. Annars är ju risken att du behöver så högt pris att det skrämmer bort dessa personer som i sammanhanget inte har så dyra skotrar.

Då kan jag tänka mig att om du hittar kunder som är villiga att lämna in och du kan bygga om dom på plats så kanske det funkar men också där är risken att det drar iväg i antal timmar och blir för dyrt för att en sån kund ska tycka det är värt det.

Jag kan ju säga som så att en del har frågat vad jag skall ha för att tillverka lika delar som jag har till min maskin. Försöker jag räkna på det med material och tid och säger ett pris enligt det så är det inte så många som är intresserade.

Så ett tips innan du hoppar på det med att tillverka delar är att testa först och se vilken tid det tar, vad material kostar och räkna sen på det.

Men det med servicesidan tycker jag du absolut skall testa och det går ju som några har mnämt att börja enkelt utan allt för stora investeringar.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jo, självklart har jag funderat på den delen.
Det är ju som att ta fram vilken produkt som helst. Finns efterfrågan på en viss produkt så finns det alltid ett sätt att kunna marknadsföra och sälja till ett rimligt pris. Dock är det ju som du säger Chris, rörfotsteg är inte billigt och jag har gjort flera stycken. Komiskt nog aldrig åt någon egen maskin då jag aldrig haft någon. Men då min morfar är gammal svetsare har jag sen barnsben behärskat det någorlunda och därför fått byggt åt nästan alla kompisar.
Då har de köpt material och man har sedan fått svetsat ihop det åt dom för en back öl eller något liknande. Men som sagt, det är inte en billig modifikation om man ska lägga till en timpenning på det á verkstadsstandard.

Kan man däremot inte få en produkt att sälja så kan man alltid erbjuda möjligheten.
Personligen tycker jag det verkar vara rätt så begränsat via verkstäder på modifikationer när det gäller äldre maskiner.
Samtidigt ser man mängder med prylar till nyare modeller såsom fotsteg, tunnelförlängning, specialdynor etc.
Självklart är det svårt att exempelvis serietillverka en dyna med högre sitthöjd och smalare bredd till t.ex Edge, Enduro & MXZ från början av 2000-talet.
Men om man kan vara så pass bredd i sin eget skapande och kan erbjuda de tjänster och produkter om en kund efterfrågar det så tror jag det skulle kunna vara en möjlighet.

Men det här med att starta eget är inget jag ger mig in på just nu.
Vill gärna ha mer erfarenhet av de vanligt förekommande arbetsuppgifter på en verkstad och känna mig trygg i mitt eget arbete innan jag ger mig in på att starta något eget.

Men det är verkligen sköna idéer som bollas fram och tillbaka!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Jag vill inte vara den, men det är en tuff marknad med liten del klienter som är i behov. Alltid när det handlar om att tjäna pengar finns det tre viktiga saker: Behov, intresse, kostnad. Dessa 3 saker bör funderas igenom. Har du idag tillgång till lokal, verktyg och leverantör av de basvaror du kan tänkas behöva så är inte insatsen rent ekonomiskt jättestor. Måste du däremot hyra lokal, köpa verktyg och handla förbrukningsvaror hos t.ex sledstore.se så kommer du binda upp en stor del av kapitalet som gör att chansen är stor att du misslyckas. Viktigt när man startar såna här saker där det handlar om förbrukningsvaror så måste det finnas slant. Det kostar en hel del inuppstarten men kan börja ge avkastning på längre sikt. Tänk igenom det noga innan du ger dig in i det.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Att marknaden är tuff råder det inga tvivel om. Men det går alltid bara viljan finns. Ta som exempel Ytterocke Produktion. Personligen tycker jag de har en helt underbar service. Varenda gång jag varit dit har man blivit bemött med av trevlig personal och de har svar på varje fråga och förklarar utförligt.
Det är grusväg mitt ute i ingenstans den lilla butiken ligger. Visserligen är det familjeägt och de har lokal på gården där de bor. Men de har fått det att fungera i en tuff marknad med ett rent ut sagt värdelöst läge.
Nu är det ju även inte säkert att jag kommer starta eget, och även om det blir aktuellt med egen rörelse så är det inte på flera år.
Men att det kostar de första åren innan man börjar gå med vinst är ju mer eller mindre självklarhet.
Man måste hitta samarbeten med olika tillverkare av reservdelar, kläder, hjälmar, skyddsutrustning etc.
Det är inget man gör över en natt. Och håller man då bara i så kommer det i slutändan att ge resultat.
För låt säga att du i början får handla förbrukningsvaror via sledstore, skoterdelen, rinab eller vad det nu är. I början är det kostsamt, men till slut har man förhoppningsvis fått snurr på verksamheten och det kommer kunder kontinuerligt med maskiner för service och reparation. Då kommer det bli lättare att få ett samarbete för att underlätta och sänka lite kostnader på förbrukningsvaror.
Man får ju givetvis inte slänga sig in i det hela utan att ha räknat 10-20 gånger på det hela, och även när man gjort det kommer man vara en bra bit ifrån korrekta siffror. Huvudsaken är att man inte kommer gå back, och att man har mat på bordet och tak över huvudet.
Alla företag, spelar ingen roll vad företaget sysslar med tar en risk när det startas. Finns inga som helst garantier för att det ska funka, och risken att gå back finns alltid.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Inte är det en lätt marknad inte. Men eventuellt har jag fått in en fot. Peppar peppar ta i trä!!
Var in hos ett företag idag spontant och visade mitt intresse för att arbeta hos dom.
Skeptisk som han verkade frågade han om jag hade någon erfarenhet av yrket, på vilket jag svarade att jag inte hade mer erfarenhet än hobbynivå.
Han satt då tyst ett tag och sa att dom för tillfället inte är i behov, men till våren/sommaren kommer dom behöva en som fokuserar på gräsklippare och röjsågar. Under sommarhalvåret då.
Jag sa att det absolut skulle vara något jag skulle kunna växa mig in i och definitivt göra ett bra arbete.
Han berättade lite mer om de olika arbetsmomenten och sa sedan, och jag citerar:
"Nu är det ju förstås inte aktuellt förrän till våren eller sommaren. Självklart förstår jag att ingen kan gå och vänta så länge, och du lär nog åka runt på andra företag och höra med dom. Men jag tar gärna ditt telefonnummer så att jag kan nå dig om du blir aktuell för den tjänsten framöver. Och eftersom du är den första som vet om den här tjänsten kan jag nästan garantera att jag kommer att höra av mig. Du får ju lära dig det du behöver här, och har du känsla för det så lär du dig snabbt. Just de, risken är rejält stor för att den tjänsten över sommaren leder till en fast tjänst. Något du kan ha i baktanke".

Och ärligt talat så stör det mig. Han är fullt medveten om hur marknaden ser ut. Han förstod också att jag verkligen vill jobba med det här.
Därför slänger han in den informationen att det kan leda till en fast tjänst för han vet att jag då kommer att prioritera det om jag då ännu inte hittat något annat jobb.

Och det tragiska är att jag inte fått något gensvar hos någon annan verkstad jag varit in på. Så, just nu letar jag efter vilket skitjobb som helst och hoppas att han hör av sig till våren.
För man får vackert inse att man faktiskt är (ursäkta ordvalet) som en **** som ung och outbildad på arbetsmarknaden.
Man får ta det som finns för stunden, bara det ger pengar.
Nu har jag ändå turen att jag eventuellt har ett sommarjobb på gång. Ett jobb som jag dessutom vet att jag kommer trivas med.
Kassan på Ica kanske behöver folk ett halvår eller så ;)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är rätta takter!
In på företagen och presentera dig.
Det ger så mycket mer än att bara ringa och höra sig för.

Har du inte hört något från honom inom en månad eller så, åk dit igen och fråga hur det ser ut...
Mycket möjligt att du får svaret att det inte är aktuellt än.
Låt det gå en månad igen, sen gör du ett besök igen.
Har han möjlighet kommer han anställa dig. En person som visar sånt uppriktigt intresse är såklart intressant för en arbetsgivare.

Ett tidigare jobb började så för mig, jag hörde av mig till dem 4-5 ggr under en 4-månadersperiod.
Från början hade dom lågt intresse för mig, men det ökade och till slut fick jag börja.
Blev sedan kvar i 10 år tills företaget flyttade, och jag valde att hoppa på ett annat jobb.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Det finns inga skitjobb!
Allt hänger på ens egen inställning och de man jobbar med.
Det finns tråkiga, monotona, tunga, smutsiga och lågavlönade jobb men knappast några skitjobb.
Jag kan räkna in byggstäd, trädgårdsjobb, diskare mm. i mitt CV och flera av de jobb jag har haft faller in under en eller flera av ovan kategorier. Däremot har jag egentligen aldrig vantrivts av något av de skälen. Däremot kan dåliga chefer eller kollegor få vilket jobb som helst att bli outhärdligt!
Låg lön kan vara jobbigt men lämnar mycket utrymme till förbättring :)

Det finns ett jobb som är kallt, blött, tungt och olönsamt med en arbetsmiljö fylld av giftig rök, skador, olyckor och besvikelser. Vissa skulle kalla det för skitjobb, vi andra säger att vi åker skoter!

Lycka till!!

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jodå. Nog ska jag ligga på alltid. Dessutom har han redan berättat att ett jobb över sommaren är aktuellt och att jag är intressant för det. Så nog ska det gå att höra sig för om det inte ska finnas något tidigare.
Att ringa och skicka epost har jag aldrig förstått mig på riktigt. Känns så fruktansvärt opersonligt. De företag som hänvisar till att skicka cv och personligt brev via epost bryr sig i första hand om dina meriter. Vilket i mitt fall som outbildad inte är någon hit. Istället vill jag visa för dem att jag är av kött och blod och är villig att skita ner mig för att få tjäna en hacka.

Tårna är igenom dörren just nu. Snart det en fot och förhoppningsvis slutar det med att jag kliver över tröskeln och tar hela steget.
Har haft min beskärda del av slitgöra jag också. Jobbade under en period med att kasta av gamla tegeltak hela dagarna. Faktiskt ett av de mest minnesvärda jobb jag haft. Så trött i kroppen att man knappt orkade lägga sig om kvällarna, men kollegerna var underbara och en chef som var outstanding.

Tror att arbetsuppgifterna inte spelar så stor roll om chef och kollegor är bra.
Jobbar extra på ett lager då och då, där man lämnar varje dag med ont i magen för att man skrattar så förbannat.
Nog ska det lösa sig alltid! Hoppet är det sista som lämnar en människa sägs det väl?