Assault vs Scandinavian beast

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Är inte insatt I Polaris därför frågar jag här.


Vilka skillnader är det på dessa Rmk Assault och Scandinavian Beast år 2015?


//Enslow
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Assaulten har bredare framvagn, saknar den främre kylaren och har en liten extra förstärkning i tunneln vid den främre boggieinfästningen, sen har den även dubbla balataremmar och en extra förstyvningspinne i boggien samt annan matta som är hårdare och något lägre kammar.

Scandinavien beasten har aluminium pyramid och bakbåge, och samma matta som pro rmk.

Skulle säga att beasten är det bästa valet.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Är jag fel ute som säger att assaulten har andra skenor med brantare attackvinkel? Eller har jag bara inbillat mig. Samt är ju boggin monterad lite annorlunda i framkant mot för rmk chassina.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Ok tackar ödmjukast för era snabba svar.

Vi bor vid västernorrlandskusten och åker mest I jämtlandsfjällen och kommer att sikta på en Beast bara vi hittar någon till rätt försommarspris.

Dom som finns på blocket har I dom flesta fall lite slitna mattor.
Vilken matta ska man satsa på om man vill byta matta?

Sen är det en gräsligt ful färgsättning på dom men man får väl beställa ett dekalkitt så den blir lite snyggare.
Har ni något tips vart man hittar prisvärda dekalkitt?

//Enslow
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är jag fel ute som säger att assaulten har andra skenor med brantare attackvinkel? Eller har jag bara inbillat mig. Samt är ju boggin monterad lite annorlunda i framkant mot för rmk chassina.
Jo du har helt rätt, boggieskenorna är något mer uppböjda på assaulten, men jag ser inte det som någon skillnad för om man borrar upp det andra hålet på främre boggieinfästningen på assaulten och flyttar upp så den sitter lika som på övriga rmk. Däremot om man gör tvärt om på tex en pro rmk så kommer skenorna att trycka lite på mattan i framkant och då blir det missljud, så det är ingen höjdare. Men andra ord så passar assaultskenor till alla maskiner men rmk (pro) skenor endast till rmk (pro).
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Jag förstår att det är individuellet beroende på hur man kör men efter hur många mil ca rekommenderas att byta kolvarna på Polaris 800 motorer 3,4,500 mil eller mer?

Tänkte om man köper en nu snart så har man hela sommaren på sig att försöka lista ut vad som bör göras så den håller hela vintern.

//Enslow
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Det är egentligen helt omöjligt att säga. Flesta byter kring 300-400 mil om jag inte har fel(?).
Det bästa du kan göra är att mäta kolvkjolarna, och so om dom fortfarande är inom tolerans (eller nära, kanske värt att byta innan säsong).
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det här med kolvbyten är ju alltid en het fråga. Dock måste man ha i beaktning att detta är maskiner som oftast körts jävligt hårt och blir plågade. Så att livslängden blir lidande kanske inte kommer som en överraskning ;)

Går ju jämföra med crossmotorcyklar som byter kolvar var 50:e timma lr nå sånt. Kanske t.om tightare intervaller på vissa.

Ju längre maskin har gått ju sämre kompression får den, sämre tätar ringarna, mer glapp då kolvarna "nöts" ner nere vid kjolarna. m.m!

Så att chansa å köra 4-500mil skulle aldrig falla mig i tanken iaf. Inte med den körning jag gör.
För mig får kolvarna gå 200mil sen är dom förbrukade.

Kolvbyte är inte direkt svårt då polaris är rätt lättskruvade maskiner. Samt är det inte så fruktansvärt dyrt. Går hitta ett kolvset under 2000:-, så billigare än en variatorrem. Och dom byter man ju i tid å otid på vissa maskiner ;)
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
De har alltid förvånat mig hur folk förväntar sig pålitlighet på skotrar i jämförelse med en jordfärs.
Som ditt exempel ovan, crossar.. haverera en cross brukar kontentan vara "Shit, borde ha följt serviceintervallen" och "Får skylla mig själv när jag inte byter kolv i tid" osv.. Det är allmänt känt att man bör sköta om en cross och följa serviceintervallen.

En skoter är i många aspekter en cross, ständig jakt på mer effekt och mindre vikt. Men är det lika allmänt känns och lika seriöst vedertaget med service så som kolvbyte? Nej. Varför frågar man sig?

En skoter som får vara med om ständiga kallstarter oftast i flertal minusgrader, full mutter i långa perioder för att sedan rulla 5 varv och bli liggande upp och ner och förhoppningsvis(!) en nödstopslina som stänger av motorn. Efter en stund rullar vi runt skotern och ger järnet till nästa brant. Visst, göra så ett antal gånger funkar säkert men tillslut kommer problemen. Här kommer en ordentlig serviceplan in i bilden.

Men å andra sidan är det en bra grej, det driver utvecklingen.. Ingen vill ju köpa skit som bara går sönder ;)
Mina snabba tankar, no pun intended. :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Det här med kolvbyten är ju alltid en het fråga. Dock måste man ha i beaktning att detta är maskiner som oftast körts jävligt hårt och blir plågade. Så att livslängden blir lidande kanske inte kommer som en överraskning ;)

Går ju jämföra med crossmotorcyklar som byter kolvar var 50:e timma lr nå sånt. Kanske t.om tightare intervaller på vissa.

Ju längre maskin har gått ju sämre kompression får den, sämre tätar ringarna, mer glapp då kolvarna "nöts" ner nere vid kjolarna. m.m!

Så att chansa å köra 4-500mil skulle aldrig falla mig i tanken iaf. Inte med den körning jag gör.
För mig får kolvarna gå 200mil sen är dom förbrukade.

Kolvbyte är inte direkt svårt då polaris är rätt lättskruvade maskiner. Samt är det inte så fruktansvärt dyrt. Går hitta ett kolvset under 2000:-, så billigare än en variatorrem. Och dom byter man ju i tid å otid på vissa maskiner ;)
Det låter som en sann entusiast. Jag skulle få hjärnblödning av att riva motorn för att byta kolvar två gånger per säsong.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Lite skillnad på puttra 4-500mil per säsong mot för att göra korta intensiva körningar á 2-3mil per gång med mycket av/på och fullgaskörande. Sliter nog 20 gånger så mer med det sistnämda.

Rickard Hahto på polaris ridersclub forumet har ju kört 892.5mil med sin kortbands axys och inte ens ett rembyte på den.

Man måste helt enkelt anpassa serviceintervall efter hur maskin har använts. Svårare än så är det inte!
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Givetvis är det så men om man kollar på 2 säsonger gamla Assault eller Beast som gått 300-500 mil så får man nog ha en väldig tur om man hittar någon som puttrat rund dom milen.

Det svåra är vad man ska prioritera med en begagnad skoter men kolvarna känns givet.
Sen om man har en matta som tappat några kammar och dämpare som tappat lite i funktion så kan man ju ändå köra skotern.

Variatorerna vill jag ochså ha bra skick på då kostnaderna kan skjuta iväg om dom är för slitna.

Siktet nu är på en polaris med främre kylaren så Assulten går bort men ska iväg och titta på en vanlig RMK i helgen och den kanska är nåt.

//Enslow
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
När man byter kolvar på en Polaris 800 cfi 2015 ska man då passa på att köpa fix kit eller durability kit eller vad det heter.
Ett sånt som lyfter cylindrarna.
Eller räcker det med bara kolvarna givetvis ringar bult knaster och lager.

//Enslow
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det bästa du kan göra är att bara montera nya orginalkolvar, helst 800ho (axys) kolvarna men dom är lite dyrare, inte hona eller något, köp dom från usa så blir dom inte löjligt dyra.
Enda fördelen med fixkitet som jag ser det är att vevhusvolymen blir större, vilket är bra för gassvaret. Men samma effekt får man om man monterar ett par reedspacers.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Ok men menar du att det blir billigare eller bättre med original kolvar.
Ett kit kan man köpa i Sverige för ca 4000:- och vad kostar kolvarna och reedspacers från usa med alla avgifter.
Gärna en bra länk isf vart i usa man kan beställa.

Jättetacksam för all hjälp jag fått på detta forum//enslow
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Skulle jag välja mellan dessa två blev det Beasten, den har inga nackdelar men en del fördelar bl.a framvagnen och extrakylaren.

När det gäller hur den körts så spelar det mindre roll än hur den VARMkörts.
Ordentlig varmkörning, jag har den på tomgång till den nått 20 grader, samt att man låter vattentempen stabilisera sej efter att man startar den igen då den är varm är jätteviktigt. Har alltid framme motortempen på min. Stannar man efter att ha kört hårt i lössnö och sen startar igen efter nåogn/några minuter så ser man att vattentempen rasar från 75 grader till ner mot 40. Detta beror på att kallt vatten från kylarna spolas in i motorn som stått och ljummat till sej. Låt tempen sjunka färdigt och sen gärna börja gå upp igen någon grad innan du kör iväg så "slipper" man smånypningar beroende på att den snabbt avkallnande cylindern krymper kring kolven.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Det blev en Beast som gått ca 400 mil med oskruvad motor halvdålig matta och lite glapp i variatorerna.
Kollade på en som endast gått ca 100 mil men den var 25000:- dyrare så nu blir det lite skruvning i sommar.

Planen är ett fix kit med wössner kolvar, en Challanger extreme matta, en renoverings sats till variatorerna samt annan uppsättning fjädrar och vikter ev ett komplett variator kit, Dämparna till Kramforsligan för renovering sen får man se vad som dyker upp.

Men vi räknar med ca 15000:- för alla delarna och då bör vi ha en hyffsat fräsh skoter till vintern.

Vi tar gärna mot tips om vad man bör kolla upp extra eller om ni vet något bättre sätt att göra på.

//Enslow
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Erfarenheter från min maskin under tre år.

Kolla så tändkablarna inte nöter mot något. Mina är halvfula fläckvis.
Kolla så motorfästena sitter fast. Mitt främre högra fäste hade rallat loss. Resulterade i en hel massa mystiska ljud. Som tur var stoppade skruvarna mot bukskyddet så dom ramlade inte loss helt.

Sen så verkar ju folk rekommendera att man byter motorkuddar med jämna mellanrum. Jag ska kika på det till hösten.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Tackar det ska vi kolla upp bra att höra från dom som är vana med modellen.

//Enslow
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
En Beast ska väl dock ha jämnare temp än en PRO-RMK? För har inte maskinerna med extrakylare termostat? Eller är det bara Axys som har det?
Om inte annat borde den större kylaren jämna ut det lite åtminstone.

PRO-RMK kan ju skifta 20c inom 30sek beroende om det är löst eller hårt typ...