asker`s Bumper till Pro-Ride & Axys 800/850

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Går nog att köpa plastpluggar om man vill, typ sånna som kan sitta på möbler ibland. Vet dock inte vars jag har sett dom
Dom första bågarna jag gjorde hade plastpluppar i ändarna. Men slutade med det då dom bara lossnar, när man smyger bland sly och småträd.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Medveten om att det inte rostar då det är alu.. ;) Vill endast ha igensvetsat pga det brukar se styggt ut efter några dagars ris/björk körning. dom där hålen har en tendens att samla på sig skit av nån konstig anledning. Vettefan hur dock :bigsmile:

Och ang den extrema varianten är väl kanske lite onödig som du säger funktionsmässigt... Förstör ju lite av "carving" effekten på buken om man börjar stoppa dit rör osv. Men har landat på en stubbe en gång med som slog in pipan lite. Då skulle dom rören hjälpt iaf. Meeen det är ju inte alltid man gör det...
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Vad är det som skiljer din bumper och polaris egna "extreme aluminium front bumper"? tycker det ser ut som polaris egna är ANINGEN bredare men det kanske är en illusion. (Undrar för pro-ride ej axys)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vad är det som skiljer din bumper och polaris egna "extreme aluminium front bumper"? tycker det ser ut som polaris egna är ANINGEN bredare men det kanske är en illusion. (Undrar för pro-ride ej axys)
Den största skillnaden är att min båge inte är gjord i folje :) sen har den en annan infästning i chassiet så den håller för betydligt mer, utan för den delen vara för stark så chassiet ger vika.
Sen är det ingen illusion att min båge är smalare än extremen, fördelen är att man slipper att skidorna fastnar i bågen.
Rätt vanligt att originalfästet vid pyramiden går av när man böjer sin originalbåge och då är det även svårt att montera någon annan båge än min sen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Visst var dom "gamla" bågarna i stål? Eller minns jag fel..? Jag har iofs facit liggandes någonstans från en av dina första batchar från 2012, här sparas även skrotade delar, vilket kanske förklarar varför jag börjar få ont om plats för cyklar, utemöbler och annat säsongsrelaterade grejer i bodar och kallgaraget... :/
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Visst var dom "gamla" bågarna i stål? Eller minns jag fel..? Jag har iofs facit liggandes någonstans från en av dina första batchar från 2012, här sparas även skrotade delar, vilket kanske förklarar varför jag börjar få ont om plats för cyklar, utemöbler och annat säsongsrelaterade grejer i bodar och kallgaraget... :/
Dom har alltid varit i aluminium, dock har jag sett "kopior" som var gjorda i stål..
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
har skickat pm till dig asker angående dina frontbågar till xm'arna, så om du vill sälja en båge så svara på mitt pm! :)
 

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
Jaaa men bra att man va inloggad när man skrev inlägget då @@@@@@@@@.... Asker har du gjort nån "Ultimate bumper" ?
liknande den?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jaaa men bra att man va inloggad när man skrev inlägget då @@@@@@@@@.... Asker har du gjort nån "Ultimate bumper" ? liknande den?
För att citera mig själv någon sida bak:
Har haft planer på en sådan design också, men egentligen är det helt onödigt rent funktionsmässigt.
Så nej jag har inga planer just nu på en sådan. Fler nackdelar också, blir dyrare att tillverka = dyrare båge, sen blir den väldigt skrymmande så frakten blir också dyrare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det finns några pulverlackade och olackade bågar av xm och pro-ride klara för leverans nu, utöver dom som har iförvägsbokat.
Ni som har bokat och fått ett PM var vänlig att svara på detta om ni fortfarande ska ha en båge, och skulle det vara någon som inte fått ett PM men som väntar på ett, skicka ett till mig då.
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Det finns några pulverlackade och olackade bågar av xm och pro-ride klara för leverans nu, utöver dom som har iförvägsbokat.
Ni som har bokat och fått ett PM var vänlig att svara på detta om ni fortfarande ska ha en båge, och skulle det vara någon som inte fått ett PM men som väntar på ett, skicka ett till mig då.
gäller det Axys eller xm och pro?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
gäller det Axys eller xm och pro?
Gäller bara xm och pro-ride.

Kommer nog ha ett gäng axysbågar klara efter helgen sen åker dom på lack till veckan.
Så ni som bokat axysbågar så hör jag av mig så fort dom är klara.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
asker du kan ta å göra min båge svart. Du har inte hunnit se om axysen kan vara behov av ett motorstöd?
Troligen sitter motorn rätt lika som på pro-ride, det var en 600 jag hade i garaget och den hade i princip samma motorfästen som förut. Så ser det ut så även på 800an så är det nog inte dumt med ett extra stöd.
Dock hade jag inte tid eller möjlighet att kika på ett motorfäste också medan jag hade maskinen hemma. Sen var det somsagt en 600..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu är dom svarta axysbågarna klara och även dom olackade då.


Ni som har bokat kommer att få ett PM eller mail under helgen, det finns bågar över till dom som inte bokat också :) Så det är bara att skicka ett PM om man vill ha en båge.