asker`s Bumper till Pro-Ride & Axys 800/850

Mallooow

Medlem
26 aug 2014
32
0
1
Malå
Hej Asker, tillverkar du fortfarande frontbågar till polaris ? Skulle haft en till min assault switchback 2013. PMA mig gärna då.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Asker gör du fortfarande XM bågar?

Tänkte beställa en till min freeride.
Jodå gör xm bågar. Har inga klara än men kan skriva upp dig på en så hör jag av mig när dom är klara.
Svart eller olackade kommer då att finnas.


Sen bågar till Axys kommer när jag fått hem en maskin att provmontera på, sitter en remhållare som jag gärna vill ska passa med bågen också.
 

Hedgren

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Piteå
Jodå gör xm bågar. Har inga klara än men kan skriva upp dig på en så hör jag av mig när dom är klara.
Svart eller olackade kommer då att finnas.


Sen bågar till Axys kommer när jag fått hem en maskin att provmontera på, sitter en remhållare som jag gärna vill ska passa med bågen också.
Vad är tidsplanen på ett ungefär gällande XM-bågar? Jag kan också vara intresserad av en.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag den första axysbågen klar.
Det var väldigt bra att jag fick tag på en maskin och provmontera på för fästena för originalbågen är inte mycket att hurra över. Så jag har tagit fram ett alternativt fäste som är mycket bättre än originalfästet.
Tyvärr kommer jag inte att lägga upp någon bild på fästet nu (det kommer senare när det är snyggt). Då det blir ett annat fäste än vad först tänkt så behövs andra detaljer som är laserskurna och modifiering av jiggen jag har gjort. Men det blir en mycket bättre båge som går att montera även om något av originalfästena har gått av. (för när originalfästet är borta så är det svårt att montera någon annan båge...)
Även hållaren för remmen passar på denna båge.

Några bilder då:




Skidoo/lynx och pro-ride bågar finns klara för leverans, sen lackade bågar i slutet av denna vecka.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ett pris på axysbågen kanske man ska skriva också... 950 för olackad och 1000kr för svart pulverlack, alltså samma priser som för pro-ride bågen.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
asker det är bara skicka en axysbåge när du får den färdig!

Du har inga planer på helsvetsa ändarna på rören så det inte kommer in snö som lägger sig där å blir till is?

Skulle faktiskt vilja se en lite mer "stöddig" design av dig också. Kanske något som går ner i höjd av framvagnsifästningarna. Eventuellt att du har 2 rör som går under och fäster sig där?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
asker det är bara skicka en axysbåge när du får den färdig!

Du har inga planer på helsvetsa ändarna på rören så det inte kommer in snö som lägger sig där å blir till is?

Skulle faktiskt vilja se en lite mer "stöddig" design av dig också. Kanske något som går ner i höjd av framvagnsifästningarna. Eventuellt att du har 2 rör som går under och fäster sig där?
Om ändarna svetsas igen kommer den att rosta sönder istället pga kondens som inte kan ventileras ut...
Kraftigare design är både på gott och ont, något måste ju kunna ge sig vid kontakt med andra föremål? ;)
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
asker det är bara skicka en axysbåge när du får den färdig!

Du har inga planer på helsvetsa ändarna på rören så det inte kommer in snö som lägger sig där å blir till is?
Går nog att köpa plastpluggar om man vill, typ sånna som kan sitta på möbler ibland. Vet dock inte vars jag har sett dom
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
asker det är bara skicka en axysbåge när du får den färdig!

Du har inga planer på helsvetsa ändarna på rören så det inte kommer in snö som lägger sig där å blir till is?

Skulle faktiskt vilja se en lite mer "stöddig" design av dig också. Kanske något som går ner i höjd av framvagnsifästningarna. Eventuellt att du har 2 rör som går under och fäster sig där?
Skriver upp dig på en båge. Om du vill så kan jag göra en specialare som är svetsad i ändarna.
Har haft planer på en sådan design också, men egentligen är det helt onödigt rent funktionsmässigt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Om ändarna svetsas igen kommer den att rosta sönder istället pga kondens som inte kan ventileras ut...
Kraftigare design är både på gott och ont, något måste ju kunna ge sig vid kontakt med andra föremål? ;)
Ingen fara att det rostar då det är aluminium. Sen när man svetsar så ser jag till att ha ventilationshål mellan hålrum för annars blir det alltid ett litet övertryck i röret när man ska svetsa ihop det sista och då blir det inte fint. Väldigt korta rör brukar dock gå bra att svetsa tätt men den volym som blir i en frontbåge tex så måste man ventilera.