artic M.C gose modd!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha jakten på variator viktens rätta vikt fortföljer! men testade och byta rem till en arctic orginal ist för nån skit rem gjorde mycket. bra drag från botten. tror den sk NYA remmen va för lång.... men men vikterna ska de lekas vidare med.

och senare i dag ska ja iväg och köpa mig ett par Mikuni TM40 förgasare då mina VM38or har skirit på throteln... ja efter ca 2000 mil så ha dom blivit lika utsliten som skotern va innan ja satte fingrarna i den!

sen vart de en bild från en liten kort men ack så intresant tur på kraftledningsgatan södergående.



 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
förgasar inpassning, förgasarna kom från en polaris 700 vilket ha ett aningen bredare block än arcticen, så va bara och slita isär allt och smalna av dom 5mm. och sen disikera typ halva motorn och slipa så att gasarkropparna inte tog i nån vart =)


1

2 göra om throtel axeln

3 kapa och försänka kylrör, spacer till insugen

4 lite kabeldragning och sådant kul med..
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha här kommer dagens haveri! jaha en combo igen! tog en tur idag och när man börja hitta kul ställen så rasa de ju naturligtvis! "Winderosa high preformance gasket" rena rama skit packningarna! don håller inte ens vevhuskompen från en lätt trimmar 580.... så den drog ju i sig glykol från cylinderforen..... och trodde de va topp packningen så ja körde ju hem "4 km" då har de inte tage nå skada men så fel kan man ha! och trasigt insug på samma sida vilket de inte var igår, så 2 saker på en smäll!

såhär ser en kolv ut som ha gått med läkande cylinderfot... ingen vacker syn och cylindern va lika fin.... har varken lust tid eller råd att köpa nyss så kör med dehär....



 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja lite tungt är de. men de är inga repor som känns av som tur är så ja kör med skiten tills de rasar =) och de är inge snöskärning de är kylarvatten skärning då den läkte i vevhuset :eek:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tråkigt. Men sånt händer.

Har Åkt med en skuren cylinder i min trimmade 1000 i ett år nu. 1x6 cm² nicasil fick jag slipa bort för att kolven sku gå fritt.

Startar och går ännu. Så bara du inte har massa grader och kolven går snurra fritt så går den nog ett tag till:)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nu ha man lässna på oljud! så en ny burk byggdes. observera att innandömmet är ojämt och snedt, men de är inget som syns, och är till för att slå sönder ljudvågorna. vilket de också gjorde mycket bra! tyssnad från pipan nu allafall. bara ett väldigt högt insugsljud kvar!

stinget ID vart 31
och utröret på burken är 46 (aningen litet)

lyckades även köra så vänster drivaxellager skar... vilket medföljde en upäten drivaxel... men min far har jobbat med sånt förut... så han hjälpte mig att fixa de. svets och svart va medicin för axeln!






 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så den började komptända... när äntligen bstyckning och övriga inställningar lirar perfa så börja den spika... aja svarva topparna höjde squissen till 1,7 (orginal) och ökade gradantalet på den. och som resulatat vart den vassare, men istället går den för fett på bestyckningen.... och bara 8,5 kg komp?




 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
lite mer nytt i år! de sista ja gjorde i fjol va att knäcka boggien och tunneln så de blev lite nytt. och ölinare i framvagnen, och ska testa skidoos arm boggie och se dur de blir =)






fixade riktig broms efter att lessna på att köra in i saker då den makansika ibland bara ja av.... och nya övre A armar så gastuben på dämparna gick igenom.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Bland det roligaste är just sånahär projekt! skitkul att se folk som lägger ner tid på äldre skotrar och bygger om dom lite här och där!

5 av 5 toasters! Nu ska jag bara poppa popcorn och börja läsa din projekttråd från början ;)