Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nu har det hänt lite mer i garaget. Synd de inte kommit en endaste mm snö här i Övik än för nu börjar det va dags att åka ut på justeringsrunda :nod:

Fixat mätarhållaren.


Blev godkänd! Man ser det inte på bilden med den är bockad och fastsvetsad i styrhöjjaren. Måste bara svetsa in någon snedsträva under så den inte vibrerar så mycket.


Lambdamuttern på plats.


Monterat. La på lite värmefärg också så inte rosten kommer och tar den för mig :tongue1:


Smackat på en 4mm alubit på insuget och borrat/gängat för 2st kopplingar. En för laddtrycksmätaren och en för bränsletrycksregulatorn.


Moddade wg'n som följde med turbon med 2st fjädrar som trycker stången utåt för att lasta av fjädern i själva klockan då den är lite för stark för min del. Tror det stod att den var anpassad för laddtryck från 0.7 bar och uppåt. Nu borde den börja öppna betydligt tidigare, får justera in den sen när det blir dags för provtur!


Sen har jag gått igenom variatorerna och kollat vad som sitter där.

Primärfjäder: 0646-684, 158 lb/290 lb, Svart (förklarar mitt tillslag på 4000rpm)
Sekundärfjäder: Vit, men vet inte om det är en Arcticfjäder eller eftermarknads.
Vikter: 77g Arcticvikter.
Helix: 0748-678B, 48/36. Någon som vet vart denna kommer från?

Fick byta ut lite kopplingar på oljesystemet också då det var dragit med fel gängor lite här å var. Nu är det rätt gängor på rätt plats. Den här gången tippade jag i 10w-60 till turbon, stod å velade mellan 5w-50 och 10w-60 men med tanke på min lilla oljetank så föll valet på 60-oljan.

Ihopmonterad och provstartad :biggrin1:


Fick ihop allt vid 9-tiden igårkväll så jag hann inte provköra så mycket i garaget. Väcker ju halva kvarteret då den låter rätt styggt! Men när jag gav fullt och klev på bromsen lite vid 8000 rpm så gick laddet upp till 0.2bar och det kändes som att varvtalen sprang iväg en bit över 8000 :madgrin:

Ni som kör turbo, brukar man kunna komma upp i maxladd med skotern upphissad med hjälp av bromsen eller är det bara ute i snön man får fullt ladd?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nu vill jag ha snö! Har mappat så gott de går i garaget nu upp till 0,2 bar. Vill inte pilla på wg'n mer nu förän jag fått testa den i snön. Men tanken är att ladda 0,5 bar. Blir nog kanske att man lastar och åker mot Solberg imorgon för lite provkörning och justering :)

Blir nog en beställning på MDS-vikter och en bakvänd helix typ 36/46 eller liknande snart också. Känns lite fel att åka runt med 48/36 helix med turbo. Blir spännande att se hur den beter sig med den.

[video=youtube;iP9M_g3iADw]http://www.youtube.com/watch?v=iP9M_g3iADw[/video]
 
Reactions: Oskar97

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Låter mycket spännande.. Hoppas du får ut å prova en tur snart så du får testa ordentligt :)
Ang helix höll jag å på fundera mycket kring precis en sån som du nämner, hann aldrig prova innan säsongen var slut, men med min setup så skulle jag viljat prova en rak 42 eller 44, körde som mest med en 44/40 och den matade på riktigt fint, men lite mer ösa på varvet hade den ledigt orkat med :)

Ska bli kul å höra ett utlåtande efter provkörning
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Hehe ja. Får se imorgon hur den går :) Det känns ju som att man vill ha en variatorsetup som låter turbon spoola först och sen belasta den så mycket de bara går, dels med vikter som är tunga på toppen och dels med en bakvänd helix som skickar på när laddet kommer. Eller tänker jag fel?

Tänkte sikta på 11.5 i AFR på full mutter och sen ev. snåla ut till 11.8-12.0 om de finns marginal på avgastempen och om stift å kolvar ser bra ut. Känns lite scary ändå på nått vis då det inte finns någon DET-sensor på dom här. Verkar inte finnas någon eftermarknads som funkar på en tvåtaktare heller. Sen var jag ju dum som inte mätte upp kompförhållandet då jag hade motorn på arbetsbänken, är ju nästan omöjligt att fylla upp förbränningsrummet då cylindrarna lutar såpass mycket bakåt när motorn sitter monterad. Men de känns som de bör vara rätt lågt, säkert närmare 10:1 med tanke på hur stora förbränningsrummen såg ut å vara.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Man får laddet såpass fort endå så sekundären hinner inte växla i samma takt som turbon spoolar endå :)
Jag hade fullt ladd direkt ja knep gasen lite, men lastade jag den lite för tungt så nådde den endå bara 7000-7300rpm, fanns inget bredare register med vrid just trots 0,55bar i ladd.
Provade vikta väldigt lätt en gång också å då gick den mest obelastad å fick inget ladd alls förrän man tryckte fullt, dock vart det lite som att skjuta hagel när man tryckte fullt, small till bra på topp :)

Hittade en ganska bra viktning till min som belastade fint hela registret och fick ladd tidigt på så vis, det ilag med nån helix som släpper på lagom ger ju en riktigt fin skjuts. Beror lite på hur man kör å vart man kör såklart.. Låg på 8000-8200rpm både i lite smålöst före som lite mer packat på våren när jag hittat rätt :) men som sagt, en rak 44 eller 42 hade nog varit vinnaren på min släde iaf

Åkte 0,82 i lambda på full plugg med min, afr är för jänkare i min värld, men på något vis har det blivit just afr alla mäter även i sverige såfort det blir en skoter? :)

Iaf så är det säkert inga problem att få till bra fullgasbränsle, håll den stadigt kring 12.2-12.3afr om du vill mäta i det, å kolla lite stift efter några repor så ser du om det verkar ok :)

Halvlast låg jag 0,90 lambda (13.1-13.2afr)
Cruising va knepigt på min, fet i botten å snål på låghalv last (typ 4500-5000rpm med bara lätt gas) boggade även där nån gång pga snålhet som jag aldrig fick bort med min bränslebox då.

Iaf bara ut å prova å lyssna å hålla lite koll så kommer du nog hitta rätt :) ska bli intressant å höra som sagt. Återkom gärna med en bild å en film :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tycker min gick bättre med en rak helix mot en tvärtom helix. Bättre respons från början, märks speciellt när man ska lyfta skidorna över bäckar om man kommer lite för sakta mot dom.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nu har jag äntligen fått testa den i snön :bigsmile:
Vi drog iväg till Solberg igår men kom iväg lite sent, var inte framme förän vid kl 14 och det blev mörkt kl 15. Hittade en myr där med runt 3dm snö på som vi höll oss på.

Den gick faktiskt rätt gött trots 0,2 bar i maxladd. Trodde den skulle vilja ladda mer än så i snön. Justerade in så jag hade 12.0 i AFR på fulla spjäll och hade egt peak på 1144F på ena och 1155F på andra burken. Hade inga verktyg med oss ut på myren för att justera på wgklockan så vi fick nöja oss med det trycket. Det blev mörkt ute då ändå så. Den gick lite fett på lågvarven alldeles efter tillslaget runt 4000 rpm, men inget katastrofalt, går nog att snåla den lite där sen med boxen.

Det enda som var mindre bra (som jag hade på känn) var oljetanken till turbon och avluftningen till den. Den rymmer ju 7dl och jag tror jag fick i 6dl i den. Efter några fullgasrepor så hade oljan tryckts upp i avluftningsslangen och ut genom filtret på den. Man kan ju lista ut med göken vad som händer då jag rullar skotern, fritt flöde både upp till avluftningen och tillbaka in i turbon via oljereturen. Så det blir nog till att skissa på en seriösare tank som inte tillåter oljan att rinna ut ur avluftning eller returhålet. Eller köpa en färdig lös tank från boondocker, dom verka ju ha lyckats med deras.

Annars fungerade allt övrigt som tänkt och inga haverier, så man får väl anse det som en lyckad primärtur i alla fall :)

Blev inget filmat (tror jag) och endast en bild knäppt :tongue1:

 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
En fundering , för visst är det en EFI du har va ? .
Tycker du det fungerar bra att ha vacuum anslutningen för bränsletrycks regulatorn där den sitter nu ?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
En fundering , för visst är det en EFI du har va ? .
Tycker du det fungerar bra att ha vacuum anslutningen för bränsletrycks regulatorn där den sitter nu ?
Det är en EFI ja och ja det fungerar bra. Regulatorn ska ju inte ha vacuum. Den ska bara se övertrycket.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Börjat kolla lite smått efter en helix nu, om man nu skulle sikta på en rak modell typ 42a eller 44a. Så verkar det bara vara rak 42a som finns i arctics sortiment, nästa blir en rak 45a. Frågan är ju vad man ska satsa på egentligen. Ska man ha en 44a så får man nog vända sig till någon som tillverkar egna helixar, typ dalton.

Men största bekymmret just nu känns som oljetanken. Ni är ju några här som byggt egna tankar, lyckades ni göra dem spillfria trots ventilation? Jag har ju några idéer men inte säker på att de kommer fungera. Har hittat några ritningar man skulle kunna utgå från, men ventilationen saknas.



 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Det Finns ju ventiler att köpa som bara släppar ut luft men när det kommer vätska äre stopp , sitter tillexempel på ventialtions slangen på cross tankar ! En så bör ju ska fungera ?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Kul att de funkar såpass, ang oljebehållare så gjorde jag själv olika nivåer i min tank.
I övre nivån satt luftning och påfyllningen, så var det ett par hål bara som oljan kunde rinna ner till undre planet där all olja samlades å där det sög ifrån å även oljereturen gick in till..
Hade aldrig problem med att den ventilerade ut olja, då den hade varit tvungen att ligga uppåner en stund för att oljan skulle ta sig till övre planet i behållaren :)

Använde även en luftning som pontus beskriver uppe vid styret ungefär..
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Igår så fick jag svar från Shari på boondocker och deras oljetank kostar 389 dollar + frakt, tull å moms. Känns inte så aktuellt med andra ord. Började rita idag och tror jag listat hur jag ska tillverka en egen tank som blir helt spillfri nu. Oljenivån kommer ligga precis under baffelplåten. Samt en sån där kulventil som stänger om man hamnar upp och ner längst upp där oljereturen från turbon hamnar. Men vet inte om den är nödvändig egentligen.
Vad tror du Nordkvist?

oljetank2-1.jpeg

 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Det där kan vara en fin typ av tank, har du hunnit gjort den redan kanske tillåmed?
Alltid fint med självstängning, men tror inte det ska vara några problem när du har ledningarna som slutar mitt i behållaren, väldigt svårt att få ut nånting bakvägen då :)
Hunnit prova maskin nåt mer annars?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Varit lite dålig på att uppdatera, men ja jag har tillverkat en ny oljetank nu och provkörde den igen i Lördags :) Jag sket i den där kulventilen på returen för den behövs ju egentligen inte med den här designen. Tog en liten chansning med röret i tanken till ventilationen dock och drog in de på returröret för att jag ville ha båda i centrum på tanken. Men vet inte om det blev så bra egentligen. När man står i garaget och gasar upp den å får lite laddtryck så skjuts det ut lite olja i ventilationsslangen varje gång jag släpper gasen. Antar att luften drar med sig en skvätt olja från returröret. De borde man ju kunnat lista ut egenligen. Men man måste ju prova för att veta :) Satte en 50cm lång genomskinlig slang på anslutningen till ventilationen på tanken innan jag for och provkörde men jag tror inte jag lyckades få den att trycka ut något, nästan allt rinner tillbaka ner i tanken då den varvar ner igen.

Jag gjorde tanken 120x120x120mm för att jag ville kunna köra med åtminstone 0,7L olja med gott samvete. Men det visade sig bli lite trångt under turbon så jag fick skära ut lite ur bukplasten. Kommer behöva flytta upp aggregatet 30-35mm för att få allt innanför plasten. Men det blir sen de :)

Påbörjad.


Här syns chansningen med ventilationsröret


Fick sätta anslutningen till pumpen på sidan också av utrymmes skäl.


Provmonterar.


Klarrrrrt.


Tur man gjorde den i 4mm :D Men tanken är att flytta upp hela kittet 35mm sen när jag börjar känna mig klar med allt.


Från provkörningen i Solberg i Lördags.


Depån :eyebrows:


Hade justarat wg-stången innan vi drog iväg å Lördags men upptäckte ganska fort att den inte laddade ett dugg mer än sist. Till slut tog jag lös slangen helt och hållet på wg-klockan men jag fick ändå inge högre laddtryck. Tog och provtryckte hela systemet i Söndags med tryckluft å fick inte upp något tryck över huvud taget. Läkte jäääättemycket i bussningen mellan Y-rör och pipan. Misstänker att det är boven. Har beställt en ny bussning nu och tänkte montera den med lite kopparsilikon när jag får den samt dubbla fjädrar. Får jag det inte någorlunda tätt då så får jag bygga dit flänsar å köra med bult med fjädrar på.

Tryckte från inloppet på turbon till slutet på ljuddämparen, alltså hela systemet.




Sen så har jag bytt ut alla dåliga bussningar i framvagnen så den är tight igen, även bussningarna till floatarna fram. + renoverat bakre boggiedämparen. Blev najs!
 
Last edited: