Arctic Cat M8 Sno Pro LE -09

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
skulle inte förvåna mig om han hade annat för sig förutom att byta vikter, men inte säker.

Och oavsett hur fallet är, så tror jag nog han är lika medveten som många andra att det går byta vikter utan att montera bort primären. MEN, ingen kommer någonsin kunna påstå att det är lättare att göra det på plats. För det går bra mkt fortare att göra det om man tar bort variatorn först. (än om man är superhjältemongolidsnabb och har gjort det 1000 gånger förut). Är det värt att göras, är det värt att göras riktigt.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
brukar inte ens ta lös locket på variatorn när jag fixar med vikterna. bara ta en större mejsel och bryta mellan korset och skivan så kommer man åt att byta en vikt i taget. man får va lite försiktig så man inte slinter.

lite ot kanske. ska inte jacka tråden.
 
Last edited:

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
skulle inte förvåna mig om han hade annat för sig förutom att byta vikter, men inte säker.

Och oavsett hur fallet är, så tror jag nog han är lika medveten som många andra att det går byta vikter utan att montera bort primären. MEN, ingen kommer någonsin kunna påstå att det är lättare att göra det på plats. För det går bra mkt fortare att göra det om man tar bort variatorn först. (än om man är superhjältemongolidsnabb och har gjort det 1000 gånger förut). Är det värt att göras, är det värt att göras riktigt.
Det lär ju knappast vara lättare att montera bort variatotrn när man byter vikter?:hmmmm:
Fast jag vet inte, har aldrig provat:)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Svarar gärna på frågor och funderingar via PM för att hålla tråden så ren som möjligt.

Variatorn meckades bort då ja tyckte det verkade enklast och jag hade verktygen för göra det.
Kanske tog det 1 min att få bort variatorn å gå med den till bänken istället för att göra det på plats.
Bra arbetshöjd på bänken och bra ljus, Kunde sitta på en pall och fippla med variatorn.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det lär ju knappast vara lättare att montera bort variatotrn när man byter vikter?:hmmmm:
Fast jag vet inte, har aldrig provat:)
Sätt över ett clipps allså en rimpa av en u-balk eller bocka till ett vinkeljärn med rätt bredd, ta typ ett däckjärn som är smalt men bred framtill och pressa ihop variatorn sätt över järnet byt vikter i lung och ro:ciao:

/
Bola.........
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ska testa med ett "clips" nästa gång det blir byte av vikter.
Bör funka, Bra tips.

Projektet har gått vidare.
Ett batteri hittade hem och monteringen av detta påbörjades.


Ostabbad växelspänning krävde både likriktare och regulator
Här en homemade i en liten låda, Tur man har snälla kompisar som kan hjälpa en ibland.


Monterat på maskin med säkring


Några andra prylar för mig och min maskin har skaffats också.
Dock kommer inte hjälmen förr än nästa vecka


Jacka -09


Batteriet skulle fästas med grova buntband men dessa blev ändå för klena så slangklämmor blev det istället




Knäskydd, -09'an var tunnare än de ja hade på -08'an


Isrivare monterade


Kåpa över APV motor monterades då ja ville ha det så.


Skydd för dämparen och klibbor som får agera lackskydd på A-armarna


Ruta, gps och navigator monterat och inkopplat


Nu är det snat dax för första provturen, Kanske kan det bli nått nästa helg.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Batteriet sitter bakom en kåpa.
Kolla på bilden där knäskydden sitter monterade, Där är kåpan också monterad längst ner.

Arctic cat nr. 4639-044 AIRSHOX GUARDS listpris 412:- hos din närmaste Arctic Cat handlare. Finns i svart, orange och grön
 
K

krickus

Kopplade in kablarna från min gamla skoter i går eller när det var.
Tydligen har den nu blivit växelström i uttaget på -09'an
Så det blir att likrikta innan batteriet

Kablar inkopplade i uttaget för extrautrustning


Likriktarbrygga


Första provmonteringen av utrustning
Blir nog en mindre nuvi


Gps nu monterad, men färgen färgen som den hade passade inte alls så det fick bli en Black Edition
Hur funkar nuvin i kyla? Har du friluftskartan i den?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Nuvin funkar i normal kyla.
Var ute en sväng när det i dalarna var under -30 å då gick den inte så bra.
Just nu verkar det strula med laddningen men ja tror det är nått med Mini usb kontakten.

Har vart ute å åkt en hel del och är så klart nöjd med maskinen




Tyvärr stoppades jag av en stubbe när jag var ute på en tur.
Så det blev lite krokigt


Båda a-armarna


Iväntan på delar till framvagn så blev det lite annat meck.


Reeds


Putsa lite


Pipa


Y-rör


BD-box


Snyggt
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Pipan, Bd-boxen å dom sakerna köpte jag i sommrast å monterade på min CF8-08 som ja hade då. Men sen blev den såld så nu sitter sakerna på M8'an istället.
Tror ja gav nått mellan 1800-2000 Dollar då när dollarn var låg.
 
23 feb 2009
12
0
1
Njutånger
Varför har du både gps och navigator? Vad klarar den ena som den andra inte klarar? Ifs ser det ut som din gps inte har färgskärm och stödjer kartor, men har själv en smidig handgps som har skärm och stödjer kartor, ser lite nördigt ut där:D prylnörd?:)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Geko'n har ingen karta nej. I den har jag ett ruttförslag när vi är ute och åker.
När man sitter hema och ritar förslag så är man kanske inte så noga.
I nuvin har ja fri pro å är man osäker på hur man tar sig till nästa myr så kollar ja till på nuvin.
Nuvin kan inte spara spår men det kan geko'n
 

Lidas5

Aktiv medlem
8 mar 2009
53
0
6
Slagnäs
thullen.. ang v-force3 känner du nån större skillnad??
På min har jag både BD-boxen och slp pipa hittade en sida där de var ganska så bra pris på v-force..