Arctic Cat M5 - 700 EFI

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Då jag ändå skulle byta olja i DD så plockade jag loss den för att se efter hur den ser ut inuti.



Alla skruvar lossnade lätt utom den genomgående bulten, antar att den aldrig varit borttagen sedan maskinen var ny :/
Jag låste bromsen för att få drivaxeln att stå still medan jag skruvade ur den genomgående axeln.



Höll på å glömma sladden till hastighetsgivaren då jag hade dåligt ljus, slog på pannlampan så nu ska de inte bli nå missöden.



Well well nu är den loss iaf och lådan är urtagen och står å väntar på arbetsbänken.



Vad tror ni om färgen på oljan? Ser väldigt dassig ut tycker jag, vet ju inte vad den har för färg när den hälls i iofs.



Hålet där Diamond Drive sitter.



inget intressant egentligen men jag hittade inte så mycket bilder på demontering av DD så jag slänger upp dom så kanske någon annan har nytta av dom :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
[/IMG]

Särade på lådan men sen tog det stutt :/
Trodde i min enfald att åtminstone "mittendrevet"(16 på bilden) skulle gå att dra ur utan våld...
Lossade på låsringen(15) men inget verkar vilja gå att dra ur då heller, antar att det är press som gäller...
Inte så oväntat iofs men drygt då det är typ det enda jag inte har i garaget.

Bägge lager med nr 13 på bilden känns friska, snurrar lätt och inget kännbart glapp.

Lager 20 känns trögt men snurrar utan oljud, dock tycker jag mig känna ett litet glapp om jag försöker vicka på axeln.

när jag snor på utgående axel(nedre på bilden) så hörs ett liter skorrande, misstänker att både lager 10 och lager 17 behöver bytas.



EDIT*
Va ut igen å bände lite mer å vips så hoppade drevet ur...
Blir till att byta alla lager och packboxar då jag nu kunde snurra ena drevet på det lager jag trodde va ok å det blev en tendens till oljud i det.

[/IMG]
 
Last edited:

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
När du skruvade ut den genomgående bulten till axeln, gjorde du något specielt? jag får inte med den långa bulten som går igenom allt.. Utan jag får bara med en 5,5cm långa bulten som på dina bilder verkar sitta i den långa genomgående bulten
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Den lång bulten sitter skruvad från den sida magnapullen är på, i centrum av bromsskivan för att vara exakt!
Är den bulten bara 5.5cm för dig så har den otroligt nog gått av inne i drivaxeln!

Förutom den är det endast en bult kvar och det är den som håller fast sekundärvariatorn(stora variatorn)..
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Jag antar att du menar den bult som håller variatorn då den är ca 5 cm...
Om inte så är det som AlexA skriver så att bulten är av, dvs du får dra ut bulten "bakvägen" tillsammans med växellådan.
Mest troligt har du bara tänkt fel :)
Glöm inte att låsa bromsen bara, annars kommer bara axeln att snurra utan att du får loss någon bult.

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Ledig idag så jag drog ur tummarna ur arsle å masade mig ut i garaget och slipade och målade armarna till boggien och styret.
Tänkte stänka på lite vitt oxå då den beggade rutan jag fick tag på är svart med små vita stänk på...
Förmodligen inte uträknat av tidigare ägare men nu är den ju prickig så då får resten av delarna gå i vitprickigt med :p





Tog förövrigt en sväng med min ZR 600 igår :)
Inte nå vidare före trots all snö vi fått här i inre norra norrland.
Ingen riktig botten så skotern spann ner på backen mest hela tiden :/
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Sådär ja :D


Verkar dock inte följa med nån o-ring till avtappning/påfyllningsskruven..
Får leta reda på en som passar då :)
Skoterdelen.se va de som sålde dessa, funderade på att beställa detta kitet från BDX:s hemsida men då hittade jag ett set på skoterdelen, visste inte att de va BDX så de va ju en possitiv överraskning :)
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Sådär ja :D


Verkar dock inte följa med nån o-ring till avtappning/påfyllningsskruven..
Får leta reda på en som passar då :)
Skoterdelen.se va de som sålde dessa, funderade på att beställa detta kitet från BDX:s hemsida men då hittade jag ett set på skoterdelen, visste inte att de va BDX så de va ju en possitiv överraskning :)
Jag gjorde samma upptäckt! :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hittade du nån o-ring som passade?
Pressade eller knackade du i lager och packboxar?
Har ingen press själv men pratade med en karl som har mekverkstad här hemma som skulle fixa det åt mig, känner mig lite lat som inte fixar de själv men känns bättre att man vet att de blir riktigt gjort så man slipper tänka på annat än oljebyte på ett tag :)
 

Storn

Medlem
1 dec 2012
10
0
1
Kalix
Vad kosta dom dära lager kiten var in och försökte hitta dom men hitta de int, för skulle behöva byta i min crossfire 1000 07:)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela

Nya lager i lådan :D
Tyvärr glömdes skruvarna på verkstaden som pressade i lagren åt mig...


Började montera hjulen på de delar som är klara, hittade plastbussningar i en låda hemma till de inre hjulen, tur de för jag hade helt glömt att de behövdes bussningar där :)


Monterade tillbaka styret efter lack, strippade ihop kablar mm och passade på å byta ruta när ja ändå hade huven öppen.
Funderar på å lacka rutan vit som den som satt där när jag köpte skotern men vi får se.

Nu måste jag låna hem en bra avdragare för att få loss lagren till de övre hjulen i boggien, dom sitter som satan :/

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Rutan ser skabbig ut ser jag :/
Tänkte inte på de när ja satte dit den men i ljuset från blixten syns de.
Får lacka den vit helt enkelt.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Du kan väl inte lacka rutan för bövelen! Åk och tigg till dig lite vit vinyl på en skyltverkstad.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Drog av lagren på bakre boggiearmen ikväll å ser detta :/


Hur stor påverkan har det här på helheten?
Antar att de inte är nån ide att räta den heller...
Suck..

Well well jag började sätta dit lite prylar på dom nya skenorna iaf...
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Jag blir lite lätt irriterad på mig själv...
Fick nyss tag på en komplett(utan dämpare dock) boggie.
Hade jag hittat den innan jag beställde skenorna hade skotern rullat nu...
Well well nu är den beställd så jag hoppas att den är lika fin som den ser ut på bilden...
Blev onödigt dyrt de här men reservdelar är alltid bra å ha :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Man ska aldrig ta ut nått i förskott...
Givetvis hade skroten som boggien fanns på inte uppdaterat sina prylar så boggien va såld redan.

Lämnade armen på rätning ikväll iaf så får vi se hur länge de håller.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tog å drog ihop boggien lite provisoriskt för å se om de mot förmodan va nå jag glömt å beställa.
Jorå nog va de de allt, två axlar som tydligen var av fel typ på den förra boggien hade jag förbisett så nu blire till å beställa mer imorron.
Har inte fått hem grejerna som är på riktning heller så jag får nog åka spark i jul =P


Drog även ihop DD
Tror jag överdrev lite med packningskletet :/


Nån som har nån aning om hur hårt torxskruvarna på DD ska dras?
Jag drog allt jag vågade nu med verktyget som ligger brevid DD.