Arctic Cat M5 - 700 EFI

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Köpte min första mountainmaskin nu på vårkanten, lite galet kanske då jag knappt hann provköra den...

Tanken är iaf att försöka förfina eller förbättra en redan skapligt moddad skoter.

Har ingen aning om tidigare ägare haft nån projekttråd men här är en bild:
 
Last edited:

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Spec idag:

-05 M5 141"

-06 700 efi motor, troligen orörd.

57 mm matta

Fox zero eller zero pro stötdämpare(uppdaterar när jag kollat igen) troligen från en snopro

SLP skidor

Nyare dyna

8" RSI styrhöjjare och arctic racestyre

Ventilationskit på sidorna(osäker om det är nått hål taget på huven)
 
Last edited:

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Då tanken är att gå igenom den i sommar, märkte jag med en del besvikelse att boggieskenorna är svetsade när jag tittade närmre.
Borde ha sett det men jag koncentrerade mig på att kolla tunnel och "ram" så den va hel...

Men nya skenor är beställda från usa via Bengans då generalagenten skulle ha nästan 3800 styck...

Funderade först på en ny boggie typ mountaintamer lr liknande men dels ä den dyr, dels sitter det spritt ny matta på skotern och så är väl den typen av boggie om möjligt ännu vekare än en orginal M-boggie.

Får även i veckan hem billethjul till boggien från BilletX.

Funderade på kolfiber eller billet även innan jag hittade svetsarna på skenorna men nu när jag ändå ska byta skenorna så fick de bli nya hjul då boggien ändå ska ur å de fick bli alu då dom är bra mycke billigare.

Blev 10" vändhjul å resterande sex hjul 140mm, hade en fundering på å ta lite större övre vändhjul men jag kör på säkra kort tills vidare.
 
Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Frän skoter! Är lite av en arcticfantast ;P Men var det verkligen nödvändigt med nya skenor? Du hade annars kunna slänga på ett par skenförstärkare på de gamla där det var svetsat. Men köper du ett par sådana+nya skenor blir det förstås ännu bättre!

Vad blir det för andra mods? Float i framvagn, pipa/porta, ca pro mtx ??
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Lugnar mig vid boggien nu först, innan jag sett felet på skenorna så va jag inne på att byta a-armar till antingen Barkbuster eller titanarmar då jag sett en spricka i en svets på en av dom.

Men nu blir det nog till att svetsa sprickan bara eller eventuellt byta till en ny pirat...
Vi får se hur de ser ut med ekonomin när boggien är klar.

Ny ruta får det bli oxå då den är sprucken...

Motormässigt tror jag det får vara orört till nästa säsong...
Har ju inte hunnit med en riktig provkörning då snön va i klenaste laget då jag köpte den.

Variatorkit figurerar ju iaf i tankarna men jag ska kolla om de sitter nått på plats redan först.
Killen jag köpte den av hade bytt till sig den några veckor tidigare och sen blev fjällresan inställd lr nått sånt så han visste inte alltför mycket om den heller.

Vad gäller skenförstärkare så kanske de vore något för de nya skenorna.
Har du nån länk till nån som säljer?
Har inte sett några än.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Tjaa, nice skoter.,
Tänkte bara höra vad du får betala för skenorna?
Har nämligen spricka i min ena skena, på min m7:a
Tänkte så man får på ett ungefär...
MVH // Rasmus
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
2000 spänn styck. Skynda dig att kontakta Bengansmotor så får du dom i sommar då deras container kommer från usa...

Skenorna är så långa att dom blir för skrymmande att ta hem via flyg så billigare än så kommer man inte undan.
Mvh Erland
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ladda upp bilderna på tinypic.com, och kopiera in forumlänken som skapas då du laddat upp bilderna.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tack för tipset :D

Här är dagens paket från BilletX och stötdämparskydd från glansgården:


Två 10" vändhjul och sex 140mm boggiehjul och övre vändhjul.

Nu är de bara att plocka ur boggie när inspiration hittas å kolla vilka bussningar å axlar som behöver bytas oxå :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Osäker på om jag ska pulverlacka hjul coh boggieskenorna...
Armarna i boggien blir det iaf till att snygga till med ny färg.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tackar, ja jag tror de blir bra med billet i boggien trots att den inte är så lång...
Blev lite skeptisk till vändhjulen då jag plockade upp dom ur paketet, 10" mot orginal 8" kanske va lite väl.
Anledningen till att jag skaffade dämparskydden är att jag kallt räknar med att få köra med de dämpare som sitter där nu minst en säsong då det är annat som känns viktigare just nu att få till på skotern...

Kändes som jag skulle behöva antingen lacka fjädrarna eller dölja dom då de lyser gula som de är...
Fick bli skydd då "muttern" som spänner fjädern är ful oxå på bägge sidor...

Vi får väl se hur de ser ut när dom sitter på plats.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
har röda pulverlackade billet x hjul i min boggie och färgen håller sig ofattbart bra .. på vändhjulen släppte färgen i ytterkant (delen mot mattan) efter ca 100mil .. annars ser alla hjul som nya ut efter ca 150 mil ...

har haft fox float runt om på en av mina 141" M7or, tycker dock att original fungerar bäst i boggien, men floatarna i framvagnen gjorde under med maskinen efter led ... dock så märkte jag ingen större skillnad annars ...

variatorkit, thunderstrucks fuel reducer och 1.5g tändkil rekommenderas starkt .. billigt och gör skillnad .. även fullflödesgrenrör men det kostar runt 1200kr ..
lycka till
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
AlexA:
Antar att det var/är din som legat på blocket.
Grymt läcker maskin och hade jag haft pengarna hade jag köpt den direkt.
Vad gör tändkilen och fuel reducern?
Alltså rent praktiskt, mer förtändning och snålare lr ställbar bränsleblandning?

Har funderat på nån typ av power commander men det är på sikt om jag inte tycker att den duger som den är.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fick hem en ny "regplåt" i fredags och jag måste säga att jag till motsats från många andra säkert blev imponerad över hur tillmötesgående vägverket/transportstyrelsen varit när vi fått en så liten skylt att sätta på våra skotrar.

Stod inget i brevet som var med om att skylten måste vara läsbar uppifrån.
Funderar att klistra den på rutan då jag tänker fortsätta med vit ruta då jag tänkt köpa en ny eftersom den är spräckt.

Sen köpte jag idag ett litet set med spärrnycklar som jag direkt tänkte att det här är perfekt att ha med när man åker skoter:






ena sidan


andra sidan

Jag vill hellre ha med mig för mycket "bra att hagrejer" när jag är ute å åker än för lite...
De flesta jag åker med har inte en pinal med sig så går nått sönder blir de svårt att göra nå åt de.

Silvertejp, verktyg, första förband, räddningsfilt, andningsmask, kniv, spade, toapapper och massor av andra grejer har fått följa med i ryggsäcken på de flesta längre turer nu men iom att jag har ett fack under dynan på den här så kommer de flesta av dessa grejer att följa med jämt numera.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jo det är min, finns kvar än och hamnar på annons inför nästa säsong!

tändkilen förställer tändningen, sätt 1.5g, inge mer!!! ger renare tomgång och den blöddrar inte/tvekar inte när du ska iväg...
fuel reducern stryper soppan på full gas, dessa motorer går väldigt tjockt.. kör 280 munstycke i min portade maskin, så skulle tro att även du klarar det munstycket fast du bor långt ner i landet.. men glöm inte att kolla stiften om du monterar det ..

istället för att lägga pengarna på en pc5, hade jag satsat pengarna på ett fullflödes grenrör och slipning av cylindrarna!
AlexA:
Antar att det var/är din som legat på blocket.
Grymt läcker maskin och hade jag haft pengarna hade jag köpt den direkt.
Vad gör tändkilen och fuel reducern?
Alltså rent praktiskt, mer förtändning och snålare lr ställbar bränsleblandning?

Har funderat på nån typ av power commander men det är på sikt om jag inte tycker att den duger som den är.