Arctic Cat F7 Obalans i vevaxeln?

AlexanderB

Välkänd medlem
30 nov 2007
162
0
6
Stockholm
Hallå snömularna ute i skogarna!

Vankas snömoppesäsong så måste ta tag i skotern.

Problemet i sig började med att jag var ute i våras och åkte, när plötsligt det small till och jag satt med en variatorvikt i magen. Variatorvikten släppte och sköts upp genom styrstången (helt otroligt). Därefter gick skotern vidare på tomgång och kördes lugnt 500m till närmaste stora väg.
Stängde av maskinen och lastade därefter, dagen efter fick jag inte igång maskinen och drog väldigt tungt runt.

Teorin i fråga är att på de 500m alternativt vid själv släppet av vikten så har vevaxeln slagits sned. Samtidigt så tänker jag att en sådan sak ska axeln tåla då motorn gått drygt 200mil sedan ny. Alternavit att variatortappen slagit sned och vridit konan på nån vänster så att det går tungt.

Har inte huggit tag i saken ännu varav maskinen går en vecka om året och att undvika motorklyvning hade varit optimalt. Dela gärna era tankar allt välkommnas.

08an
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
om du har haft motorn igång med endast 2 av tre vikter så lär veven har blivit krokig. Vad menar du när vikten åkte upp GENOM styrstången?

Hur f*n lossnade vikten? Känns som det är mer som är trasigt i variatorn.

Ta lös variator och sätt upp en indikatorklocka mot veven så ser du hur mkt ändan kastar, men jag tror du har mer fel om du säger att den går märkbart trögt att dra runt? eller kraftigt sned vev
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den är till 99% krokig , den enda f7 vev som jag vet skurit på veven är n som först sköt variatorn å sen körde med "vibrationer" innan den blev pall , det breda rulllagret längst ut på veven tål inte att det kastar mkt ...
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
när vi är inne på ämnet, vad brukar vara toleranserna från fabrik på vevens rakhet?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Polaris har 0.07mm som max i sin servicemanual, men det är inte speciellt svårt att knacka till en axel som ligger på 0.05mm. Men en ny axel brukar ligga på 0.01-0.02 på dom jag mätt (Polaris).
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nu kommer jag inte ihåg några exakta siffror, men vad jag har hört ryktesvis är att de flesta skotermotortillverkare har ungefär samma krav på vevaxelns rakhet (tror det rör sig om 0,025 mm eller något sådant). Undantagen är dels Polaris/Fuji, som tillåter 2-3 gånger så stor avvikelse (och följaktligen också har större risk för ramlagerhaverier) och dels Yamaha, som har specat hälften så stor avvikelse som alla andra. Det är nog klokt att rikta axeln så noga man kan och inte nöja sig med att den bara nätt och jämnt ligger inom gränsvärdet.