Arctic cat 2018

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Man kan ju hoppas att dom höjt effekten I nya C-tec2 800an , för jämfört med med 800 ho ligger rotax 850 tyvärr I en egen effektklass , rätt ska vara rätt och 800 ho ger Inga 160 hk , det finns bromsningar på runt 160 hk med det är I gamla shassit , I procross shassit har den aldrig gett mer än 150-155 hk ., det är pinsamt när dynotech jämför en oinkörd serieproducerad 850 I samma effektdiagram som 800orna från arctic och Polaris . men dom går ju bra ändå och inte blir skoterkörningen väll roligare bara för att man har 15 hk till ...

jag önskar att den här "mid-season releasen" kom för att kränga iväg dom 800or som var byggda innan arctic var tagna på sängen av 850 bomben ! och den 1 mars visar dom att dom inte har någon avsikt att ligga efter effektmässigt I klassen å släpper en större motor . (det är vad jag önskar inte vad jag tror)

https://intl.www.arcticcat.com/snow/sleds/model/2017-en-gl-2018-early-release-m-8000-sno-pro-153162/

stora spjällhus var positivt och att dom nu äntligen kan stänga vingportarna
 
Last edited:

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Eller så tänker dom att dom har den tyngre Yamaha motorn om dom ska ha effekt över 160hk.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Vladimirs inlägg i kommentarerna efter artikeln sa ganska exakt vad jag kände när jag läste artikeltexten.
Bara det att när de beskriver A-C:s produkter så nämner de ATV och side-by-side FÖRE grundprodukten snöskoter gav en negativ känsla inför framtiden. Nu kan det förstås vara artikelförfattaren som känner mera till hjulingarna än snöskotrarna och därmed nämner dem i den ordningen... men ändå :unsure:


Så här skrev Vladimir i sin kommentar;

VLADIMIR says:
1/25/2017 7:45:00 AM

Cat is eliminating the snowmobiles from it's product line/
Over the years they have taken on severe debt load with lack of new snowmobile purchases, and high amount of warranty-recall claims.
Their focus is now the ATV/UTV/WATER and Off-Road Industry.
It was to be expected with the "YAMAHA-CAT" deal.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte vad man ska säga om det. Men om de bestämmer sig för att överge skotrarna så är de godnatt för arctic, för hjulingarna är då ett skämt.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Textron Inc. har bra kapital. som det ser ut nu är det inga fina siffror i ACAT. ACAT va på obestånd mitten på 80-talet och sen har det svängt lite upp och ner och inte gått så bra på slutet. Sålt lite till för låg avans och mycket garanti rep.
Jag är ganska säker att Textron Inc. kommer satsa 110% eller lägga ner skoter tillverkningen, tyvärr det senare skulle jag tro.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Vladimirs inlägg i kommentarerna efter artikeln sa ganska exakt vad jag kände när jag läste artikeltexten.
Bara det att när de beskriver A-C:s produkter så nämner de ATV och side-by-side FÖRE grundprodukten snöskoter gav en negativ känsla inför framtiden. Nu kan det förstås vara artikelförfattaren som känner mera till hjulingarna än snöskotrarna och därmed nämner dem i den ordningen... men ändå :unsure:


Så här skrev Vladimir i sin kommentar;

VLADIMIR says:
1/25/2017 7:45:00 AM

Cat is eliminating the snowmobiles from it's product line/
Over the years they have taken on severe debt load with lack of new snowmobile purchases, and high amount of warranty-recall claims.
Their focus is now the ATV/UTV/WATER and Off-Road Industry.
It was to be expected with the "YAMAHA-CAT" deal.
Faktiskt ingen skräll men tråkigt för alla skoterälskare om det är sant då denna lilla värld blir än mindre
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Tyvärr så har det hänt tidigare i historien att bolagsdirektörerna/ storägarna lagt ned snöskoterdivisionerna snabbare än en avgassmäll :eek:h:

John Deere var huvudleverantör av skotrar till Lake Placid-OS 1980 och hade utvecklat IFS-framvagn för flera av sina modeller, men hann inte gå i produktion med detta för huvudkontoret beslutade om avslut på skotertillverkning 1983. Och under 1984 så såldes de sista JD (tillverkade 1983)
Även Kawasaki slog igen skotertillverkningen över en kafferast, då utvecklingskostnaderna var för stora och förtjänsten för liten.

Håller med Stugsittaren att det skulle bli en tråkigare skotervärld med ännu ett fabrikat mindre.
Låt oss hålla tummarna att det inte blir så....
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Faktiskt ingen skräll men tråkigt för alla skoterälskare om det är sant då denna lilla värld blir än mindre
Yamaha flyttade väl sin skoterutveckling til USA för mindre än ett år sen, kan de ha något intresse i att köpa upp skoterdivisionen i fall nya ägarna vill göra sig av med den?
Eller kanske även Yamaha lägger ned om de tappar sin partner?
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Undrar också varför Arctics 4-hjulingarna är ett skämt?

Har läst om att Yamaha skulle lägga ner sin skotertillverkning redan för 10-15 år sen enligt förstå sig påare på diverse forum och inget har hänt av det, nu är det Arctic och inget händer, fast det kanske blir Yamacat på riktigt på nått år? Sen ska vi inte glömma bort att allt som skotertillverkarna tar fram är utvecklad för den Amerikanska marknaden och vi i Norden är för små att påverka någonting av produkterna.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Nordamerika bestämmer mycket, det är väl i någon mån Lynx som håller upp den nordiska fanan. Tänk vilken tur Lynx hade som blev uppköpta av BRP som låter Lynx behålla något av sin särart.

BTW så har jag fått se skisser på vad Ockelbo tänkte ta fram innan man gick under. Framflyttad förarposition typ rev, nåväl hoppas Arctic överlever och producerar intressanta modeller framöver
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Undrar också varför Arctics 4-hjulingarna är ett skämt?

Har läst om att Yamaha skulle lägga ner sin skotertillverkning redan för 10-15 år sen enligt förstå sig påare på diverse forum och inget har hänt av det, nu är det Arctic och inget händer, fast det kanske blir Yamacat på riktigt på nått år? Sen ska vi inte glömma bort att allt som skotertillverkarna tar fram är utvecklad för den Amerikanska marknaden och vi i Norden är för små att påverka någonting av produkterna.
njae delvis. polaris scandinavien beast, anpassade för oss. brp brukar ha bättre dämpare på modellerna de skickar hit osv.


Nordamerika bestämmer mycket, det är väl i någon mån Lynx som håller upp den nordiska fanan. Tänk vilken tur Lynx hade som blev uppköpta av BRP som låter Lynx behålla något av sin särart.

BTW så har jag fått se skisser på vad Ockelbo tänkte ta fram innan man gick under. Framflyttad förarposition typ rev, nåväl hoppas Arctic överlever och producerar intressanta modeller framöver
Du får gärna dela med dig av dom skisserna om du har dom. Sett en ockelbo prototyp med typ lts fjädring.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Gbr: Det stämmer Yamaha gjorde ju också så med en Nytro modell men dom gör ju inga större förändringar för oss i Norden. Lynx är ju bättre på det då dom tillverkas här.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Nå den 28 november vet vi iaf vad för Arctic modeller som kommer hit till nästa säsong.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
1 Mars är det vi kan se vilka modeller som tas in i Sverige. Fel av mig här före.