Arctic 800 ho haveri, hjälp med analys

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Så såg grabbens xf800 2012 ut när den skar ifjol, skickade spridarna på en flödestest och inga problem med spridarna. Efter många turen och samtal med diverse mekaniker så var det enda vi kunna komma fram till att ena spridare måste ha frusit. Jag renoverade motorn med ny cylinder, kolvar packboxar och den gick resten av säsongen utan problem.
 
Reactions: antonbc

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Okej tackar för svar, är dock en omöjlighet på min då det var 5 plus förra helgen och den skar i slutet av dagen. Men spridarna är hos Sävar turbo på flödesmätning, återkommer med resultat från de:)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Spridarna är tillbaka från Sävar motor, 200 kr tog han för det 👍
20190308_161523.jpg
Hur kontrollerar jag enklast bränslepumpen? Strömmasätta å pumpa ur 1 liter å ta tid?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.622
796
113
Kramfors
Vad synd inte spridarna va väck. Bränslepumpen och bränsletrycksregulator kollar du genom att koppla in en bränsletrycksmätare. Kolla in filmen jag länkar till men bry dig inte om strypningen han sätter in i bränsleslangen för den sänker bara trycket på full gas de är en sok fuskmappning. Normalt bränsletryck på Arcti cat brukar ligga mellan 41-48 psi 45-46 är mest normalt. På filmen ser du de normala trycket förutom på höga varv då de droppar pga strypningen han satt in. Din ska inte sjunka i tryck när du gasar. Om du får sjunkande tryck så är de endera pumpen eller de billigare alt bränsletrycksregulatorn.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Lägger min röst på att oljetillförseln är blockerad,ser ganska så likt ut som när min F7 motor gav upp just pga av det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.622
796
113
Kramfors
Lägger min röst på att oljetillförseln är blockerad,ser ganska så likt ut som när min F7 motor gav upp just pga av det.
Ja de lutar mer o mer mot det. Husrom så måste ts byta oljeinjektorn för den cylindern för säkerhetsskull. Och man kan prova trycka olja genom den när den är lös för att verifiera felet. Är den tvärstum så är den såklart felande men om de sipprar olja igenom den så vet man ändå inte om de är normalt flöde därav måste man byta oljemunstycke.
I detta fall kan ts inte göra mer än att byta oljemunstycket och montera bränsletrycksmätare och är bränsletrycket inom runt 45 psi så är de bara åka.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ja de lutar mer o mer mot det. Husrom så måste ts byta oljeinjektorn för den cylindern för säkerhetsskull. Och man kan prova trycka olja genom den när den är lös för att verifiera felet. Är den tvärstum så är den såklart felande men om de sipprar olja igenom den så vet man ändå inte om de är normalt flöde därav måste man byta oljemunstycke.
I detta fall kan ts inte göra mer än att byta oljemunstycket och montera bränsletrycksmätare och är bränsletrycket inom runt 45 psi så är de bara åka.
Dum fråga, oljemunstycke?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.622
796
113
Kramfors
Jaha menar du nippeln som sitter i insugsgummit? Eller är det nåt i pumpen?
Jag kollade sprängskiss på Arctic cat men jag ser inte vart oljan åker in i motorn? Men de är bara följa oljeledningarna från oljepump till motor och byta ut nippeln som leder in oljan i motorn.Man måste skruva isär alla banjokopplingar på oljepumpen och blåsa igenom dem med tryckluft också.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
En slang till varje insugsgummi + en till vevhuset som är för vatten/oljepumpsdrevet.

Nippeln sitter ingjuten i gummit
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.622
796
113
Kramfors
pro x kolvkit 1400st me bult å lager
orininal 2650 st me bult utan lager
Om de är Pro-x som lev i gula karonger så är de dem bästa kolvar du kan köpa pirat de har varit med i minst 25 år på marknaden på hojsidan och har visat sig va extremt bra. De har skitbraiga nållager som har silverpläterad korg de är de bästa som finns och kolvringarna är svinbra lika bra som org kolvringar.
 
Reactions: suregom

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Kan ju göra en update hära, lämnade veven på kontroll och urtvättning av lager hos motormecano i Skellefteå, dem fick kika på kolvarna och trodde haveri pga msterialutmattning på kolven pga av värmenypning någon gång tidigare. Hade brottom stt hinna med fjällenresa så kollade aldrig bränsletryck, utan chansade och monterade ihop motorn med andra cylindrar och prox kolvar, ställde ringgap till 0.60 och körde 2 procent olja första tanken. Motorn har gått 50 mil nu utan problem så verkar som allt fungerar. Tack för hjälpen till er på forumet👍
 
Reactions: Boost III