Arctic 800 ho haveri, hjälp med analys

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Lyckades knäcka motorn efter 50 mil tyvärr, gått 450 totalt. Vad säger motorexperterna här, vad är orsaken till detta? Pto sidan som pajat , är det så enkelt som materialutmattning på kolven? Oljefilmen är obefintlig 20190224_111749.jpg20190224_111810.jpg20190224_163944.jpg20190224_163706.jpg20190224_185445.jpg
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Vad är det för årsmodell? :) har hört om flera 2012-2014 där det blir vacuum i tanken så pumpen ger för lite olja. Åtgärden var tydligen att locken är utan kula from 2015. Men det bästa är att montera lock från 2019 som tydligen ska ha en annan konstruktion, har inte hunnit kolla.

Jag kör med lock utan kula som sölar olja, lite irriterande men det må väl va.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Okej de är en 2016, får köpa ett 2019 lock då:) , men tycker det är konstigt att mag sidan klarat sig om det skulle blivit vakuum i oljetanken?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Njae jag säger inte att det absolut är därför, men kanske ett tips (eller villospår) i felsökningen! Du kan ju tex ta lös pumpen och köra den på skruvdragare för att kolla om den ger lika mycket olja från slangarna. Testa både med och utan lock på tanken kanske?

Jag kanske inte ska svara, kvalificerar mig inte som motorexpert 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De ser ut som en spridare lagt av så den fått en aning förlite soppa under en längre tid. De ser nämligen ut som den skurit långsamt men säkert. Så standardsvaret är som till alla andra ras skicka in spridarna för flödeskoll och leta tjuvluftläckor vid insugsgummi och packboxar på vevaxeln bakom variatorn kolla även packboxen på magsidan.
De ser inte ut som oljebrist för den har helt enkelt gått för snålt på pto sidan. Magsidan däremot ser exemplarisk ut i bränsle/luftblandning.
Sprickorna i kolven är ett följdfel av skärningen.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Okej tack så mycket för svaret!, frågan är om det är bäst /snabbast att bara byta ut spridaren /na i såna fall. Vill igång så fort som möjligt innan all snö smält bort.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja de lär gå fortast att köpa nya men de kan ju va dyra. En rengöring med flödestets kostar runt 100-200kr spridaren.
De flesta bilverkstäder bör ha sådan flödesbänk/rengöring och även biltrimfirmor typ ppf. Annars vet jag att jrs motor i östersund gjorde dessa jobb för 17 år sedan de gör nog de än i dag. PPF i Avesta gör dessa flödestester o renmgöring också men kolla nypriset och fundera på nya. Rengöring och flödestest brukar kosta allt från 100 -200kr spridaren.
 
Last edited:

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Pratat med el och diesel i Skellefteå idag. Dom kan endast göra en ultraljudstvätt av spridare , ej flödestesta och visste inte av någon i Norrland som gör det? Vågar man köpa beggade och montera? Kan ju inte bara ett super vanligt bekymmer på Arctic med spridare som blir kassa då många motorer verkar gå upp mot 1000 mil utan problem?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Pratat med el och diesel i Skellefteå idag. Dom kan endast göra en ultraljudstvätt av spridare , ej flödestesta och visste inte av någon i Norrland som gör det? Vågar man köpa beggade och montera? Kan ju inte bara ett super vanligt bekymmer på Arctic med spridare som blir kassa då många motorer verkar gå upp mot 1000 mil utan problem?
Som boost tipsade om så kan jrs motor i östersund tvätta och flödestesta spridarna, lämnade iväg polarens spridare ifjol för tvätt och kontroll. då körde dom först ett flödes test utan att tvätta och sedan tvättade och test igen, så fick man reda på skillnaden också. Tror det gick på 5-600 kr kommer dock inte ihåg exakt, men det måste finnas betydligt fler som kan fixa detta är ju inga speciellt dyra grejor... Tror arctic har mindre problem tack vare placeringen av spridarna. På polaris kan det nästan bli sot på spridarna...
Jag skulle inte köpt beggade och bara monterat utan flödestest, så då är det liten mening att köpa några andra spridare.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Okej tack för hjälpen asker boost å anton ! jag hade hoppats på att få köra i helgen men då ska ja kontakta Jrs då så får man det gjort ordentligt 👍
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Samma teknik , trycket skiljer .
Du ansluter spridaren till pumpen och datorn , väljer tryck och strömpuls och kör testcykler .
De gamla tryckstyrda spridarna handpumpas :p ( diesel , K-jetronic m.fl )
Givetvis sitter spridaren inne i en välventilerad låda med tjock glasruta under testet .
Datorn berättar hur flödet ser ut , sprutbilden granskas okulärt .
Få verkstäder är dumma nog att köpa utrustning som bara klarar en viss typ av spridare , kan man sno åt sig lite extrajobb av konkurrerande firmor är det alltid ett plus .