Arbetet med ledsladdning o aktiviteter .

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Tycker faktiskt inte att jobba med skoterleder är vettig sysselsättning för en person som är i fas3

Väldigt vettig för föreningen som får subventionerad arbetskraft

Men i hur många fall kan detta leda till ett fast jobb för personen som anställs?, kanske 1% av fallen?

Helt klart är det bättre än att sitta hemma och rulla tummarna men varenda "vanlig" arbetsplats i Sverige måste vara en mer meningsfull arbetsplats för fas3aren eftersom där finns möjlighet till fast jobb.

Man kan kalla det arbetsträning men ett av syftena med att arbetsträna är väl att få in en fot på ett företag som senare kan leda till fast jobb.

Citat från arbetsförmedlingens hemsida.

Syftet med fas 3 är att så snabbt och i så stor utsträckning som möjligt gå över till anställning med avtalsenlig lön.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.195
160
63
Säfsen
Skoterklubben här på byn hade en FAS-3 under nästan 2 år.
Vi har ingen fast anställd i föreningen utan en person i styrelsen blev HANDLEDARE. Sedan så roterade vi ansvaret med att dela ut arbetsuppgifter mellan styrelsemedlemmarna.
Ekonomiska ersättningen var klockren för klubbkassan och det kunde ha varit helt suveränt underhållna leder, både sommartid och vintertid..... meeen vissa FAS-3 har blivit just FAS-3 av en anledning :weird: Killen hade inga fysiska krämpor och är inte utvecklingsstörd, men jag har aldrig mött någon som tänker så långsamt och utan ämne till konstruktivt tänkande. Detta toppat med en mytomani som utvecklats under en 45-årig livstid för att täcka upp sitt låga IQ, gjorde att han nära nog tog knäcken på hela klubbstyrelsen :Cry: Alla uppdrag han fick blev felaktigt eller bara till hälften utförda och på frågan om det var klart och om det blev bra, så var alltid svaret: -Ja, det blev perfekt. Efter en koll av det utförda så fick han börja om på nytt.... om o om o om igen :mad2:
Så när det kom besked ifrån AF att han inte skulle få fortsätta för klubben om vi inte tog till oss ytterligare en FAS-3, för de skulle inte längre få vara ensamma under arbetsdagarna, så var det en befrielse att släppa tillbaka honom i arbetslöshet trots det ekonomiska avbräcket.

Jag säger nu inte att FAS-3 är dåligt, bara att man måste få någon som är kapabel att utföra de arbetsuppgifter som tilldelas. Då kan man få både fina leder och bra ekonomi.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Fick mkt bra info på AF idag, kan börja med att meddela att ett nytt slags bidragsarbe är på ingång som riktar sig mot ideela föreningar , modell beredskapsjobb, Alu, gröna jobb mm som namnet varit förut !

Fas3 arbetare gick också bra för föreningar, men det måste finnas en anställd som kunde fungera som arbetsledare, men AF hade en mkt bra lösning, dom föreslog att man anställde en person på lönebidrag som fungerade som arbetsledare, detta kostade föreningen 20% ca 6000kr/månaden sen fick man 5st fas3:are o eftersom handledarbidraget är 5000kr per person o månad blir det 25000kr/månaden alltså får klubben en kontorist o 5st allt i allo o gör en vinst på 19000kr i månaden som kan gå till driften !!!!
För övrigt var det 2 stora kategorier människor som ingick i fas3 o det var ungdomar o män i 55-65års åldern enligt AF !
Så det fanns mkt olika kompetens !

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Därför det inte finns Fas3 i mina trakter för här har inga förreningar anställda. Så lite rätt hade jag du svamla att det bara var och ta in Fas3 folk. Skönt att man har rätt ibland.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tycker faktiskt inte att jobba med skoterleder är vettig sysselsättning för en person som är i fas3

Men i hur många fall kan detta leda till ett fast jobb för personen som anställs?, kanske 1% av fallen?

Helt klart är det bättre än att sitta hemma och rulla tummarna men varenda "vanlig" arbetsplats i Sverige måste vara en mer meningsfull arbetsplats för fas3aren eftersom där finns möjlighet till fast jobb.

Man kan kalla det arbetsträning men ett av syftena med att arbetsträna är väl att få in en fot på ett företag som senare kan leda till fast jobb.

Syftet med fas 3 är att så snabbt och i så stor utsträckning som möjligt gå över till anställning med avtalsenlig lön.
Nja. Den egentliga meningen med fas3 är att hålla jämviktsarbetslösheten på rätt nivå.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16

Jag ser tyvärr en trend där ideella föreningar allt mer kallt räknar med gratis slavarbetare. Det är inte en bonus som förr utan man planerar ibland verksamheten så att den i princip står och faller med detta vilket jag anser är fel. Smaka på ordet, ideell.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Att arbetslösa som uppbär ersättning gör nytta i samhället kan jag inte se nåt fel i , tvärtom säkert bra för många ungdomar osså som istället för att sitta vid sina datorer dygnet runt får kliva upp o vara ute i friska luften o använda kroppen. Chansen till ett arbete är nog osså stort om man gör ett bra arbete o visar framfötterna, även företagare åker skoter o är medlem i SK:en !!

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Att arbetslösa som uppbär ersättning gör nytta i samhället kan jag inte se nåt fel i , tvärtom säkert bra för många ungdomar osså som istället för att sitta vid sina datorer dygnet runt får kliva upp o vara ute i friska luften o använda kroppen. Chansen till ett arbete är nog osså stort om man gör ett bra arbete o visar framfötterna, även företagare åker skoter o är medlem i SK:en !!
De gör mycket liten nytta för samhället men stor nytta för föreningar som tycks ha glömt bort att i en förening skall man hjälpas åt och att det inte är en rättighet att utnyttja de som står lägre ned på samhällsstegen än en själv för att komma till dukat bord när det gäller en fritidssysselsättning.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kravspec. på skoterledsarbetare
Men ett av det största problemet med FAS3, Bidragsjobb mm. är ju att få tag i vettigt folk.
Det är ju ganska så oansvarigt att man som arbetsgivare, bara ska plocka "Kreti och Pleti" från gatan och sedan sätta dom i arbete med skötsel och underhåll av skoterleder, kanske helt utan skogs-, skoter- och motorsågsvana, en del klubbar har även mindre pistmaskiner och bandvagnar, som inte bara ska köras, utan också underhållas, på rätt sätt.

Dom som varit ute på sånt arbete, vet säkert att det inte bara är solsken och + grader när arbetet ska utföras. Utan verkligheten är i regel en helt annan.
Det kan t.ex vara 20-30 cm "Åvanevattne" och -20 grader när sjöar och vattendrag ska stakas, leder ska trampas på förvintern.
Snöskotrar som trilskas ute i skogen, sladdar som ska lagas, ved som ska fixas till skoterstugor, träd och sly som ska tas bort, kryss och skyltning, som ska kompletteras, och sättas upp på rätt sätt.

Detta är bara några få exempel som ledpersonal bör klara av för att verksamheten ska fungera tillfredställande. Och hitta dessa personer, som samtidigt ska fungera att jobba ihop i ett "Lag" kan vara nog så svårt.

Hitta rätt folk
Visst, jag säger inte att det är omöjligt, men att det inte heller bara är "Bara", att knalla upp på AF och plocka ut 4-5 namn, som ska jobba ihop i en grupp, där man t.ex ska passa tider och inte vara rädd för, eller kanske snarare, klara av tungt kroppsarbete.
Givetvis så skiljer det sig ju beroende på hur stort lednät och övrig verksamhet klubben har, och framförallt på vilket urval av personal som erbjuds.
Min egen erfarenhet som "Arbetsgivare" (Skoterklubbsledamot) av att ha anställda på skoterlederna och i övrig verksamhet, är att gamla fd. skogsarbetare var guld värda, då dom i regel förutom skogsvana, var trygga i att jobba självständigt. Men idag, så håller ju denna yrkesgrupp på att försvinna. Sen så är det ju nästan ett krav att man har en arbetlös eller en pensionär i styrelsen, som dels är ett "Bollplank" Anställda/Styrelse, och som även kan sköta om den dagliga kontakten med dom anställda.

Regelverk FAS3
Men det är ju bra att myndigheterna, nu själva insett att ett krångligt regelverk, som är så otydligt att AF.s egen personal har svårt att tolka reglerna rätt, äntligen blir tydligare.

Gröna Jobb :)
Men också att "Gröna Jobb" är på väg tillbaka. Man får hoppas att det som tidigare, att det är Skogsstyrelsen som får huvudmannaskapet för verksamheten med "Gröna Jobb".
Detta då dom har bättre och fler resurser än vad t.ex kommuner har, vad det gäller jobb ute i skog och mark, (för att inte tala om snöskoterklubbar).

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
De gör mycket liten nytta för samhället men stor nytta för föreningar som tycks ha glömt bort att i en förening skall man hjälpas åt och att det inte är en rättighet att utnyttja de som står lägre ned på samhällsstegen än en själv för att komma till dukat bord när det gäller en fritidssysselsättning.
Samhällsnyttan av att sköta om skoterleder varierar regioner emellan, regioner med ingen skoterturism, medför ju noll i ren samhällsnytta. Men även här så finns det ju livskvalitet hos innevånarna, som är svåra att mäta med pengar.

Sen så har vi andra regioner som har en skoterturism, som redan nu skapar jobb och tillväxt, rätt skötta leder, skapar ännu större tillväxt och fler jobb i olika sektorer, och det behöver ju nödvändigtvis inte bara vara inom besöksnäringen. Sen så finns det ju en livskvalitet hos ortsbefolkningen även här, som är svår att beräkna i pengar.

Och när vi pratar livskvalitet, så menar jag att när folk trivs på ett ställe, så flyttar dom sällan, man arbetspendlar då hellre, om man inte hittar ett jobb på sin hemort. Vilket ger skattekronor in till den kommun man är skriven i. Så det behöver inte nödvändigtvis vara bortkastade pengar för kommuner, att få folk att trivas.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sen en sak till med "Bidragsjobb", FAS3 mm., det är faktiskt otroligt utvecklande för människor som kanske aldrig haft ett jobb att gå till, att få den sociala "Utbildningen" av folk som är på väg ut ur arbetslivet (= Äldre människor) och som jobbat ett helt liv.
Lite hur det fungerar ute i samhället, vad det gäller att passa tider, samarbeta i grupper osv, nyttan av detta får man inte hellre glömma bort, men då gäller det som sagt att få tag i rätt människor, som ska kunna vara dessa förebilder.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken

Min egen erfarenhet som "Arbetsgivare" (Skoterklubbsledamot) av att ha anställda på skoterlederna och i övrig verksamhet, är att gamla fd. skogsarbetare var guld värda, då dom i regel förutom skogsvana, var trygga i att jobba självständigt.

kan du arbeta med kroppen och är van att jobba självständigt så sitter du inte i fas3.......

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag ser tyvärr en trend där ideella föreningar allt mer kallt räknar med gratis slavarbetare. Det är inte en bonus som förr utan man planerar ibland verksamheten så att den i princip står och faller med detta vilket jag anser är fel. Smaka på ordet, ideell.
Du har helt rätt i detta, risken när allt skötts kommersiellt, är ju att den där "Föreningskänslan" försvinner. Men det vete katten om den ändå inte håller på att försvinna ändå?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Min egen erfarenhet som "Arbetsgivare" (Skoterklubbsledamot) av att ha anställda på skoterlederna och i övrig verksamhet, är att gamla fd. skogsarbetare var guld värda, då dom i regel förutom skogsvana, var trygga i att jobba självständigt.

kan du arbeta med kroppen och är van att jobba självständigt så sitter du inte i fas3.......
Ligger mycket i det, men dom har funnits, dock är det en utdöende människogrupp!!
Men dom var gamla skogsarbetare, som inte klarade av det moderna skogsbruket, med allt vad det innebär i nymodigheter.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Stig : känns som du o flera med dig har en syn på arbetslösa som jag inte riktigt håller med om, i mitt när område finns ett antal både unga o gamla som dels inte kommit in arbetsmarknaden o dels äldre som arbetat på samma ställe i 30 år o nu blivit arbetslös, dom har det gemensamt att dom inte vill flytta men dom är vana naturmänniskor, dom flesta hugger sin egen årsved, alla kör sköter o trivs av att vara ute, valet dom står inför är att stå på myrorna o vika kläder i deras affär eller att få vara ute o göra det dom gilla, blanda sen dessa människor med dom som inte haft det så lätt o vips kanske dom osså mår bättre o lär sig något ?!
Tycker man provar först o dömer sen ?

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
För att hamna i Fas3 måste man ju ha varit arbetslös länge, genomgått en del åtgärder före osv...
Jag tror som vem de nu va tidigare att hitta en fastrea som är självgående inte är så lätt.
Att dessutom denne skall klara av att köra motorsåg och arbeta rätt fysiskt är mycket osannolikt.

De som har erfarenhet från arbetslivet som hamnar i fas3 är oftast arbetsskadade och kan inte utföra dessa arbetsuppgifter.
Önskar att jag hade fel, men jag har erfarenhet av både plusjobbare och Fastreor.

Mvh Erland

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Är dessa människor du känner på väg in i Fas3 eller bara arbetslösa?
Stor skillnad på att vara arbetslös och Fas3, Fas3 är i princip den sista anhalten.

Mvh Erland

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Meningen är ju dessutom att fastreorna ska ut i arbetslivet och träffa människor i arbetslivet, få bättre dygnsrytm osv.
Att gå ensam ute i ett skoterspår och grisa lär ju knappast kännas som annat än slaveri.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Efter 24 mån är du i fas3, det finns säkert bra o mindre lämpade men det brukar snart sortera ut sig vilka som vill, förstår inte en dels syn på arbete "Slaveri" man erhåller ett bidrag o gör nåt vettigt ?

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Ensam är dom knappast då det dels är flera 3:eek:r o handledare o förhoppningsvis träffar man på en massa glada skoteråkare :-D