Antiklimax i min bakre region eller vad?

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Efter ett antal timmar i garaget med min totalrenoverade gamla trotjänare excitern så blev det äntligen dags för provstart.... Snacka om antiklimax då man dragit ryggen krokig och endast lyckats få en snabb hostning och lite avgasknallar!!!! (detta var dessutom då jag tvångsmata den genom tändstiftshålen).

Verkar som att den inte får soppa som den ska, har bytt till flatslides som jag inte testat tidigare. Kan det vara något elektriskt skit som spökar med dom eller? Stiften ser torra ut så det känns inte som att den suger som den ska drog bort soppa slangen och det droppade från dem så det verkar då komma sås fram till gasarna. Vaccumet till motorn kolla jag med och det var som det skulle.

Gnista har jag och den tände ju till vid tvångsmatningen, kan det vara så att jag inte fick statorn rätt vid monteringen av motorn? Ska ge den lite kärlek imorgon och en redig spark i häcken, men till dess hoppas jag att någon av er har någon ide om vad det kan vara? /d
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ver det bensin i flottörhusen då?
Om det kommer bensin så långt så måste ju isåfall det vara stopp i förgasarna...men det låter ju lite osannolikt att det skulle vara stopp i båda.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
hann aldrig kolla flottörhuset då jag inte kom åt utan att ta bort sekundären först, röck bara slangen för att se om det fanns bensin och det droppade ur den när jag tog lös den. Fuggarna är rengjorda innan jag stoppade dit dom så att det är nåt skit i dom det är inte möjligt. Vet dock inte om det kan vara något elektriskt crap...de där kablarna ovanpå tex. har bara kopplat ihop dem med varandra och fäst dem i chassiet.....
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
dom elkablarna är väl bara för tors och har ju inget med själva funktionen på förgasarna att göra. Är förgasarna rengjorda så skulle nog jag gissa på soppapumpen som inte ger tillräckligt med bränsle
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Mmm var något sådant jag börja misstänka, ska testa det im... Tanka fullt med fräsch soppa och testa både vaccum och pumpen
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Första uppstarten måste jag alltid trycksätta tanken för att soppan ska orka fram till gasarna. Sen går den bra förstås. Ska vara mer regel än undantag på äldre maskiner vad jag förstått.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har alltid monterat primer före jag ens försökt starta ett maskineri som varit isärskruvat och tömt. Även min båtmotor. Funkar i 99% av fallen.

Då den startat på primer, fortsätter man att prima i lämpliga intervall, tills allt skramlat igång, och den går av sig själv...
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
En primer, det är nog ingen dum ide´alls det:) Ska nog ta och inörskaffa mig en sån så man slipper dra sig krokig.. Åker ut nu och gör ett nytt försök med gammeldraken.

Ang. variatorn och så vidare så har jag ägnat hela helgen åt div. efterforskningar och funnit att det är denna rem som jag förmodligen borde ha:

http://emurdock.com/125-4320u3highp...mobilebelt.aspx

Den har ju pinnat iväg på tomgången förra året och var allmänt trög att starta då den inte hade något friläge. Kan ju iofs ha varit en orsak till att min förra comet dog en hastig död. Prövade att justera sekundären redan då (men det blev aldrig riktigt bra)

Snackade också med killen jag köpte den nya cometen av och han sa att han trodde att den gått med en original exciter 1 rem. Frågan är om inte ovanstående rem är så nära det man kan komma? Kan ju iofs använda den grövre ex 2 remmen som jag köpte igår men den verkar vara ganska mkt längre enligt tabeller och lite drygt 3 mm grövre.

Måste i så fall shimsa om cometen och det har jag inga verktyg till, dessutom så är jag inte så pigg på att ta lös den igen då jag tog död på 2 avdragare sist innan den lossnade.