ang kolvar ski-doo mxz

N

N_w

Hej, Jag undrar vilket märke på kolvar som är bäst ute på marknaden till min mxz 600-01? då räknar vi inte med rotax original delar.
SnoPro kolvarna är det att lita på?
ge förslag på de bästa kolvarna som då håller +500mil. LÄNKA GÄRNA SIDORNA DÄR DELARNA FINNS:)

MVH Jonatan

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Snopro o kimpex hade jag inte ens tänkt tanken att trycka in i en skoter!! USCH! :)

Orginal är de inge fel på, inte heller Wiseco, något av dom!

/F

N

N_w

okej, då litar jag på dig;), Wiseco är vell smidda kolvar? har det någon större betydelse? var kan jag beställa dem?

tack igen:)

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
Är inte gjutna att föredra för vanliga bruksmaskiner då smidda slits lite fortare men håller bättre?

Sen sväller ju smidda kolvar så man måste vara noga med varmkörning som du säger.. inte lika noga med gjutna.

snopro eller SPI kolvarna torde väl hålla bra om skotern inte körs som racemaskin till 100%

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Hakar på i tråden då jag idag såg kolvsatser på ebay som MCB Performance i USA säljer till de flesta märken. Jag tittade lite närmare på kolvar till min rev 600 ho och till dessa saluförde de två rings kolvar som skall ersätta original och så klart enligt dem själva vara bättre på alla sätt och vis. Någon som vet nåt om dessa? Priset var väl helt ok 299$ för kolvar, ringar, nållager och packningar som krävs. Men man måste ju tänka på att frakt och ev moms oxå kommer till...

N

N_w

Jag är alltid nogrann med att varmköra mina motorer!, men nu blir jag förvirrad endel säger en sak andra något annat!!! jag vill ju inte byta kolvar förnst dem gått 500mil håller wiseco så många mil? HJÄLP

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
smida kolvar typ wiseco måste man alltid varmköra. gjutna kolvar är också bra att varmköra MEN skulle man råka dra ur maskinen när den inte är varm med gjutna kolvar så är ju de inte hela värden. köp gjutna kolvar dom funkar skit bra något märke är de knappast lönt att diskutera för då tycker den ena si å den anndra så. men själv har jag alltid åkt med snopro och jag har då alldrig haft några problem.

N

N_w

smida kolvar typ wiseco måste man alltid varmköra. gjutna kolvar är också bra att varmköra MEN skulle man råka dra ur maskinen när den inte är varm med gjutna kolvar så är ju de inte hela värden. köp gjutna kolvar dom funkar skit bra något märke är de knappast lönt att diskutera för då tycker den ena si å den anndra så. men själv har jag alltid åkt med snopro och jag har då alldrig haft några problem.
okej, men är det kort livslängd på smidda kolvar? alltså om jag förstår rätt så tål de höga påfrestningar men inte så många mil? men då undrar jag hur många mil? på ett ungefär om man varmkör osv ordentligt..

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Kör själv wiseco kolvar! Och dom verkar hålla jätte bra! Grejen på detta forumär att dom flesta verkar vara rädda för wiseco kolvarna, att man måste stå hur länge som hälst och varmköra! Varmkörning är viktigt på alla kolvar bara kanske lite extra med smidda kolvar! Själv varmkör ja inte mer än förut när ja hade orginal kolvarna!

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
Jag satte i snopro kolvar i min mer för prisskillnaden mot för wiseco. Klart smidda tål mer pulver men på en i stort sett original bruksmaskin räcker nog de gjutna gott å väl :) och byter man var 500e mil så behöver man nog inte oroa sig för kolvarna.

N

N_w

okej jag ska lägga en beställning på wiseco kolvarna ikväll!, men nu till det tråkiga... orignal nållagrena är ju inte ''fasta'' de är ju lösa och jag ringde verkstan i dag å de tar 650kr för att nypa ihop lagrena åt mig med något special verktyg?!?!?, till frågan törs jag köra på snopro lagrena som är kappslade ihop? eller säg något bra märke med fasta nålar!

tack för alla svar:)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag kör med nållager korgar i min.. Som sagt: Byter du efter ca 500 mil så funkar snopro kolvar..

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
okej jag ska lägga en beställning på wiseco kolvarna ikväll!, men nu till det tråkiga... orignal nållagrena är ju inte ''fasta'' de är ju lösa och jag ringde verkstan i dag å de tar 650kr för att nypa ihop lagrena åt mig med något special verktyg?!?!?, till frågan törs jag köra på snopro lagrena som är kappslade ihop? eller säg något bra märke med fasta nålar!

tack för alla svar:)
Antingen fettar du in staken och klibbar dit alla nålar i staken (ska vara 28st om jag minns rätt) och monterar ihop.

Eller så köper du nya lager som sitter i korgar.

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Jag satte i snopro kolvar i min mer för prisskillnaden mot för wiseco. Klart smidda tål mer pulver men på en i stort sett original bruksmaskin räcker nog de gjutna gott å väl :) och byter man var 500e mil så behöver man nog inte oroa sig för kolvarna.
håller helt med om detta de var inte frågan om wiseco var en dålig kolv.

N

N_w

Antingen fettar du in staken och klibbar dit alla nålar i staken (ska vara 28st om jag minns rätt) och monterar ihop.

Eller så köper du nya lager som sitter i korgar.

kan jag lita på snopro lagrena?, men jag ringde en verkstad idag å de påstod att de måste ha ett special verktyg för att göra detta? de skulle råna mig på 650kr för det.
Är detta något på hittat eller?

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
nej det går bra om du lägger fett i staken så trycker du fast nålarna där lite pillrigt bara se bara till o lägga nått under så du hiitar igen dom om du tappar dom o inte får ner dom runt veven i vevhuset. sen är det bara att pillra dir kolvbulten

N

N_w

nej det går bra om du lägger fett i staken så trycker du fast nålarna där lite pillrigt bara se bara till o lägga nått under så du hiitar igen dom om du tappar dom o inte får ner dom runt veven i vevhuset. sen är det bara att pillra dir kolvbulten

är du säker på detta? vill ju inte ha ett haveri efter en renovering...:p

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Jag undviker in i det längsta smidda kolvar i 2 taktare,,Endast vid turbomontage skulle jag välja Smidda. Även i 4takt kör jag bar halva tiden mot gjuten kolv innan dom är slut.

1. Jag skulle inte åka mer än maximalt halva org kolvtiden 500mil på wiseco om ens det, Jag skulle nog mäta upp dom vid ca 300-400 mil för att se om dom går längre. Dom är så mjuka i aluminiumet att dom blir fotbollar fort :afraid:

2. Och dom har lättare att skära pga sämmre oljefäste i kolvsidor,dvs dom kan inte få med sig lika mycket oljefilm upp i cylinderväggen, typ släpper lättare suget så att säga (tätare matrial)

Jag föredrar snopro faktist dom är stenbra och billiga,, jag märker ingen skilnad gämfört med org, Har satt in snopro i våra tokvässade tc . Körde dom hårt i fjol på den vässade tc 900an utan problem så det var självklart snopro som skulle in även i min.

Enda fördel med smidda är att dom är segstarka (spricker inte) och vissa kan vara lättare än org kolvar om man har tur.

Är motorn man kör känd för att spräcka kolvar så sätt in wiseco helt enklet :)