Jag undviker in i det längsta smidda kolvar i 2 taktare,,Endast vid turbomontage skulle jag välja Smidda. Även i 4takt kör jag bar halva tiden mot gjuten kolv innan dom är slut.
1. Jag skulle inte åka mer än maximalt halva org kolvtiden 500mil på wiseco om ens det, Jag skulle nog mäta upp dom vid ca 300-400 mil för att se om dom går längre. Dom är så mjuka i aluminiumet att dom blir fotbollar fort :afraid:
2. Och dom har lättare att skära pga sämmre oljefäste i kolvsidor,dvs dom kan inte få med sig lika mycket oljefilm upp i cylinderväggen, typ släpper lättare suget så att säga (tätare matrial)
Jag föredrar snopro faktist dom är stenbra och billiga,, jag märker ingen skilnad gämfört med org, Har satt in snopro i våra tokvässade tc . Körde dom hårt i fjol på den vässade tc 900an utan problem så det var självklart snopro som skulle in även i min.
Enda fördel med smidda är att dom är segstarka (spricker inte) och vissa kan vara lättare än org kolvar om man har tur.
Är motorn man kör känd för att spräcka kolvar så sätt in wiseco helt enklet
