Allt fler struntar i Funäsfjällens skoterregler

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Inte så otippat,folk har nog ruttnat på reglerna i "Apelsinskalardalen"
Varje år tillkommer det fler regler och förbud vilket kommer leda till total anarki inom skoteråkningen.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag åkte tidigare mycket i Funäs, men har tröttnat på både klimatet och ledsystemet.
Betalar gärna ledavgift där jag åker, men Funäs måste hitta på något alternativ till dagkort för180kr.
Om jag vill passera och samtidigt passa på att sponsra bygden genom att äta och tanka så svider det att behöva lösa ett dagkort. Tillbringar ju bara 30 minuter efter funäs leder.
Visst det behövs pengar till att underhålla ledsystemet. Men neeeej Funäs sänk till en hundring på dagkort som alla andra. När det är svårt att få skoteråkarna att köpa ledkort så är inte lösningen att höja priset och sen ge skoteråkarna ett dåligt bemötande.
Se på Lofsdalen som tar 100kr per dag och 600kr per säsong. har genuint trevliga människor som står vid macken, Dessa människor pratar med oss och uppmuntrar oss att köpa kort på ett MYCKET trevligt sätt.

PS. Detta är min privata åsikt och den står jag för. det står mig fritt att inte åka på Funäs leder om jag inte gillar villkoren. vilket jag faktiskt har undvikit på sista tiden just för att jag är för ledavgift men helst inte betalar på dessa villkor.

Last edited:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Det här är ditt land, det här är mitt land, från Ales stenar till norra Lappland...

Funäsdalen verkar vara knepigt att åka skoter i, ska nog aldrig åka dit.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
180 för ett dygn är väl möjligen ok om det är kanon spår. Men om man vill dit en kort sväng å käka lunch eller tanka för att sedan dra tillbaka till det (oftast finare) gratis spåren känns det helt fel! Har aldrig betalat för övrigt. Skoterklubbs avgift känns dock självklart där man åker mest.

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Precis hur kan dom ha ett system där förbipasserande ska tvingas betala 180 kr för att svänga in och äta/tanka? Och sen är dom förvånad att folk blir lite irritarade!?

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
800psr håller helt med dig, lofsdalen är kanon för skoter åkare ! Där är de ett sant nöje att betala led avgift ! Helt klart bästa åkningen inom rimligt avstånd för en annan

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det borde vara en självklarhet att det räcker med att man är medlem i en eller flera snöskoterklubbar för att passera eller tillfälligt besöka ett betalledsområde utan att några sk ledvärdar ska behöva diskutera med en.
Bor man och äter där under en helg eller fler dagar så borde ledavgiften tas ut via de turistentrepenörer bygden har.

Att dessa sk ledvärdar dessutom har mage att i massmedia ha synpunkter och klaga på skoteråkarna är förvånande eller kanske det visar vilka typer av besökare de vill ha....................

Last edited:

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Det borde vara en självklarhet att det räcker med att man är medlem i en eller flera snöskoterklubbar för att passera eller tillfälligt besöka ett betalledsområde utan att några sk ledvärdar ska behöva diskutera med en.
Bor man och äter där under en helg eller fler dagar så borde ledavgiften tas ut via de turistentrepenörer bygden har.

Att dessa sk ledvärdar dessutom har mage att i massmedia ha synpunkter och klaga på skoteråkarna är förvånande eller kanske det visar vilka typer av besökare de vill ha....................
Man skulle ju kunna lösa detta genom att ta ut en transitavgift som i Storsjös skoterområde. En symbolisk summa på typ 40 kr vore vettigt.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ja vad ska man säga.
Var många år sedan jag slutade åka dit pga regler å bemötande.
Så det bästa är väl att dom får som dom vill att inga skoterturister kommer dit.
Sedan kan dom stå där och fundera vart alla inkomster tog vägen (mat,bensin,boende mm)

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
800psr håller helt med dig, lofsdalen är kanon för skoter åkare ! Där är de ett sant nöje att betala led avgift ! Helt klart bästa åkningen inom rimligt avstånd för en annan
Jag kan bara hålla med. Ett glatt bemötande på macken och vettig kostnad på ledavgiften gör ju att fler betalar i Lofsdalen. Har åkt till Funäsdalen några ggr från Lofsdalen och tyvärr blir ju lederna sämre och sämre ju närmare man kommer Funäsdalen. Och bemötandet ska man inte tala om. Har åkt en hel del kring Idre, Gjördalen, Lofsdalen och Vemdalen där det inte några som helst problem att samsas med skidåkare och lederna håller hyfsad kvalitet. Men i Funäsdalen är tydligen skoteråkare värre än pesten och man försöker vrida ur varenda krona med dyra ledavgifter och drygt bemötande.

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
Har rötter i Tänndalen och det är tråkigt att se det här.

Men ska jag skylla på något/någon så måste jag tyvärr säga att de är fruktansvärt att ett sådant här ställe ska bokstavligt talat svämma över av stora stadsjeepar och folk som måste ha värre kläder än den framför eller bakom på ICA, hur fan ska man kunna klämma in allt detta folk på fjället?

När samtidigt hela byggden har förvandlats till ett "turistdagis" att ett resesällskap ska kunna åka längdskidor,skoter,alpint och alla aktiviteter som går att hitta på under så kort tid som möjligt.

Och med detta kan man dra en slutsats av att fjället kryllar av en massa människor som bryr sig om sitt eget roliga när de är långväga och betalar för allt och de som tar emot pengarna ler.

Om man ska vara elak så säger jag så här,, vadfan har en person som för ynka pengar kan låna en skoter med 150-160hk på fjället att göra? det är bara en lekstuga för dem som inte är inlästa på dagens "skoterpolitik"... t.e.x så var det väl någon som körde ihjäl sig senast i påskas..

Och för att återgå till lofsdalen med liknande områden så antar jag att de inte är lika hårt drabbade ännu av denna "turist-infektion"

//grinig

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Jag tycker att funäsdalen visar klart och tydligt att de inte vill har någon skoterturism där. okej, de finns dem som vill piska led men hur många är det mot vad det var för ett par år sedan. har inga precisa siffror men vågar säga att mountain skotrar är det segment som tar mer och mer av marknaden för varje år och om man vill vara en smart entreprenör så bör man anpassa sig efter vad sina kunder vill har, ut bud och efterfrågan.

sen kan man ju alltid diskutera om 180kr dygn är ett rimligt pris för att åka led, ingenting som attraherar mig iaf :/

Maximarcus

Medlem
12 dec 2011
44
0
1
Stockholm
Om man, som i det här fallet, utmärker sig genom att ta ut en markant högre avgift än andra så gör man det ju av en anledning. Om man inte erbjuder bättre service än andra, vilket man inte verkar göra, så måste det vara av en annan anledning. Till exempel för att man egentligen inte vill ha så många skoteråkare. Vore man mån om skoteråkarna så hade man nog agerat annorlunda.

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Ta och lägg dom pengarna på nått annat du, själv har jag bojkottat det där området i flera år nu. Möjligtvis kan man åka till Messlingen o tanka, men det gör jag avgiftsfritt.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Det är väldigt tråkigt med alla förbud å avgifter, kommer ihåg hur underbart det var att kunna köra överallt, nu köra jag nästan bara åt ett håll från messlingen å det är mot storsjö eller särvsjö.