AFR värde

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det beror helt och hållet på vilket driftförhållande det rör sig om (tomgång, delgas, fullgas osv), om motorn är varm eller kall mm.

Men det är ganska opraktiskt att tala om AFR, de senaste 20-30 åren har man istället brukat tala om lambdavärde (åtminstone i Europa och Japan, en del konservativa amerikaner har dock hållit fast vid AFR långt fram i tiden). Lambda = 1 innebär ju att det går exakt jämnt ut med bränsle och luft, det finns varken överskott eller underskott på bränsle. Om bränslet är bensin så motsvarar det AFR ungefär 14,7 (om man räknar på vikt, alltså 14,7 g luft på 1 g bränsle). För andra bränslen, som t ex har annat förhållande mellan kol och väte eller där syre alternativt inerta beståndsdelar ingår, så kan det vara helt andra AFR-värden som motsvarar lambda = 1.

Rent allmänt kan man sikta på lambda ungefär lika med 1 vid tomgång, något magrare vid delgas och, i synnerhet om det är en hårt pressad motor och ett bränsle med dåliga kylande egenskaper, något fetare vid fullgas.

Utgår man från bensin kan man t ex säga att E85 kräver mindre fullgasanrikning medan LPG och biogas av god kvalitet kräver mer fullgasanrikning om inte kolvtopparna ska få det för hett om öronen.

Kör man på gengas, orenad biogas eller något annat bränsle med mycket inerta beståndsdelar brukar det inte behövas någon fullgasanrikning alls, snarare tvärt om - motorn kyls varken bättre eller sämre för att blandningen är magrare eller fetare, och ofta får man faktiskt maximal effekt vid en något mager blandning. Får man värmeproblem på ett sådant bränsle går det inte att åtgärda genom att ändra bränsleblandningen utan då återstår bara att minska effektuttaget.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Afr 12 sägs vara bra på fullgas. Över det så börjar det bli kritiskt. Samtidigt är det inte bra att ligga för lågt heller då man förlorar effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Fega först med 11-12 full gas och kolla stiftfärger. Därefter kan du om stiften ser bra ut gå lite snålare till 12,5. De går förmodligen åka 13 också om stiften ser bra ut men de är bättre vara safe then sorry.

Vid jämn fart 70-110kmt kan du köra runt 13 .

Tomg och krypfart brukar man köra 12-15 , Iom att de är en turbo skulle jag ligga lite fett där typ 12,5-för att få bra kylning/smörjning av kolvarna vid gasavslag. Lägg den nära 4taktning eller så fett de går utan att gassvaret blir för mycket lidande.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har en fin tabell på lämpliga AFR värden med turbo vid olika gaslägen.

Fördelen att prata om AFR istället för Lambda på snöskoter är att jag tycker AFR blir mer lättavläst, är säkert smaksak.

12.5 på tomgång är knappast lämpligt om man vill har någon som helst respons i grejorna, sen vill man kunna låta motorn stå på tomgång utan att man behöver stå och plippa på gasen så den inte ska stanna...
 
Last edited: