Hej Mange. Kan bara ge dig ett gott råd, testa inte en 900 ACE! Det blir dyrt :eyebrows:
Du kommer att beställa en skoter med den motorn om du provar en...
Skrev lite om min erfarenhet i Lynxtalk's forum.
Maken till skön motor har jag aldrig kört.
Min erfarenhet:
"Kanske svarar lite sent, kollar inte här så ofta.
Min äldsta brorsa köpte en -14 900 ACE i vinter. Jag har kört den en del, och fullkomligt älskar den motorn.
Tillsammans med motorns bottendrag och variatorn som drar iväg på låga varv skjuter skotern iväg skönt ut ur kurvor utan att spinna loss som en 2-takt, då är 90hk mer värt än 600 E-tec's 120
Om vi talar om toppfart skiljer det inte mycket. Jag har kört båda för fullt och kommit upp i ca 140 km/h på hårt underlag, inga längre sträckor visserligen, men mycket skiljer det inte. Har inte jämfört i lössnö.
Den lite högre vikten fram på 900 har jag inte märkt av vid ledkörning.
Min andra brorsa har en -11 Xtrim 600 E-tec så jag har jämfört dom. Visst känns (och låter) 2-taktaren piggare, men man lurar sig.
Det jag mest uppskattar med 900 motorn är att den är luktfri, och så tyst. Efter en hel dags körning luktar inte kläderna pyton. Med hjälm på hör man endast mattan och lite vindbrus.
Vi stannade och pratade med folk vid vindskjul och så, och reaktionen var densamma, "den där skotern hör man ju inte", "gud vad tyst den går", och så vidare.
Jag har en Adventure 600 ACE nu, men har efter att kört brorsans 900 beställt en -15 Xtrim 900 ACE"
*EDIT*
Med variation menar jag den 6-armade primärvariatorn eDrive 2. Vet inte om den sitter bara i 4-taktsmaskinerna, men grymt mjuk är den iaf.