ACE 900

Hottuna

Medlem
23 aug 2014
12
0
1
Hudiksvall
Hej Mange. Kan bara ge dig ett gott råd, testa inte en 900 ACE! Det blir dyrt :eyebrows:
Du kommer att beställa en skoter med den motorn om du provar en...
Skrev lite om min erfarenhet i Lynxtalk's forum.
Maken till skön motor har jag aldrig kört.

Min erfarenhet:

"Kanske svarar lite sent, kollar inte här så ofta.
Min äldsta brorsa köpte en -14 900 ACE i vinter. Jag har kört den en del, och fullkomligt älskar den motorn.

Tillsammans med motorns bottendrag och variatorn som drar iväg på låga varv skjuter skotern iväg skönt ut ur kurvor utan att spinna loss som en 2-takt, då är 90hk mer värt än 600 E-tec's 120 :)

Om vi talar om toppfart skiljer det inte mycket. Jag har kört båda för fullt och kommit upp i ca 140 km/h på hårt underlag, inga längre sträckor visserligen, men mycket skiljer det inte. Har inte jämfört i lössnö.
Den lite högre vikten fram på 900 har jag inte märkt av vid ledkörning.

Min andra brorsa har en -11 Xtrim 600 E-tec så jag har jämfört dom. Visst känns (och låter) 2-taktaren piggare, men man lurar sig.

Det jag mest uppskattar med 900 motorn är att den är luktfri, och så tyst. Efter en hel dags körning luktar inte kläderna pyton. Med hjälm på hör man endast mattan och lite vindbrus.
Vi stannade och pratade med folk vid vindskjul och så, och reaktionen var densamma, "den där skotern hör man ju inte", "gud vad tyst den går", och så vidare.
Jag har en Adventure 600 ACE nu, men har efter att kört brorsans 900 beställt en -15 Xtrim 900 ACE"

*EDIT*
Med variation menar jag den 6-armade primärvariatorn eDrive 2. Vet inte om den sitter bara i 4-taktsmaskinerna, men grymt mjuk är den iaf.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
BRP-ägare är ju värre än knutbysekten tamigfan.

"90 hk är mer än 120 hk"
"Märker inte av vikten"
"2-taktaren känns piggare men man lurar sig"
"man hör endast mattan och vinden"


Effekt och vikt går inte att trolla bort. Mera effekt och mindre vikt är bättre och man måste värdera ACE-motorns tysthet, snålhet och mjukhet mycket för att väga upp nackdelarna. Så enkelt är det.

Hade rotax bara programmerat bort att motorn har tomgång på 1200 varv så hade e-tecen varit den bästa skotermotorn som finns(ja, bortsett från suzuki 800 07-09).
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Jag testade en i vintras och tyckte den lät lika symaskinsaktig som 600 ACE och var lika slö.
Ingen jätteskillnad direkt mellan de olika lägena man kan välja.
Har man inga fartambitioner så är den nog perfekt som fiskemoppe för längre turer.
 

Hottuna

Medlem
23 aug 2014
12
0
1
Hudiksvall
måste värdera ACE-motorns tysthet, snålhet och mjukhet mycket för att väga upp nackdelarna. Så enkelt är det
Absolut arjeplogarn, det har du helt rätt i. Försöker inte framställa 900'n som en monstermotor. Men med det i tanke är det en mycket lyckad motor.

Kul att fler har gjort direkt jämförelse, vilken jämförde du med när du provade en ACE 900? Det har du väl, eftersom du kommenterar?

enpatte: Om du har kört både 600 och 900 och inte märkte någon skillnad undrar jag hur du testade. Det är en stor skillnad, alla utom du skulle märka det.
Och vad menar du med fartambitioner? 600 ace toppar 110 på packad snö, 900 140, lite skillnad.. Om man nu gillar att åka fort rakt fram...

På smal snårig led är 900 överlägsen med mer bottenvrid som gör att du kommer ur kurvorna snabbare.
Nää, testa igen vet ja' :blink1:

För att vara en "fiskemoppe" duger den rätt bra när den hänger med en 600 2takt rätt bra :blink:
En 600 ACE gör det inte, så undrar hur du körde?

https://www.youtube.com/watch?v=mDw16bHJpGc