Ac xc 600 blödrar vid låg varv

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
60 är inte org utan 47.5 eller 45 högfart 450-470 men ja skulle gå på 410-420 på högfart. Dom släcker stift väldigt lätt när dom är för fett bestyckade. Ett annat tips är att peta bort och kasta plastrattarna som sitter på bränsle/luft skruven. Justering på dom skruvarna gör ganska stor skillnad (dom som sticker ut en bit). Rolig maskin men kräver endel av sin ägare då det är meningen att den ska bestyckas efter dagens förhållande. Går att hitta en hyfsad allround setup men de gäller att lära känna sin maskin. Varmkörning på tomgång är inte att rekomendera utan gaspall är att föredra. Sitter en lucka i buken så du kommer åt bottenpluggarna underifrån och kan byta huvudmunstyckena men dra munstyckena och bottenpluggarma försiktigt för dom går lätt av.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nä inte 60..jag menade 50 skrev fel. Det satt det iaf i min sx 600 jag hade för några år sen och Bengan motor sa att det var std bestyckning. Min gick tok fett så jag satt i 45 på lågfart och 450 på huvud. Nålen på mitten.
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Nu är de så att jag har lånat skotern medans jag är i lofssalen för att bestämma om jah ska köpa den eller inte och jah skiter i att köpa skotern för det är mycket man måste skruva med då har ni nå tips på nå annat mellan 20-35k en rolig skoter med bra gassvar lätt och går bra i lössnön, gillar längden på xcn
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Så mycke skruva är det inte, hitta en bra allround bestyckning till den sen är det bara att åka. Svårt att hitta en likvärdig till det priset,,och nu har du ju ett bra prutningsargument oxå. Sen spelar det nog ingen roll vilken lite sportigare maskin man har så innebär det alltid lite skruva, byta kolvar osv, om man nu inte har plonkan full av dollars och lämnar i på verkstad för allt:)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
De jag skrev tidigare i tråden. Lågfart 45 och huvud 450. Funkade på min iaf, och bör inte vara alltför långt i från på din heller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De jag skrev tidigare i tråden. Lågfart 45 och huvud 450. Funkade på min iaf, och bör inte vara alltför långt i från på din heller.
Här har du en länk till en 09 snopro maskins förgasardelar. Tyvärr uppger de inte storleken på lågfart/pilot jet men på högfart rek 430". Ac har ändrat bestyckning för varje årsmodell och då har de ändrat en massa saker som olika trottelskärningar nålar samt munstycken. Jag ser att just 09 har flackast trottelskärning "2,0" medans tidigare maskiner har 2,5. Ju flackare trottelskärning desto fetare går dem från tom till halv gas.
Jag skulle nog satt i 420" i mainjet för de sitter i många årgångar och i pilotjet 45 tackvare att trottelskärningen är flack så tror jag på så litet pilotjet. På andra årg sitter de så stort som 60" i pilot.
Utgå från trottelnål i mittläget på clipset och bränsleskruvar 1,15 varv ut om du sätter i dessa munstycken.

http://www.arcticcatpartshouse.com/oemparts/a/arc/54ef5cf087a8651b744e1f4e/carburetor-internal-parts
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Tackar mannen! den jag låna den av har gjort comp test och båda visa 9 det var bra och dom ska kolla lika mer saker